Billedtid hos Cézanne, Picasso, Duchamp og Jorn
Resumé
På et billedepistemologisk grundlag foreslås et begreb om billedtid med relation til den franske matematiker og fysiker Henri Poincarés studier i ikke-euklidisk geometri fra omkring 1900 og hans teorier om flerdimensionalitet og analysis situs. Fokus er på sammenfald mellem visuel kunst og fysisk perceptions- og stofteori. Eksempler er hentet fra Paul Cézanne, Pablo Picasso, Marcel Duchamp og Asger Jorn.
Referencer
Abbott, Edwin A.: Flatland. A Romance of Many Dimensions, Peterborough, Ontario: Broadview Editions, 2010 (1884).
Bak Herrie, Maja: »Tracing the Outlier: Algorithmic Sorting and Digital Data Objects in Rossella Biscotti’s Other« in Journal of Aesthetics and Culture vol. 11, nr. 1, 2019.
Cabanne, Pierre: Dialogues with Marcel Duchamp, London: Thames and Hudson, 1971.
Cézanne, Paul: Correspondance, Paris: Éditions Bernard Grasset, 1937.
Chipp, Herschel B.: Theories of Modern Art, Berkeley og Los Angeles: University of California Press, 1968.
Duve, Thierry de: Pictorial Nominalism. On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991 (fransk org. 1984).
Erslev Andersen, Jørn: »Efterskrift« in Jørn Erslev Andersen (ed.), Sansning og erkendelse. Æstetikhistoriske grundtekster fra Baumgarten til Kant, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012.
Erslev Andersen, Jørn: At sætte i situation. Asger Jorns triolektik & situlogi, Aarhus: Antipyrine, 2017.
Erslev Andersen, Jørn: »Kunstværket som kontraværdi, Asger Jorns kritik af Marx’ økonomistiske værditænkning i Kapitalen« in Slagmark, nr. 77, 2018, pp. 123-132.
Henderson, Linda Dalrymple: The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, Princeton: Princeton University Press, 1983.
Henderson, Linda Dalrymple: Duchamp in Context. Science and Technology in the Large Glass and Related Works, Princeton: Princeton University Press, 1998.
Jarry, Alfred: Patafysikeren doktor Faustrolls bedrifter og betragtninger: neo-videnskabelig roman. Martin Larsen (trans). København: Basilisk, 2014 (1911).
Jorn, Asger: »La création ouverte et ses ennemies« in Internationale Situationniste, nr. 5, 1960, pp. 29-50.
Jorn, Asger: Naturens orden, Silkeborg og København: Borgen, 1962.
Jorn, Asger: Alfa og Omega, København: Borgen, 1964.
Jouffret, Esprit: Traité élémentaire de géométrie à quatre dimensions et introduction à la géométrie à n dimensions, Paris: Gauthier-Villars, 1903.
Lessing, Gotthold Ephraim: »Laokoon kap. XVI« in Jørn Erslev Andersen (ed.), Sansning og erkendelse. Æstetikhistoriske grundtekster fra Baumgarten til Kant, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012.
Merleau-Ponty, Maurice: Cézannes tvivl, Uffe Harder (trans), København: Edition Bløndahl, 1994 (1945).
Miller, Arthur C.: Einstein, Picasso: Space, Time and the Beauty that Causes Havoc, New York: Basic Books, 2001.
Pawlowski, Gaston de: Voyage au pays de la Quatrième Dimension. Paris: Bibliothèque-Charpentier, 1912.
Poincaré, Henri: La Science et l’Hypothèse, Paris: Flammarion, 2014 (1902).
Reissner, Elisabeth: »Ways of Making: Practice and Innovation in Cézanne’s Paintings in the National Gallery«, National Gallery. Technical Bulletin, vol. 29, 2008, pp. 4-29.
Rosenquist, James: Painting Below Zero, New York: Knopf, 2009.
Sanouillet, Michel og Elmer Peterson (eds.): The Essential Writings of Marcel Duchamp, London: Thames and Hudson, 1971.
Sjöholm, Cecilia: »Between Signsystems and Affects« in The Nordic Journal of Aesthetics, vol. 23, nr. 46, 2013, pp. 18-33.
Bak Herrie, Maja: »Tracing the Outlier: Algorithmic Sorting and Digital Data Objects in Rossella Biscotti’s Other« in Journal of Aesthetics and Culture vol. 11, nr. 1, 2019.
Cabanne, Pierre: Dialogues with Marcel Duchamp, London: Thames and Hudson, 1971.
Cézanne, Paul: Correspondance, Paris: Éditions Bernard Grasset, 1937.
Chipp, Herschel B.: Theories of Modern Art, Berkeley og Los Angeles: University of California Press, 1968.
Duve, Thierry de: Pictorial Nominalism. On Marcel Duchamp’s Passage from Painting to the Readymade. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991 (fransk org. 1984).
Erslev Andersen, Jørn: »Efterskrift« in Jørn Erslev Andersen (ed.), Sansning og erkendelse. Æstetikhistoriske grundtekster fra Baumgarten til Kant, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012.
Erslev Andersen, Jørn: At sætte i situation. Asger Jorns triolektik & situlogi, Aarhus: Antipyrine, 2017.
Erslev Andersen, Jørn: »Kunstværket som kontraværdi, Asger Jorns kritik af Marx’ økonomistiske værditænkning i Kapitalen« in Slagmark, nr. 77, 2018, pp. 123-132.
Henderson, Linda Dalrymple: The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art, Princeton: Princeton University Press, 1983.
Henderson, Linda Dalrymple: Duchamp in Context. Science and Technology in the Large Glass and Related Works, Princeton: Princeton University Press, 1998.
Jarry, Alfred: Patafysikeren doktor Faustrolls bedrifter og betragtninger: neo-videnskabelig roman. Martin Larsen (trans). København: Basilisk, 2014 (1911).
Jorn, Asger: »La création ouverte et ses ennemies« in Internationale Situationniste, nr. 5, 1960, pp. 29-50.
Jorn, Asger: Naturens orden, Silkeborg og København: Borgen, 1962.
Jorn, Asger: Alfa og Omega, København: Borgen, 1964.
Jouffret, Esprit: Traité élémentaire de géométrie à quatre dimensions et introduction à la géométrie à n dimensions, Paris: Gauthier-Villars, 1903.
Lessing, Gotthold Ephraim: »Laokoon kap. XVI« in Jørn Erslev Andersen (ed.), Sansning og erkendelse. Æstetikhistoriske grundtekster fra Baumgarten til Kant, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag, 2012.
Merleau-Ponty, Maurice: Cézannes tvivl, Uffe Harder (trans), København: Edition Bløndahl, 1994 (1945).
Miller, Arthur C.: Einstein, Picasso: Space, Time and the Beauty that Causes Havoc, New York: Basic Books, 2001.
Pawlowski, Gaston de: Voyage au pays de la Quatrième Dimension. Paris: Bibliothèque-Charpentier, 1912.
Poincaré, Henri: La Science et l’Hypothèse, Paris: Flammarion, 2014 (1902).
Reissner, Elisabeth: »Ways of Making: Practice and Innovation in Cézanne’s Paintings in the National Gallery«, National Gallery. Technical Bulletin, vol. 29, 2008, pp. 4-29.
Rosenquist, James: Painting Below Zero, New York: Knopf, 2009.
Sanouillet, Michel og Elmer Peterson (eds.): The Essential Writings of Marcel Duchamp, London: Thames and Hudson, 1971.
Sjöholm, Cecilia: »Between Signsystems and Affects« in The Nordic Journal of Aesthetics, vol. 23, nr. 46, 2013, pp. 18-33.
Downloads
Publiceret
2020-03-01
Nummer
Sektion
Artikler