Fiktionen om læring som produkt af pædagogiske læreplaner

Forfattere

  • Klaus Holzkamp

DOI:

https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136828

Nøgleord:

læring, pædagogiske læreplaner, undervisning, skolesystemer, pædagogik, kritisk psykologi, subjektvidenskab

Resumé

I 1993 udgav Klaus Holzkamp en omfattende bog om læring med titlen: Lernen: Subjekt- wissenschaftliche Grundlegung. Forud for udgivelsen holdt han et oplæg ved Det 6. in- ternationale kritisk psykologiske ferieuniver- sitet i Wien i 1992. Temaet for seminaret var: Læringsmodsætninger og pædagogisk hand- ling. Denne artikel er baseret på Holzkamps oplæg: Die Fiktion administrativer Planbarkeit schulischer Lernprozesse og på den engelske oversættelse: The Fiction of Learning as Ad- ministratively Plannable.

I artiklen tager Holzkamp, med referencer til Foucault, udgangspunkt i en historisk ana- lyse af skolesystemet. Herigennem viser han hvordan skolen, trods idealer om tildeling af lige muligheder for alle, tildeler eleverne ulige livschancer. Da undervisning ofte sidestilles med læring taler Holzkamp om en “under- visnings/læringskortslutning”, som også ka- rakteriserer størstedelen af de psykologiske læringsteorier. Det betyder, at de subjektive læringsinteresser generelt eksluderes både fra uddannelsessystemet side og i de videnska- belige analyser. Holzkamp viser, hvordan un- dervisnings/læringskortslutningen og ensret- ningen af undervisningen/evalueringen ofte betyder, at eleverne ses som uvillige eller ude

af stand til at lære. I modsætning til de udbredte forståelser af læring som resultat af docerende og færdigpakket undervisning, sigter Holz- kamp mod at udvikle en kritisk psykologisk forståelse af læring fra det lærende subjekts ståsted, standpunkt og perspektiv.

Downloads

Publiceret

2023-04-11

Citation/Eksport

Holzkamp, K. (2023). Fiktionen om læring som produkt af pædagogiske læreplaner. Nordiske Udkast, 41(1). https://doi.org/10.7146/nu.v41i1.136828

Nummer

Sektion

Articles