Kontaktperson for abonnementer E-mail: mona@ind.ku.dk For nærmere om abonnement på MONA gå til http://www.ind.ku.dk/mona/abonnement
Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Artikler

Nr. 2 (2021)

Lærerstuderendes udvikling af autonomi

  • Kari Thynebjerg
  • Karin Lilius
Submitted
May 19, 2021
Published
2021-06-06

Abstract

Artiklen præsenterer hvordan et fokus på formative evalueringsprocesser, herunder selv-evaluering og peer-feedback, i naturfagsundervisningen på læreruddannelsen kan stilladsere de studerendes udvikling mod kompetente professionsudøvere. Et litteraturstudie sandsynliggør at evalueringsprocesser kan bidrage til opfyldelsen af de tre basale psykologiske behov oplevelsen af kompetence, tilhør og autonomi og til de studerendes udvikling mod autonom motivation. Motivation kan stilladsere generalisering af læringsaktiviteter og udvikling af de lærerstuderendes kompetencer. Vi sandsynliggør at formative evalueringsprocesser via udviklingen af de studerendes autonome motivation kan understøtte regeringens indsats for øget studieintensitet og fastholdelse.