Autenticitet i spil: gymnasieelevers møde med naturvidenskabelig forskning
PDF

Citation/Eksport

Morgan, C. J., Andersen, H. M., & Nielsen, A. B. (2013). Autenticitet i spil: gymnasieelevers møde med naturvidenskabelig forskning. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/36060

Resumé

Danske universiteter udbyder undervisningsforløb til gymnasieelever for at øge viden om oginteresse for naturvidenskab og teknologi. Der er begrænset evidens for effekten af de forskellige tilbud.Artiklen beskriver resultaterne fra et casestudie af tre undervisningsforløb ved Aarhus Universitet Foulum.Analysen af data fra gymnasielærere og forskere synliggjorde tre dimensioner med betydning forelevernes faglige læring og deres indsigt i naturvidenskabelige metoder. Disse dimensioner er: autentiskforskningsmiljø, autentiske forskningsmetoder og autentisk forsker. Yderligere undersøgelser er dognødvendige for en mere indgående forståelse af betydningen af elevernes møde med en autentiskforskningsverden samt effekten af de tre dimensioner. Danish universities offer teaching modules to upper secondary school students to increase theirknowledge of and interest in science and tech nology. This article presents findings from a case studyat Aarhus University in Foulum. Three dimensions of authentic science context emerged from dataanalysis of interviews and a survey of involved teachers and scientists: authentic research environment,authentic research methods, and the authentic scientist. The findings indicate that authenticscience context affected students’ learning about science and the nature of science. Further studiesare needed to investigate dimensions and effects of science culture in this context.
PDF