Matematikbroen: brobygning for elever gennem efteruddannelse for lærere
PDF

Citation/Eksport

Jessen, B. E., & Winsløw, C. (2017). Matematikbroen: brobygning for elever gennem efteruddannelse for lærere. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/96860

Resumé

Denne artikel præsenterer de fagdidaktiske idéer der er omdrejningspunkt for aktiviteterne i projektet “Matematikbroen – fra grundskole til gymnasium”. Projektet er baseret på begreber fra den antropologiske teori for didaktik (ATD) hvor særligt begrebet matematisk “teknik” er blevet brugt til at identificere hvilke faglige elementer der volder eleverne udfordringer i overgangen. Samme begreb blev brugt i tilrettelæggelsen af efteruddannelse af lærerne med det formål at skabe en bedre overgang i ma-tematik for eleverne. I denne artikel vil vi præsentere hvordan teknikbegrebet er blevet brugt i design af et efteruddannelsestilbud samt undervisningsmaterialer til brug i grundskolens afsluttende klassetrin.
PDF