Resumé
I forbindelse med Dansk Naturvidenskabsfestivals tilbud Videnskaben på besøg blev dersat fokus på elevernes motivation under og efter Lyt og Lær-foredraget “Lyn og Torden – et ordentligtbrag” som det blev formidlet til tre hold elever (N = 90) under festivalen i 2012. Data blev indsamlet iform af videoobservationer, elevinterviews samt en mindre spørgeskemaundersøgelse. Resultatet visteat eleverne i nogen grad var motiverede for foredraget, og at de fagligt tilegnede sig ny viden på fleretaksonomiske niveauer. Foredragsordningen Lyt og Lær kan dog godt forbedres så den i højere gradstimulerer elevernes motivation for at beskæftige sig med naturfag – og dermed for at danne grobundfor udviklingen af en varig individuel interesse. As a part of Danish Science Festival, Science on visit, is focus in this project on the students motivationin relation to the Listen and Learn lecture: “Thunder and lightning – a huge bang”, as it wasdisseminated to three classes (90 students) during the festival 2012. Data were collected as videorecordings, interview with students, and a minor questionnaire (task evaluation questionnaire).The results showed that the students were partly motivated for the lecture, and that they actual hadgained knowledge at different taxonomic levels. Yet Listen and Learn lecturers can be improved, soit better can support students’ interest for science.