Resumé
Undersøgelsesbaseret matematikundervisning er en velkendt undervisningsmetode i matematikfaget.Artiklen tager udgangspunkt i de udfordringer som lærere og lærerstuderende står overfor når de vil inddrage metoden i deres undervisning. I artiklen redegøres der for metoden hvorefterder fokuseres på hvad der kan virke hæmmende for lærere/lærerstuderende i at praktisere en undersøgelsesbaserettilgang til matematikken i deres undervisning. I artiklen udvikles desuden en rækkestilladserende redskaber der kan understøtte en proces hvor lærere/lærerstuderende kan bevæge sigfra en lærerstyret undervisning mod en elevstyret problem- og undersøgelsesbaseret undervisning. Inquiry-based mathematics education is a well known method of teaching in the subject of mathematics.This article is based on the challenges that teachers and student teachers face trying toincorporate the method in their teaching. The article outlines the method, focusing on what coulddiscourage teachers / student teachers in practicing an inquiry-based approach to mathematics intheir classroom. Furthermore this article develops a series of scaffolding tools, which can support aprocess in which teachers / student teachers can move from teacher-led instructions to a studentdirectedproblem- and inquiry-based education.