Samtalen tæller – Systematiseret klassekammerathjælp i matematik

Forfattere

  • Klaus Rasmussen
  • Maria Christina Schmidt
  • Signe Skov
  • Heidi Spring
  • Pia Tonnesen

Resumé

Hvorledes foregår elevers udvikling af matematikviden gennem samtale og opgaveløsning i forbindelse med systematiseret gensidig klassekammerathjælp? I denne artikel beskrives hvorledes klassekammerathjælp i matematik er blevet afprøvet i dansk skolekontekst. Med video- og interview-data fra pilotprojektet ‘SYKL i Matematik’, foretages en eksplorativ analyse af elevdialogernes socio-faglige aspekter. Metodisk bygger analysen på en kvantificering af samtaleindholdet og analysen viser i hvilket omfang samtalehandlingerne optræder samt at eleverne i overvældende grad holder fokus på den fælles undersøgelsesopgave. Der ses udvikling i elevernes samtalemæssige brug af konkrete objekter og vi præsenterer et første bud på, hvorledes specifikke faglige og sociale samtalehandlinger følges ad.

Publiceret

2021-10-19

Citation/Eksport

Rasmussen, K., Schmidt, M. C., Skov, S., Spring, H., & Tonnesen, P. (2021). Samtalen tæller – Systematiseret klassekammerathjælp i matematik. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 21(3). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/128340

Nummer

Sektion

Artikler