Læring på tværs af kontekster - læringspotentialer i mobilt medieret information og kommunikation
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v6i10.7293Nøgleord:
mobil læring, det mobile internet, læringResumé
Formålet med artiklen er at sætte fokus på læringspotentialerne i mobilt medieret information og kommunikation. Artiklen diskuterer, hvad der er karakteristisk for mobilt medieret kommunikation og information med udgangspunkt i begreberne personalisering, stedspecifik information og kommunikation og perpetual contact. Disse begreber danner udgangspunkt for en diskussion af perspektiverne i anvendelsen af mobile teknologier og internettet i en læringssammenhæng. Endelig kobler artiklen til en række pilotforsøg på Aarhus Universitet, hvor der eksperimenteres med at indtænke mobile teknologier og internettet i undervisningen. Artiklen konkluderer, at de centrale læringspotentialer ved mobilt medieret information og kommunikation ikke knytter sig til særlige karakteristika ved teknologien eller til individets mobilitet, men snarere at den konstante og allestedsnærværende adgang til internettet formår at knytte information og kommunikation fra forskellige kontekster sammen og derved inviterer til læringsaktiviteter, der transcenderer skillelinjen mellem kontekster som eksempelvis institutionel og ikke-institutionelle.
Downloads
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.