Læring på tværs af kontekster - læringspotentialer i mobilt medieret information og kommunikation

Forfattere

  • Christian Dalsgaard Aarhus Universitet
  • Nicholai Friis Pedersen
  • Janus Aaen Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v6i10.7293

Nøgleord:

mobil læring, det mobile internet, læring

Resumé

Formålet med artiklen er at sætte fokus på læringspotentialerne i mobilt medieret information og kommunikation. Artiklen diskuterer, hvad der er karakteristisk for mobilt medieret kommunikation og information med udgangspunkt i begreberne personalisering, stedspecifik information og kommunikation og perpetual contact. Disse begreber danner udgangspunkt for en diskussion af perspektiverne i anvendelsen af mobile teknologier og internettet i en læringssammenhæng. Endelig kobler artiklen til en række pilotforsøg på Aarhus Universitet, hvor der eksperimenteres med at indtænke mobile teknologier og internettet i undervisningen. Artiklen konkluderer, at de centrale læringspotentialer ved mobilt medieret information og kommunikation ikke knytter sig til særlige karakteristika ved teknologien eller til individets mobilitet, men snarere at den konstante og allestedsnærværende adgang til internettet formår at knytte information og kommunikation fra forskellige kontekster sammen og derved inviterer til læringsaktiviteter, der transcenderer skillelinjen mellem kontekster som eksempelvis institutionel og ikke-institutionelle.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografi

Christian Dalsgaard, Aarhus Universitet

Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

21-02-2013

Citation/Eksport

Dalsgaard, C., Pedersen, N. F., & Aaen, J. (2013). Læring på tværs af kontekster - læringspotentialer i mobilt medieret information og kommunikation. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 6(10). https://doi.org/10.7146/lom.v6i10.7293