Implementering af iPads i undervisningen på Skolen for Klinikassistenter, Tandplejere og Kliniske Tandteknikere (SKT), Aarhus Universitet.
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v6i10.7290Nøgleord:
mobil teknologi, læring, undervisnings udviklingResumé
Tema
De unge, fra den digitale generation har mange digitale kundskaber, men det er de sociale medier de mestrer. De it-kompetencer som erhvervslivet efterlyser, hos nye medarbejdere, er i høj grad funktions og anvendelses kompetencer, hvor it kan bruges som værktøj til administration, drift, informations og kommunikations teknologi. I tandlægeerhvervet vil den fremtidige procedure for dokumentation, journalisering og kommunikation med de offentlige myndigheder være digitaliseret og baseret på medarbejdernes it-kompetencer. I pilot projekt blev iPads implementeret som værktøj for formidling af fagets grundbog og case kompendier. Det digitale undervisningsmateriale blev i projektet tilgængeligt som I-bog, video og PDF dokumenter, samt suppleret og understøttet af et LMS (Learning Management System).
Fokus
Målet var først og fremmest at udvikle et undervisningsforløb, som løftede eleverne fra at kunne anvende, analysere og forholde sig formaliseret til faget, til i højere grad at kunne generalisere, reflektere og fremsætte fagrelevante hypoteser.
Konklusion
En fagdidaktisk brug af moderne informationsteknologi kræver en reflekteret forberedelse, struktureret planlægning og holdningsændring hos både elever og undervisere. I denne artikel vil vi beskrive den forberedelse, investering og ændring, som én implementering af iPads i dette konkrete undervisningsforløb betød.
Downloads
Downloads
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.