Tema 2: Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier

Forfattere

  • Ove Christensen University College Sjælland
  • Karsten Gynther University College Sjælland
  • Trine Brun Petersen University College Sjælland

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140

Nøgleord:

Design-Based Research, metode, videnskabsteori

Resumé

I denne artikel introduceres Design Based Research for første gang på dansk i et videnskabeligt tidsskrift. Artiklen præsenterer de grundlæggende antagelser, som ligger til grund for Design Based Research-traditionen, og artiklen diskuterer de principper, som ligger til grund for gennemførelse af et DBR-forskningsprojekt. Med udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet ELYK: E-læring, Yderområder og Klyngedannelse, præsenteres den innovationsmodel, som projektet har udviklet med udgangspunkt i Design Based Research traditionen. ELYKs DBR innovationsmodel har vist sig effektiv i forhold til projektfremdrift, brugerinvolvering og vidensgenerering, og den vil kunne inspirere andre med interesse i forskningsbaseret udvikling af didaktisk design, der er medieret af digitale teknologier.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

Ove Christensen, University College Sjælland

Idehistoriker, Læringskonsulent, EducationLab, F&U, UCSJ

Karsten Gynther, University College Sjælland

Videncenterchef, EducationLab, F&U, UCSJ

Trine Brun Petersen, University College Sjælland

Ph.d., Projektleder, EducationLab, F&U, UCSJ

Downloads

Publiceret

09-10-2012

Citation/Eksport

Christensen, O., Gynther, K., & Petersen, T. B. (2012). Tema 2: Design-Based Research – introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140