Den digitaliserede Kulturarv - En læringsressource med stort potentiale!
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v3i5.3949Abstract
Artiklen diskuterer læringspotentialet i den digitaliserede kulturarv dels i et kulturelt perspektiv (kulturarv som national, europæisk og global indikator med potentiale for øget identitetsdannelse og mellemfolkelig forståelse), dels i et læringsteoretisk perspektiv (store åbne læringsressourcer som udgangspunkt for læringsaktiviteter med fokus på sam‐arbejde i problembaseret projektarbejde). Udgangspunktet tages i den nye europæske database for den digitaliserede kulturarv Europeana og erfaringer fra et dansk digitaliseringsprojekt vedrørende digitalisering af biografreklamefilm og TV2 reklamer.
Samtidig fokuserer artiklen på behovet for at udvikle/integrere nye samarbejdsvæktøjer i læreprocessen (Web 2.0, annoterings-, segmenterings- og genkendelsesvæktøer, mm.) med henblik på samarbejde som en integreret del af læingsaktiviteterne.
Sidst i artiklen diskuteres det om en øget adgang til digitale læringsressourcer, der kan udbygges med brugergenereret indhold og øget tilgængelighed via fremtidens mobile teknologier, rummer et potentiale for en ny oplysningstid!
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Jørgen Bang

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Articles published in the Journal of Learning and Media are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported Licens.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication; simultaneously articles are licensend under the Creative Commons Attribution license: Attribution-NonCommercial-NoDerviatives (by-nc-nd). Read about this license at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
---
At LOM.dk, you will also find articles from the discontinued Journal for the Continuing and Further Education of the Danish Universities (UNEV). Note that special rules apply to UNEV articles:
It is the authors and any other copyright holder who have the copyright of articles published under the auspices of UNEV, and access to the articles is contingent on users acknowledging and complying with the associated legal guidelines:
- Users may download and print one copy of any UNEV publication for private studies or research.
- The redistribution of articles or the use of these for revenue-funded activities or commercial purposes are not allowed.
- It is not allowed to distribute the URLs of UNEV articles.