Digital portfolio og peer to peer feedback - skaber transfer og engagerede studerende
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v10i17.26342Nøgleord:
digital portfolio, peer to peer feedback, alignment, skriftlighed, Learning Management SystemResumé
På Bioanalytikeruddannelsen på Professionshøjskolen Metropol har vi på ti-ugers modulet ”Molekylærbiologiske og genetiske analyser”, udviklet en digital portfolio som didaktisk redskab. Portfolien er blevet afprøvet på fire forløb, og har været med til at skabe større engagement blandt de studerende og øget transfer mellem teori og praksis. Artiklen tager afsæt i erfaringerne fra udvikling, anvendelse og evaluering af den digitale portfolio og peer to peer feedback. Portfolien er digital og tilknyttet Metropols Learning Management System. De studerende uploader individuelt ugentligt deres arbejde tilknyttet ugens fokusområde. En gang om ugen giver de studerende hinanden peerfeedback på ugens arbejde. Anvendelsen af portfolien har øget de studerendes kompetencer til at give og anvende peerfeedback. De studerende angiver, at de opnår en høj grad af læring i forbindelse med arbejdet med portfolien, bl.a. fordi de oplever, at det forpligter, at de skal dele portfolien og feedbacken med en medstuderende. Desuden oplever vi som undervisere, at de studerendes faglige niveau er blevet væsentligt forøget blandt de studerende, der aktivt har benyttet portfolien i samspil med feedback.Downloads
Referencer
Andre, Dr. K. & Heartfield, Dr. M. (2007). Professional Portfolios Evidence of Competency for Nurses and Midwifes. Elsevier Australia.
Barrett, H. C. (2011). Balancing the Two Faces of ePortfolios, British Columbia Ministry of Education, Innovations in Education, 2nd Edition. Retrieved April 27, 2017 from http://electronicportfolios.org/balance/Balancing2.htm.
Biggs, J. & Tang. C. (2007). Teaching for Quality Learning at University. 3. udg. Open University Press.
Cook-Sather, A., Bovill, C. & Felten P. (2014). Engaging Students as Partners in Learning and Teaching – A Guide for Faculty. Jossey-Bass A Wiley Brand, United States of America.
Danske professionshøjskoler (2016). Feedback i undervisningen på professionshøjskolerne, Idékatalog om feedback udarbejdet af de studerendes faglige organisationer, (LL, SLS, SDS og PLS) Dansk Magisterforening, Dansk Sygeplejeråd og Danske Professionshøjskoler. Retrieved April 27, 2017 from http://danskeprofessionshøjskoler.dk/wp-content/uploads/2017/04/Feedback-i-undervisningen_2017_V7.pdf.
Dysthe, O. & Engelsen, K. S. (red.) (2005). Mapper som pædagogisk redskab. Forlaget Klim.
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback, Review of Educational Research. 77, 81-112, DOI: 10.3102/003465430298487.
Hattie, J. & Yates, G. C. R (2014). Synlig læring og læringens anatomi. Dafolo.
Illeris, K. (2006). Læring. Roskilde Universitetsforlag.
Jæger, K. & Jensen, A. A. (2008). Et organisatorisk perspektiv på portfolio, Lund, B. (red.) Portfolio i et lærings og uddannelsesperspektiv. Aalborg Universitetsforlag.
Lorenzen, H. & Thomasen, I. N. (2017). Facilitering af selvstudiet i problembaseret læring – et læringsdesign for asynkron kommunikation, Læring & Medier, 16.
Lund, B. (2008). Læringsteoretiske begrundelser for portfolien som pædagogisk redskab i en skandinavisk tradition, Lund, B. (red.) Portfolio i et lærings og uddannelsesperspektiv. Aalborg Universitetsforlag.
Mezirow, J. (2012). Hvordan kritisk refleksion fører til transformativ læring. Illeris, K. (red.) 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.
Nielsen, P. B. & Månsson, C. (2011). Transfer –hvilke faktorer sikrer hensigtsmæssig overførsel og anvendelse af viden, Danske Bioanalytikere. 11, 24-28.
Professionshøjskolen Metropol (2014). Strategi 2020, Retrieved May 5, 2017 from https://www.phmetropol.dk/om+metropol/strategier.
Studieordning for Professionsbachelor i Biomedicinsk Laboratorieanalyse (2009). Retrieved June 2017 from https://www.phmetropol.dk/uddannelser/bioanalytiker/uddannelsen/studieordning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.