Innovativ formidling af førsteårsstuderende som et design-based research-forløb
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i16.24413Nøgleord:
Formidling, kreativitet, design-based research, førsteårsundervisningResumé
14 videoproduktioner, 4 tegneserier, 3 filmfortællinger, 2 sange, 2 nyhedsindslag, 2 børnebøger, 2 facebook-sider, 1 novelle og 1 toiletrulle var blandt resultaterne, da 112 førsteårsstuderende i det obligatoriske kursus Astrofysik på fysikuddannelsen på Aarhus Universitet blev deltagere i et learning design-forløb, som en del af deres eksamen i kurset. Målet med forløbet var dels at sætte fokus på faglig formidling som en væsentlig kompetence blandt universitetsstuderende, men samtidig også at bringe værdier som kreativitet og innovation i spil.
Forløbet var tilrettelagt efter principperne for design-based research, og publikationen her sætter fokus på intention, implementering, realisering og perspektivering af det underliggende design med henblik på forbedring af designet til fremtidig brug samt på en vurdering af forløbets samlede impact.
Downloads
Referencer
Amiel, T., & Reeves, T. (2008). Designbased research and Educational Technology: Rethinking Technology and the Research Agenda. Educational Technology & Society, No. 11.
Badley, G. (2002). A really useful link between teaching and research, Teaching in Higher Education, 7(4): 443-55.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, Vol 84(2), 191-215.
Bjælde, O. (2016). Kursuskataloget på Aarhus Universitet: http://kursuskatalog.au.dk/da/course/66716 (5/9 2016).
Brun, T., Gynther, K., & Christensen, O. (2012). Design-Based Research - introduktion til en forskningsmetode i udviklingen af nye E-læringskoncepter og didaktiske design medieret af digitale teknologier. Læring og medier, Årgang 5(9), 1-20.
Bybee, R. W. (2014). The BSCS 5E Instructional Model: Personal reflections and contemporary implications, Science and Children, Bind 51, Hæfte 8, Side 10-13.
Carless, D. (2015). Excellence in University Assessment. Routledge, New York, New York, USA.
Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R., Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32, 1: 9 – 13.
Det Danske Sprog- og Litteraturselskab: http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kreativitet (5/9 2016)
Drapeau, P. (2014). Practical Ways to Promote Innovative Thinking and Problem Solving. ASCD, Alexandria, Virginia, USA.
Eksamensbekendtgørelsen (2016). Uddannelses- og Forskningsministeriet. Udskriftsdato: 22. august 2016.
Facebook (2016). https://www.facebook.com/scitech.au (7/9 2016).
Healey, M. (2005). Linking research and teaching exploring disciplinary spaces and the role of inquiry-based learning, in Barnett, R (ed) Reshaping the university: new relationships between research, scholarship and teaching McGraw-Hill/Open University Press, 67-78.
Krogh, L. B. & Andersen, H. M. (2013). Elevers motivation i undervisningen, I Damberg et al., Gymnasiepædagogik, 2. udgave, 2. oplag, Hans Reitzels forlag, København, Danmark.
Martin, J.-P. & Kelchner, R. (1998): „Lernen durch Lehren“. In: Timm, J.-P. (Hg.): Englisch lernen und lehren - Didaktik des Englischunterrichts. Berlin: Cornelsen, 211-219.
Martin, Jean-Pol (2004) "Lernen durch Lehren: quand les apprenants font la classe", Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité - Cahiers de l APLIUT, Hæfte Vol. XXIII 1, 45-56.
Najbjerg, R. (2005). Kreativt formidlingsprojekt som læringsstrategi: En design-based research undersøgelse af kurset Astrofysik (Ikke-publiceret speciale i fysik). Aarhus Universitet, Aarhus, Danmark.
Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J. & Ingerslev, G. H. (2013). Universitetspædagogik, 1. udgave, Samfundslitteratur, Frederiksberg C, Danmark.
Semke, A. & Wiben, H. (2016), Personlige kompetencer i EUD, 1. udgave, Munksgaard, København, Danmark.
Thomson, P. & Sefton-Green, J. (2011). Researching Creative Learning: Methods and issues, 1. udgave, Routledge, Abingdon, Oxon, England.
Uddannelsesbekendtgørelsen (2016). Uddannelses- og Forskningsministeriet. Udskriftsdato: 7. juli 2016.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.