Lektier Online - didaktisk design af et uformelt online læringsrum?
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v9i15.23363Nøgleord:
læirng, vejledning, online didaktik, didaktisk designResumé
I denne artikel undersøger vi det didaktiske design i Lektier Online; et online lektiehjælpstilbud for folkeskole- og gymnasieelever baseret på frivillige universitetsstuderende som lektiehjælpere. Vi identificerer fire betydninger af ’didaktisk design’, som alle behandles for Lektier Online. Vi opstiller en hypotese om Lektier Online-konceptet som frembydende et forholdsvis uformelt læringsrum samt tre eksplorative forskningsspørgsmål, der adresserer brugen af Lektier Online-platformens forskellige medier, deres virkemåde i læringskommunikationen mellem lektiehjælper og elev, samt muligheder for at kvalificere denne læringskommunikation didaktisk. Hypotese og forskningsspørgsmål undersøges gennem et eksplorativt observationsstudie, hvor lektiehjælpssessioner analyseres vha. positionerings- og affordanceteori. Vi konkluderer, at lektiehjælper og elev i samarbejde forhandler læringskommunikationen med anknytning til et lærer-elev narrativ og peger på, hvordan de primære kommunikationsmedier, tale og chat, samt de primære arbejdsmedier, digital tavle og Google Docs, bidrager i denne forhandling.Downloads
Referencer
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Dohn, N. B. (2009). Affordances revisited: Articulating a Merleau-Pontian view. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, 4(2), 151-170.
Dohn, N. B., & Hansen, J. J. (2016). Begrebet "didaktisk design" - et kritisk overblik over betydninger. In N. B. Dohn & J. J. Hansen (Eds.), Didaktik, design og digitalisering (pp. 43-63). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Flyvbjerg, B. (2006). Five Misunderstandings About Case-Study Research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219-245.
Gibson, J. J. (1986). The ecological approach to visual perception. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Giddens, A. (2003). Modernitet og selvidentitet: selvet og samfundet under sen-moderniteten. Kbh: Hans Reitzel.
Greeno, J. G. (2011). A Situative Perspective on Cognition and Learning in Interaction. In T. Koschmann (Ed.), Theories of Learning and Studies of Instructional Practice (Vol. 1, pp. 41-71): Springer New York.
Greeno, J. G., & Gresalfi, M. S. (2008). Opportunities to learn in practice and identity. In P. A. Moss, D. C. Pullin, J. P. Gee, E. H. Haertel, & L. J. Young (Eds.), Assessment, equity, and opportunity to learn (pp. 170-199). New York: Cambridge University Press.
Gresalfi, M. S. (2009). Taking up opportunities to learn: Constructing dispositions in mathematics classrooms. The Journal of the learning sciences, 18(3), 327-369.
Harré, R., & van Langenhove, L. (Eds.). (1999). Positioning Theory. Oxford: Blackwell.
Mayer, R. E. (2004). Should there be a three-strikes rule against pure discovery learning? American psychologist, 59(1), 14-19.
Schunk, D. H. (1987). Peer Models and Children’s Behavioral Change. Review of Educational Research, 57(2), 149-174.
von Glasersfeld, E. (2001). Radical constructivism and teaching. Prospects, 31(2), 161-173.
Vosniadou, S. (2007). The cognitive-situative divide and the problem of conceptual change. Educational Psychologist, 42(1), 55-66.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard: Harvard University Press.
Downloads
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.