Workshops med patient videocases
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17509Nøgleord:
Autentisk læring, interaktivitetResumé
Når medicinstuderende begynder at møde patienter, starter de en langvarig proces med dannelse af kognitive mønstre kaldet illness scripts. Hvert enkelt nyt møde med en patient bidrager med nye detaljer. Imidlertid mindsker ændringer i arbejdstilrettelæggelse eller naturlige årstidsvariationer de studerendes chance for at møde virkelige patienter. Patient videocases er en værdifuld hjælp til at skabe interaktive, autentiske, virtuelle læringsmiljøer som kan fremme nødvendig script dannelse.
Vi ville identificere en række vigtige tilstande, som de medicinstuderende ofte ikke møder dem under deres 16 dage i klinikophold på en børneafdeling. Vi fremstillede 8 digitale patient videocases med passende hyppighed, relevans og teknisk kvalitet. De studerende beskrev og fortolkede dem før de blev gennemgået med en underviser. Efterfølgende udfyldte de studerende et spørgeskema.
Alle 65 medicin studerende deltog i de to workshops. Andelen, som udelukkende har mødt patienter med de 8 tilstande via patient videocases var 36,8-87,5 %, afhængigt af tilstanden.
Downloads
Downloads
Yderligere filer
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.