Workshops med patient videocases

Forfattere

  • Thomas Balslev Aarhus Universitet
  • Anne Leegaard Børneafdelingen, Regionshospitalet Herning

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17509

Nøgleord:

Autentisk læring, interaktivitet

Resumé

 

Når medicinstuderende begynder at møde patienter, starter de en langvarig proces med dannelse af kognitive mønstre kaldet illness scripts. Hvert enkelt nyt møde med en patient bidrager med nye detaljer. Imidlertid mindsker ændringer i arbejdstilrettelæggelse eller naturlige årstidsvariationer de studerendes chance for at møde virkelige patienter. Patient videocases er en værdifuld hjælp til at skabe interaktive, autentiske, virtuelle læringsmiljøer som kan fremme nødvendig script dannelse.

Vi ville identificere en række vigtige tilstande, som de medicinstuderende ofte ikke møder dem under deres 16 dage i klinikophold på en børneafdeling. Vi fremstillede 8 digitale patient videocases med passende hyppighed, relevans og teknisk kvalitet. De studerende beskrev og fortolkede dem før de blev gennemgået med en underviser. Efterfølgende udfyldte de studerende et spørgeskema.

Alle 65 medicin studerende deltog i de to workshops. Andelen, som udelukkende har mødt patienter med de 8 tilstande via patient videocases var 36,8-87,5 %, afhængigt af tilstanden.

  

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

Thomas Balslev, Aarhus Universitet

Overlæge, klinisk lektor.

Center for Medicinsk Uddannelse, Aarhus Universitet.

Regionshospitalet Viborg, Børneafdelingen

Anne Leegaard, Børneafdelingen, Regionshospitalet Herning

Introduktions Reservelæge

Downloads

Publiceret

21-10-2014

Citation/Eksport

Balslev, T., & Leegaard, A. (2014). Workshops med patient videocases. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 7(12). https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17509