Bedside Ipad videooptagelser som læringsredskab i klinisk psykiatri

Forfattere

  • cecilie Fog-petersen Psykiatrisk Center Ballerup
  • Sidse Arnfred Psykiatrisk Center Ballerup

DOI:

https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17275

Nøgleord:

Videosupervision, Psykiatri, IKT, mesterlære, iPads, medicinuddannelse,

Resumé

I artiklen ser vi på potentialer og udfordringer ved at benytte iPads til at understøtte lægestuderendes læring under deres klinikophold i psykiatri. 72 studerende er blevet instrueret i at bruge iPads til at filme patientsamtaler og gennemse deres videoer med henblik på, at udvælge dele af videoen som udgangspunkt for supervision med en læge. Interviews med de studerende peger på, at supervision med udgangspunkt i videoer på iPaden giver mulighed for mere detaljeret læring, end supervision uden samme mulighed for at visualisere patientsamtalen. Dog stiller de studerede spørgsmålstegn ved, om læringsudbyttet ved at bruge iPads svarer til den tid, de bruger på at filme og se filmen igennem. De foretrækker mere klassisk supervision og feedback. 

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Forfatterbiografier

cecilie Fog-petersen, Psykiatrisk Center Ballerup

Projektleder, Forskningsenheden

Sidse Arnfred, Psykiatrisk Center Ballerup

Forskningslektor, dr.med

Forskningsenheden

Downloads

Publiceret

21-10-2014

Citation/Eksport

Fog-petersen, cecilie, & Arnfred, S. (2014). Bedside Ipad videooptagelser som læringsredskab i klinisk psykiatri. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 7(12). https://doi.org/10.7146/lom.v7i12.17275