Transparens og tillid: AI-støttet undervisnings indvirkning på de studerendes læring
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v18i31.149343Nøgleord:
ChatGPT, AI, refleksion, vita activa, vita contemplativa, higher education, dømmekraftResumé
Udgivelsen af OpenAI's ChatGPT i 2022 markerede en ny æra i AI-støttet uddannelse og satte fokus på både fordelene og udfordringerne ved chatbots i undervisningen. Bekymringer om overfladisk læring og potentielt misbrug af AI har gjort undervisere tilbageholdende med at implementere sådanne værktøjer. Artiklen undersøger gennem Hanne Arendts teorier om ”the human condition” etiske og pædagogiske perspektiver på AI i videregående uddannelser. Casestudiet er baseret på screendumps fra studerendes brug af ChatGPT i skriftlige opgaver samt fokusgruppeinterview. Artiklen undersøger, hvordan brugen af AI påvirker de studerendes læreproces set i lyset af Arendts begreber vita activa og vita contemplativa, og hvordan tillid og transparens mellem studerende og undervisere kan styrkes for at sikre en ansvarlig og kritisk anvendelse af teknologien. Artiklen analyserer data fra 70 studerende på tredje til syvende semester på bygningskonstruktøruddannelsen. Gennem en tematisk analyse og diskussion af resultaterne i forhold til Arendts begreber vita activa og vita contemplativa søges en nuanceret forståelse af AI’s rolle i undervisningen med henblik på at udvikle pædagogiske rammer, der fremmer akademisk integritet og kritisk tænkning. Artiklen tilbyder en model med initiativer, der kan bidrage til at skabe transparens og tillid omkring brugen af AI i læringsrummet.
Downloads
Referencer
Arendt, H. (1958). The human condition. Chicago, University of Chicago Press.
Arendt, H. (1963). On revolution. L'Humaine Condition, 325-584.
Arendt, H. (2005). Menneskets vilkår. Gyldendal A/S.
Biesta, G. (2010). How to exist politically and learn from it: Hannah Arendt and the problem of democratic education. Teachers college record, 112(2), 556-575. https://doi.org/10.1177/016146811011200207
Biesta, G. (2012). Becoming public: Public pedagogy, citizenship and the public sphere. Social & Cultural Geography, 13(7), 683-697. https://doi.org/10.1080/14649365.2012.723736
Biggs, J. (1996). Enhancing teaching through constructive alignment. Higher education, 32(3), 347-364. https://doi.org/10.1007/BF00138871
Boud, D. (1989). Some competing traditions in experiential learning, in Making sense of experiential learning: Diversity in theory and practice, pp. 38–49.
Bourdieu, P. (2018). Distinction a social critique of the judgement of taste. In Inequality (pp. 287-318). Routledge.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage Publication.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2010). Toward an Epistemology of the Hand. Studies in Philosophy and Education, 29(3), 243-257. https://doi.org/10.1007/s11217-009-9164-0
Costley, C., Elliott, G., & Gibbs, P. (2010). Key concepts for the insider-researcher. Doing work based research: Approaches to enquiry for insider-researchers, 1-7.
Cotton, D. R., Cotton, P. A. & Shipway, J. R. (2023). Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations in Education and Teaching International, 61(2), 228-239. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
Dau, S., & Nielsby, U. (2021). Professionel dømmekraft og refleksiv praksislæring. In Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. (pp. 63-75). Aalborg Universitetsforlag.
Dewey, J. (1933). How we think. Courier Corporation.
Dewey, J. (1938a). Democracy and education. S.I.: Simon & Brown.
Dewey, J. (1938b). Erfaring og opdragelse. 2. udgave. Kbh.: Hans Reitzel.
Dewey, J. & Nagel, E. (1991). Logic, the theory of inquiry, 1938. Southern University Press.
Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative inquiry, 12(2), 219-245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363
Godfrey-Smith, P. (2015). Pragmatism : Philosophical Aspects. International Encyclopedia of Social & Behavioral Sciences (2nd ed.). Elsevier.
Haleem, A., Javaid, M. & Singh, R. P. (2022). An era of ChatGPT as a significant futuristic support tool: A study on features, abilities, and challenges. BenchCouncil Transactions on Benchmarks, Standards and Evaluations, 2(4).
https://doi.org/10.1016/j.tbench.2023.100089
Hassan, R., Ali, A., Howe, C. W. & Zin, A. M. (2022, October). Constructive alignment by implementing design thinking approach in artificial intelligence course: Learners’ experience. In AIP Conference Proceedings, 2433(1). AIP Publishing.
https://doi.org/10.1063/5.0072986
Herr, K. & Anderson, G. L. (2015). The action research dissertation, a guide for students and faculty. second. SAGE Publications Inc.
Horn, L. H., Pedersen, P. M., & Georgsen, M. (2021). Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring. Aalborg Universitetsforlag.
Jensen, C. G., Dau, S., & Gade, P (2024). The role of AI chatbots in scaffolding: Linking learning outcomes with assessment. Learning Tech, 9(14), 73-97.
https://doi.org/10.7146/lt.v9i14.141213
Jensen, C. G. (2021). Praksisteoretiske perspektiver på refleksiv praksislæring. In Teori og praksis i professionsdidaktik: En bog om refleksiv praksislæring (pp. 77-85). Aalborg Universitetsforlag.
Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, 103.
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2023.102274
Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT press.
Lehmann-Rommel, R. (2000). The Renewal of Dewey - Trends in the Nineties. Studies in Philosophy and Education, 19, 187–218. https://doi.org/10.1007/BF02764159
Milligan, L. (2014). Insider-outsider-inbetweener? Researcher positioning, participative methods and cross-cultural educational research. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 46(2), 235-250. https://doi.org/10.1080/03057925.2014.928510
Putnam, R. D., & Morey, A. (2016). Bowling alone (p. 0). Simon & Schuster Audio.
Saldaña, J., & Omasta, M. (2016). Qualitative research: Analysing life. Sage Publications.
Sharma, S. & Yadav, R. (2022). Chat GPT – A technological remedy or challenge for education system. Global Journal of Enterprise Information System, 14(4), 46-51.
Tashakkori, A. and Teddlie, C. (2010). Handbook of mixed methods in social & behavioral research. SAGE.
Tlili, A., Shehata, B., Aderkwah, M. A., Bozkurt, A., Hickey, D. T., Huang, R. & Agyemang, B. (2023). What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education. Smart Learning Environments, 10(1). https://doi.org/10.1186/s40561-023-00237-x
Yarbrough, J., & Stern, P. (1981). Vita activa and vita contemplativa: Reflections on Hannah Arendt's political thought in The Life of the Mind. The Review of Politics, 43(3), 323-354.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Camilla Gyldendahl Jensen, Susanne Dau

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).

Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.