Sammensatte læringsrum og pædagogisk praksis
HyFlex-, online-, og campus-baseret undervisning gennem Covid-19-nedlukningerne
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v17i30.143066Resumé
Artiklen undersøger, hvordan undervisningen orkestreres i det hybride undervisningsrum sammenlignet med andre sammensatte undervisningsrum baseret på en anden infrastruktur. I overensstemmelse med et post-digitalt perspektiv på undervisning skelner vi ikke mellem digitale og ikke-digitale undervisningsrum (Fawns, 2022), men skelner gennem et kommunikationsteoretisk blik mellem affordances i forskellige digitaliseringer af læringsrum (Hutchby, 2001), der på Københavns Universitet blev kategoriseret som hhv. online-, HyFlex- og campus-baseret undervisning. Artiklens empiri omfatter underviseres 4.676 besvarelser på en longitudinal spørgeskemaundersøgelse, som i perioden fra foråret 2020 til efteråret 2022 blev distribueret af fem omgange. Vi ser ingen sammenhæng mellem undervisernes relation til digitale undervisningsformer og brug af undervisningsaktiviteter (dialog, gruppeopgaver, individuelle opgaver, studenteroplæg, underviseroplæg) i HyFlex-formatet. Til gengæld ser vi signifikante sammenhænge mellem brugen af flere undervisningsaktiviteter og kommunikationsinfrastrukturer. Underviseroplæg anvendes signifikant mere i HyFlex-formatet sammenlignet med campusformatet, imens studenteroplæg, dialog, gruppeopgaver og individuelle opgaver anvendes i signifikant mindre grad. I undervisernes refleksioner over deres brug af HyFlex-undervisning finder vi refleksioner om affordances i forhold til deres pædagogiske valg. Artiklen afsluttes med en diskussion af spørgsmålet om, hvorvidt og hvordan tilgængelige og anvendte kommunikationsinfrastrukturer skal medtænkes i planlægning af undervisning på universitetet.
Downloads
Referencer
Aagaard, J., Stenalt., M. H. & Selwyn, N. (2023). ‘Out of touch’: University teachers’ negative engagements with technology during COVID-19. Learning and Teaching, 16(1), 98-118. https://doi.org/10.3167/latiss.2023.160106
Abdrasheva, D., Escribens, M., Sabzalieva, E., Vieira do Nascimento, D., & Yerovi, C. (2022). Resuming or reforming? Tracking the global impact of the COVID-19 pandemic on higher education after two years of disruption. UNESCO.
Adedoyin, O. B. & Soykan, E. (2023). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 31(2), 863-875. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1813180.
Beatty, B. J. (2019). Hybrid-Flexible Course Design (1st ed.). EdTech Books. https://doi.org/10.59668/33
Bergsøe, M. M. N. (2023). HyFlex undervisningens affordances på Københavns Universitet [Ba-chelorprojekt, Københavns Universitet]. Københavns Universitet.
Bond, M., Bedenlier, S., Marín, V. I. & Händel, M. (2021) Emergency remote teaching in higher education: Mapping the first global online semester. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18(50). https://doi.org/10.1186/s41239-021-00282-x Dolonen et al 2020
Broadbent, J., Ajjawi, R., Bearman, M., Boud, D. & Dawson, P. (2023). Beyond emergency re-mote teaching: Did the pandemic lead to lasting change in university courses? Interna-tional Journal of Technology in Higher Education, 20(1). https://doi.org/10.1186/s41239-023-00428-
Bryman, A. (2016). Social Research Methods. (5th ed). Oxford University Press.
Damşa, C., Langford, M., Uehara, D. & Scherer, R. (2021). Teachers’ agency and online educa-tion in times of crisis. Computers in Human Behavior, 121. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106793
Dolonen, J., Dæhlen, M., Enli, G., Ludvigsen, S. & Mørken, K. (2020). Digital undervisning ved det samfunnsvitenskapelige fakultet 12.3-2.4. Universitetet i Oslo. Retrieved Februrary 2024 from https://www.sv.uio.no/iss/om/organisasjon/programradene/sosiologi/moter/2020/2020-06-03/sv-digital-undervisning-rapport.pdf
Dron, Jon. (2022). Learning, Technology, and Technique. Canadian Journal of Learning and Technology, 48. https://doi.org/10.21432/cjlt28315
Fawns, T. (2022). An Entangled Pedagogy: Looking Beyond the Pedagogy – Technology Di-chotomy. Postdigital Science and Education, 4, 711-728. https://doi.org/10.1007/s42438-022-00302-7
Georgsen, M., Qvortrup, A., Gundersen, P. B., & Jørnø, R. L. V. (2021). Erfaringer og oplevelser med online undervisning på 9 videregående uddannelsesinstitutioner i foråret 2020. Nati-onalt videncenter for læremidler - Læremiddel.dk.
Göbel, K. & Makarova, E. (Eds.) (2023). Emergency Remote Teaching during COVID-19 Lock-down and Its Implications for Higher Education Institutions: An International Perspec-tive. Education Sciences, 13(6).
Grubby, N., Verpoorten, D., Boud, D., Lin, L., Tai, J. & Bartolic, S. (2022). The post COVID-19 fu-ture of digital learning in higher education: Views from educators, students, and other professionals in six countries.
Hodges, C. B., Moore, S., Lockee, B. B., Trust, T. & Bond, M. A. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. Retrieved February 2024 from https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Hofer, S. I., Nistor, N. & Scheibenzuber, C. (2021). Online teaching and learning in higher edu-cation: Lessons learned in crisis situations. Computers in Human Behavior, 121. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106789
Hutchby, I. (2001). Technologies, Texts and Affordances. Sociology, 35(2), pp 441–456. https://doi.org/10.1177/S0038038501000219
Imran, R., Fatima, A., Elbayoumi Salem, I. & Allil, K. (2023). Teaching and learning delivery modes in higher education: Looking back to look forward post-COVID-19 era. The Inter-national Journal of Management Education, 21(2). https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100805
Kerres, M. & Buchner, J. (2022). Education after the pandemic: What we have (not) learned about learning. Education Sciences, 12(5). https://doi.org/10.3390/educsci12050315
Københavns Universitet. (2021). 2023-strategi: Digitalisering af uddannelserne. Arbejdsgruppe vedr. Evaluering af onlineundervisningen (under COVID19-nedlukningen)
Looi, CK., Chan, SW. & Wu, L. (2021). Crisis and opportunity: Transforming teachers from cur-riculum deliverers to designers of learning. In: Burgos, D., Tlili, A. & Tabacco, A. (Eds.) Radical Solutions for Education in a Crisis Context. Lecture Notes in Educational Tech-nology (131-145). Singapore: Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-15-7869-4_9
Løkkegaard, E. B. & Misfeldt, M. (2022). Omlagt undervisning under corona-nedlukningen 2020: Erfaringer fra Københavns Universitet. Institut for Naturfagenes Didaktiv, Køben-hanvs Universitet. IND’s Skriftserie Vol. 59
Løkkegaard, E. B, Nøhr, L. & Stenalt, M. H. (2022). Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning: Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisato-risk understøttelse. Tidsskriftet Læring og Medie, 26. https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130480
Marinoni, G., Van’t Land, H. & Jensen, T. (2020). The impact of COVID-19 on higher education around the world: IAU global survey report. International Association of Universities.
Mathiasen, H., & Bregnhøj, H. (2021). Hvad kan HyFlex-organiseret undervisning? - De stude-rendes tilgang. Læring og Medier, 14(24). https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.125533
McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extension of man. Mcgrawn Hill.
Misfeldt, M., Jensen, L. X., Hvillum, N. P., Harboe, T., Lindvig, K., Ejrnæs, M., Pedersen, A., Horak, R., Eskelund, H. & Larsen, L. N. (2020). Evaluering af online-nødundervisning forår 2020. (1 udg.).
Mottiar, Z., Byrne, G., Gorham, G. & Robinson, E. (2024). An examination of the impact of COVID-19 on assessment practices in higher education. European Journal of Higher Edu-cation, 14(1), 101-121. https://doi.org/10.1080/21568235.2022.2125422
Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guárdia, L. & Koole, M. (2020) Online University Teach-ing During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activi-ty. Postdigital Science and Education, 2, 923–945. https://doi.org/10.1007/s42438-020-00155-y
Scherman, R., Misca, G., Walker, D. & Pagé, G. (2023). Editorial: COVID-19 and beyond: From (forced) remote teaching and learning to “the new normal” in higher education. Frontiers in Education, 8. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1148300 Stenalt & Christensen (nd)
Stenalt, M. H. & Christensen, M. K. (u.å.). Supporting higher education teachers’ agency and identity in disrupted education: A realist review.
Stenalt, M. H., Johnson, M. W. & Aagaard, J. (2023). Reclaiming the teacher perspective in digi-tal education: An analysis of university teachers’ agency. Interactive Learning environ-ments, 1-13. https://doi.org/10.1080/10494820.2023.2194930
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Mie Marie Norsker Bergsøe, Sofie Buch Cordsen, Liv Nøhr, Morten Misfeldt
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.