"Jeg vil gerne have den dialog"
Om feedback i online EUD-forløb
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v17i29.142988Resumé
Artiklen præsenterer et kvalitativt forskningsprojekt om feedback i online undervisningsforløb på erhvervsuddannelserne. Formålet var at undersøge, hvilke didaktiske refleksioner erhvervsskolelærere gør sig i forbindelse med feedback i online undervisningsforløb, og hvordan eleverne oplever feedbacken i forhold til læring og trivsel.
Et væsentligt fund i undersøgelsen er, at feedback defineres og udføres som lærer-elev-tilbagemeldinger. Samtidig italesættes et behov for mere dialogiske feedbackformer. Derfor præsenteres der i artiklen et kontinuum mellem monolog og dialog, hvorpå fire forskellige feedbackformer placeres med fokus på henholdsvis vurdering, tilbagemelding, selvregulering og tilblivelse.
Med inspiration fra undersøgelsens fund og analyser sættes de fire feedbackformer ind i en didaktisk refleksionsmodel, der kan vejlede EUD-lærere og andre undervisere med interesse i at udvikle feedbackdidaktik, der fremmer læring og trivsel i online undervisningsformater.
Downloads
Referencer
Ajjawi, R., & Boud, D. (2017). Researching feedback dialogue: an interactional analysis approach. Assessment & Evaluation in Higher Education,, 42(2), pp. 1106-1119. doi:https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1434128
Alexander, R. (2008). Towards dialogic teaching. Rethingking classroom talk. Cambridge: Dialogos.
Analysedanmark. (2023, april). Analyse Danmark. Retrieved from Analysedanmark: https://analysedanmark.dk/metoder/kvalitative-metoder/
Bjerre, J., Larsen, S. N., Laursen, P. F., Rømer, T. A., & Skovmand, K. (2017). Hattie på dansk. Evidenstænkningen i et kritisk og konstruktivt perspektiv. Latvia: Hans Reitzels Forlag.
Carless, D. (2016). Feedback as dialogue. In M. Peters, Encyclopedia of Educational Philosophy an Theory (pp. 803-808). Singapore: Springer Publishing Company.
Carless, D., & Winstone, N. (2020). Teacher feedback literacy and its interplay with student feedback literacy. Teaching in higher education.
Christensen, J. o. (2020, okt 29). Kvalitativ interviewundersøgelse af den digitale omlægning af undervisningen på. Retrieved from Ucviden: https://www.ucviden.dk/da/publications/onlineundervisning-under-coronakrisen-kvalitativ-interviewunders%C3%B8
Dysthe, O. (2020b). Lærerens betydning og rolle i dialogisk pædagogik - Casetudie fra en præstationsorienteret skolevirkelighed. In O. Dysthe, I. J. Ness, & P. O. Kirkegaard (red.), Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring (pp. 143-175). Århus: Klim.
Dysthe, O., & Igland, M.-A. (2003). Mikhail Bakhtin og sociokulturel teori. In O. Dysthe m.fl., Dialog, samspil og læring (pp. 109-128). Klim.
Dysthe, O., Ness, I., & Kirkegaard (red.), P. (2020). Dialogisk pædagogik, kreaktivitet og læring. KLIM.
EVA. (2019a). Feedback på erhvervsuddannelserne - Inspiration til en styrket feedbackkultur på eud.
EVA. (2019b). Erfaringer med digitalisering af voksen- og efteruddannelser - Inspirationskatalog. Danmarks evalueringsinstitut.
EVA. (2019c). Forsøg med karakterfri 1.g. Retrieved from https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/forsoeg-karakterfri-1g
EVA. (2021). Evaluering af merkantile onlineforløb. EVA. Retrieved from https://www.eva.dk/ungdomsuddannelse/evaluering-merkantile-onlineforloeb
FIDU. (2023). Retrieved from https://fidu.aau.dk/
Freedman, S., & Ball, A. (2010). Idological becoming. In S. W. Freedman, & A. F. Ball, Bakhtinian Perspectives on Language, Literacy and Learning (pp. 3-33). Cambridge University Press.
Gamlen, S. M., & Munthe, E. (2014). Mapping the quality of feedback to support students’ learning in lower secondary classrooms. Cambridge journal of education, 44(1), 75- 92. doi:https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.855171
Gibson, J. J. (1979). The theory of affordances. In J. J. Gibson, The Ecologiacal Approach to Visual Perception (pp. 127-137). New Jersey: Lawrence Erlbaum associates.
Guvå, G., & Hylander, I. (2005). Grounded theory - et teorigenererende forskningsperspektiv. HR.
Hartberg, E. W., Dobson, S., & Gran, L. (2012). Feedback i skolen. Frederikshavn: Dafolo.
Hattie, J. (2009). Visible learning. Londen: Routhledge.
Hattie, J. (2013). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.
Hattie, J., & Clarke, S. (2019). Visible learning: Feedback. Oxon: Routledge.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007, March). The Power of feedback. Educational Research.
Illeris, K. (2016). Læring. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Karlsen, M., & Villadsen, K. (2007). Hvor skal talen komme fra? Dansk Sociologi, pp. 7-28.
Kirkegaard, O. L. (2020). Feedbackkommunikation. Dafolo.
Kirkegaard, P. O., & Lukassen, N. B. (2020). Feedbackkommunikation i et didaktisk perspektiv. Frederikshavn: Dafolo.
Klinge, L. (2016). Lærerens relationskompetence: En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner med elever og klasser i almenundervisningen i folkeskolen. København: Det humanistiske fakultet, Københvans universitet.
Lausch, B., Jacobsen, K. H., & Sørensen, K. H. (2014). Feedbacj i erhevrvsuddannelserne. Frederikshavn: Dafolo.
Morson , G. (2010). The Process of Ideological Becoming. In A. Ball, & S. Freedman, Bakhtinian Perspectives on Language, Literacy and Learning (pp. 317-332). Cambridge University Press.
Neergaard, M. (2021). Dialogisk undervisning. Traditioner, teorier, og metoder til praksis. Frederikshavn: Dafolo.
Panadero, E., Jönsson, A., & Alqassab, M. (2018). Providing formative peer feedback: what do we know? In The Cambridge handbook of instructional feedback (pp. 409-431). Cambridge University Press. doi:https://doi.org/10.1017/9781316832134
Qvortrup, A. (2013). Feedback som tredieordensiagttagelse. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift(15).
Qvortrup, A. (2016). Feedback i lyset af samtidens didaktiske praradigme. Feedback - inspirationshæfte, 6-13.
Salmon, G. (u.å.). Gilly Salmon. Retrieved from https://www.gillysalmon.com/
Skagen, K. (2003). Vejledningssamtaler i Bakhtinsk perspektiv. In O. Dysthe m.fl., Dialog, samspil og læring (pp. 197-217). Klim.
STUK. (2018). Håndbog om bedømmelse og feedback på erhvervsuddannelserne. UVM.
Videnscenterportalen. (2023). Retrieved from https://videnscenterportalen.dk/
Winstone, N., & Carless, D. (2020). Designing Effektive Feedback Processes in Higher Education. Oxon: Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Charlotte Juhl-Nielsen, Mette Stange, Anne Oksen Lyhne
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.