Gruppearbejdets dialogiske rum
Brug af Google Jamboard og samtalekort til at styrke elevers samarbejdsprocesser
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v17i29.136461Nøgleord:
kreativitet, dialog, gruppearbejdeResumé
Gruppearbejde er en velkendt arbejdsform i grundskolen, der både har læringsmæssige muligheder og begrænsninger. Det gælder ikke mindst, når elever skal samarbejde om at udvikle fælles idéer, hvor nogle elever let overtager styringen, mens andre kan have svært ved at blive hørt. I denne artikel analyserer vi videoobservationer af 5. og 6. klasse elevers brug af fysiske samtalekort og det digitale redskab Google Jamboards til at understøtte deres kreative samarbejdsprocesser. Vi tager teoretisk afsæt i en forståelse af gruppearbejde som dialogisk rum for divergent og konvergent idéudvikling, der giver elever mulighed for at åbne, udvide og uddybe deres fælles forståelser. Samtidig er vi optaget af, hvordan de forskellige redskaber kan bidrage til at rammesætte dialog ved at tilbyde eleverne roller og undersøgende spørgsmål. Vores fund peger på, at Google Jamboards er velegnet til at støtte forberedelse og skabe overblik over ideer, mens samtalekort både kan styrke elever, som har svært ved at tage roller og byde ind i gruppearbejdsformen, og virke som hjælp til at holde det fælles dialogiske rum åbent.
Downloads
Referencer
Bakhtin, M. M. (1986). Speech Genres and Other Late Essays. University of Texas.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Dam-Christensen, E. (2021). Kritisk undersøgende samtaler i elevernes gruppearbejde i skolen: et didaktisk designeksperiment i udskolingselevers faglige gruppesamtaler i danskfaget. Ph.d.-afhandling. Syddansk Universitet.
Gynther, K., Christensen, O., & Petersen, T. B. (2012). Design-Based Research: introduktion til en forskningsmetode i udvikling af nye E-læringskoncepter og didaktisk design medieret af digitale teknologier. Læring Og Medier, 5(9), https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6140.
EVA (2020). Gruppearbejde i folkeskolen – Erfaringer og inspiration fra aktionslæring om gruppearbejde. Danmarks Evalueringsinstitut. Link: https://www.eva.dk/grundskole/gruppearbejde-folkeskolen-erfaringer-aktionslaering
Gregersen, C. & Mikkelsen, S. S. (2007). Ingen arme, ingen kager. En Bourdieu-inspireret praksisanalyse af skolens sociale sortering. Unge Pædagoger.
Howe, C., & Abedin, M. (2013). Classroom dialogue: A systematic review across four decades of research. Cambridge Journal of Education, 43(3), 325-356. https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.786024
Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., & Hayes, S. (2018). Postdigital science and education. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 893-899. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000
Kagan, S., & Kagan, S. (1994). Cooperative Learning. Kagan.
Mercer, N., Wegerif, R., & Major, L. (Eds.). (2019). The Routledge International Handbook of Research on Dialogic Education. Routledge.
Mercer, N., Hennessy, S., & Warwick, P. (2019). Dialogue, thinking together and digital technology in the classroom: Some educational implications of a continuing line of inquiry. International Journal of Educational Research, 97, 187-199. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2017.08.007
OECD (2019). TALIS 2018 results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en
Pifarré, M. (2019). Using interactive technologies to promote a dialogic space for creating collaboratively: A study in secondary education. Thinking Skills and Creativity, 32, 1-16. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.01.004
Rasmussen, M. D. (2021). Potentialer for dialogiske rum i litteraturundervisningens gruppearbejde. I: Jølle, L., Larsen, A.S., Otnes, H. & Aa, L.I. (red.). Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden (s. 108-125). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215050997-2021-07
Rasmussen, I. & Rødnes, K. A. (2020). Dialog + microblogging = flerstemmighed? I: O. Dysthe, I. J. Ness & P. O. Kirkegaard (red.). Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring, s. 217-248. Klim.
Wegerif, R. (2020). Undervisning som åbning, udvidelse og uddybning af dialogisk(e) rum. I: O. Dysthe, I. J. Ness & P. O. Kirkegaard (red.). Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring, s. 93-112. Klim.
Wegerif, R., & Major, L. (2023). The Theory of Educational Technology: Towards a dialogic foundation for design. Routledge.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2024 Thorkild Hanghøj, Dorte Bygebjerg Kristensen, Jakob Kyu Schønemann, Lars Bøge Eskildsen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.