Aktualiserede kompetencer i projekt digitale læringscirkler
En undersøgelse af undervisere på videregående uddannelsers oplevelser af udvikling af digitale undervisningskompetencer
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.134280Resumé
I denne artikel præsenteres et studie af den sociale praksis, der er etableret i forbindelse med et forløb om udvikling af digitale undervisningskompetencer. Forløbet var en del af projektet ”Digitale læringscirkler”. Med afsæt i empiri fra projektet undersøges det i denne artikel, hvilke kompetencer undervisere fra tre videregående uddannelsesinstitutioner oplever at have udviklet i forbindelse med deres deltagelse i forløbet. I et mixed methods studie, der inddrager både kvantitative data fra en surveyundersøgelse (n=96) og kvalitative data fra interviews med fire deltagere, undersøges de nye hhv. didaktiske og digitale muligheder for udvikling af undervisning som underviserne oplever, at forløbet har åbnet op for. Artiklen bidrager med viden om de didaktiske og digitale kompetencer underviserne har oplevet at udvikle i forbindelse med forløbet. Den viser, at selvom et udviklingsforløb har stort fokus på digitale aspekter, så fylder det almendidaktiske meget hos deltagerne.
Downloads
Referencer
Amdam, S., Kobberstad, L. R., & Tikkanen, T. I. (2022). Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway. Nordic Journal of Digital Literacy, (1), 16-30.
Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M., Casado-Aranda, L. A., & Otto, A. (2022). Teachers’ digital competencies in higher education: a systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19(1), 1-16.
Brinkerhoff, R. O., & Apking, A. M. (2001). High impact learning: Strategies for leveraging performance and business results from training investments. Westview Publishing.
Bryman, Alan. 2016. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press
Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Educational Technology Research and Development, 68(5), 2449-2472.
Flyvbjerg, B. (2010). Fem misforståelser om casestudiet (Five Misunderstandings about Case-Study Research). Kvalitative metoder, København: Hans Reitzels Forlag, 463-487.
Greene, Jennifer C. 2007. Mixed methods in social inquiry. San Francisco: Jossey-Bass.
Heuling, L. S., Wild, S., & Vest, A. (2021). Digital Competences of Prospective Engineers and Science Teachers: A Latent Profile and Correspondence Analysis. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 9(4), 760-782.
Joshi, M. S. (2021). Holistic design of online degree programmes in higher education–a case study from Finland. International Journal of Educational Management.
Kemmis, S., Wilkinson, J., Edwards-Groves, C., Hardy, I., Grootenboer, P., & Bristol, L. (2013). Changing practices, changing education. Springer Science & Business Media.
Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge university press.
Leahy, D., & Dolan, D. (2010). Digital literacy: A vital competence for 2010?. In IFIP international conference on key competencies in the knowledge society (pp. 210-221). Springer.
Nielsen, L. T. (2012). Teamsamarbejdets dynamiske stabilitet. En kulturhistorisk analyse af læreres læring i team. Ph.d.-afhandling, Århus Universitet
Pangrazio, L., Godhe, A. L., & Ledesma, A. G. L. (2020). What is digital literacy? A comparative review of publications across three language contexts. E-learning and Digital Media, 17(6), 442-459.
Rattleff, P., & Henriksen, T. D. (2010). Kortlægning af it-kompetenceudviklingsmuligheder i det ikke-formelle it-undervisningssystem for voksne i Danmark.
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. https://doi.org/10.2760/159770
Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2013). Interpretive research design: Concepts and processes. Routledge.
Sillat, L. H., Tammets, K., & Laanpere, M. (2021). Digital competence assessment methods in higher education: A systematic literature review. Education Sciences, 11(8), 402.
Verhoeven, J. C., Heerwegh, D., & de Wit, K. (2014). ICT learning experience and research orientation as predictors of ICT skills and the ICT use of university students. Education and Information Technologies, 21, 71–103. https://doi.org/10.1007/s10639-014-9310-3
Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning as a social system. Systems thinker, 9(5), 2-3.
Wenger, E., White, N., & Smith, J. D. (2009). Digital habitats: Stewarding technology for communities. CPsquare.
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications. Sage.
Zhao, Y., Llorente, A. M. P., & Gómez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Hanne Fie Rasmussen, Thomas Kjærgaard, Christian Black Jørgensen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.