Fra nødundervisning til bæredygtig digital undervisning
Hvordan underviseres erfaring hænger sammen med behov for organisatorisk understøttelse
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i26.130480Resumé
Den tvungne digitalisering af undervisningen under corona-nedlukningerne har rejst spørgsmål om, hvorvidt, og i så fald hvordan, erfaringerne fra denne tid skal efterlade et aftryk på fremtidig undervisning. Både danske og internationale undersøgelser peger på, at organisatorisk understøttelse er vigtig, hvis en evt. udvikling skal være bæredygtig. Her fremhæves bl.a. en styrkelse af underviseres tekniske kunnen og selvtillid (erfaring) samt anerkendelse og belønning af digitale undervisningsinitiativer. Denne artikel undersøger, hvad undervisere selv finder vigtigt, og om der er en relation mellem, hvad underviserne fremhæver og deres erfaringsniveau, baseret på fritekstssvar fra universitetsundervisere indsamlet i forbindelse med evalueringer på Københavns Universitet i hhv. efteråret 2020 og foråret 2021. Via en epistemisk netværksanalyse undersøges forbindelser i svarene mellem organisatoriske behov fordelt på undervisernes selvopfattede erfaringsniveau. Artiklen finder, at behovene for organisatorisk understøttelse ændrer sig alt efter erfaringsniveau, men at barriererne samtidigt er tæt forbundet, ligegyldigt hvilken erfaring man har.
Downloads
Referencer
Casanova, D., & Price, L. (2018). Moving towards sustainable policy and practice – a five level framework for online learning sustainability. Canadian Journal of Learning and Technology/La revue canadienne de l’apprentissage et de la technologie, 44(3). https://learntechlib.org/p/188301/
Christensen, I. F., Dalsgaard, C., Georgsen, M. & Hachmann, R. (2021). Undervisning, læring og teknologi under Corona-pandemien. Introduktion til Læring og Medier (LOM) nr. 24, 2021. Læring og Medier (LOM) nr. 24, 1-7. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.129163
Giovannella, C., & Marcello, P. (2020). The effects of the Covid-19 pandemic seen through the lens of the Italian university teachers and the comparison with school teachers’ perspective. INTERACTION DESIGN & AR-CHITECTURE(S), 46, 120-136. https://www.academia.edu/67528495/The_effects_of_the_Covid_19_pandemic_seen_through_the_lens_of_the_Italian_university_teachers_and_the_comparison_with_school_teachers_perspective
Godsk, M. (2021). Coronapandemiens indflydelse på universitetsadjunkters holdning til teknologi i undervisnin-gen. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)., nr. 24. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.125580
Hjelsvold, R., Nykvist, S. S., Lorås, M., Bahmani, A., & Krokan, A. (2020). Educators’ experiences online: How CO-VID-19 encouraged pedagogical change in CS education. In Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning (No. 4). Chicago. https://ojs.bibsys.no/index.php/NIK/article/view/817
Langford, M., & Damsa, C. (2020). Online Teaching in the Time of COVID-19: Academic teachers’ experiences in Norway. Centre for Experiential Legal Learning (CELL), University of Oslo. https://www.jus.uio.no/cell/ressurser/evaluering/rapporter/report-university-teachers-160420-with-annex.pdf
Lyngdorf, N. E. R, Bertel, L. B., Andersen, T. & Ryberg, T. (2021). Problem-baseret læring under en pandemi: Erfa-ringer med digitalt understøttede læringsaktiviteter i en nedlukningstid. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)., nr. 24. https://doi.org/10.7146/lom.v14i24.125686
Shaffer, D. W. (2017). Quantitative ethnography. Cathcart Press, Madison.
Shaffer, D. W., Collier, W., Ruis, A. R. (2016). A tutorial on epistemic network analysis: Analyzing the structure of connections in cognitive, social, and interaction data. Journal of Learning Analytics, 3(3), 9-45.
Shaffer, D., Ruis., A. (2017). Epistemic network analysis: A worked example of theory-based learning analytics. Handbook of learning analytics. https://par.nsf.gov/servlets/purl/10060304
Tartavulea, C. V., Albu, C. N., Albu, N., Dieaconescu, R. I., & Petre, S. (2020). Online Teaching Practices and the Effectiveness of the Educational Process in the Wake of the COVID-19 Pandemic. Amfiteatru Economic, 22(55), 920-936. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=888564
Watermeyer, R., Crick, T., Knight, C., & Goodall, J. (2021). COVID-19 and digital disruption in UK universities: Afflictions and affordances of emergency online migration. Higher Education, 81, 623-641. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00561-y
Zhao, S., & Song, J. (2021). What kind of support do teachers really need in a blended learning context?. Australa-sian Journal of Educational Technology, 116-129. https://doi.org/10.14742/ajet.6592
Københavns Universitet. (Besøgt Januar 2022). Education with closer ties to research and practice. https://about.ku.dk/strategy2023/education/
ENA (Besøgt Januar 2022). https://app.epistemicnetwork.org/login.html
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Emil Bøgh Løkkegaard, Liv Nøhr, Maria Hvid Stenalt
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.