Et Bourdieusk perspektiv på dilemmaer i kølevandet af skoleledernes implementering af en læringsplatform
Med udgangspunkt i skoleledernes handlinger, en undersøgelse af, hvordan læringsplatformens logikker strukturerer praksisfeltet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v15i25.129148Resumé
I denne artikel undersøger jeg skoleledernes handlinger ud fra de logikker, der kan identificeres, når en obligatorisk læringsplatform implementeres. Artiklen er baseret på 31 kvalitative interviews med forvaltningsmedarbejdere, skoleledere og lærere. Interviewene er foretaget på fire folkeskoler i tre kommuner. Teoretisk er artiklen informeret af Bourdieus begreber om felt og habitus. Analysernes resultater peger mod, at de interviewede skoleledere bruger meget tid på møder og administrativ praksis. Konsekvensen af det er, at skolelederne bevæger sig længere væk fra praksisfeltet. Samtidig formes skoleledernes habitus i lyset af styrings-logikkerne fra det bureaukratiske felt, hvilket betyder, at lederne reproducerer de logikker, som det bureaukratiske felt har omkring læringsplatformen i praksisfeltet. For at reproducere de logikker, der italesættes omkring læringsplatformen, eksempelvis logikkerne omkring øget evaluering og vidensdeling anvender skolelederne både hård- og blød magt. Skolelederens anvendelse af magt retter lærernes habitus mod de logikker, der produceres i praksisfeltet gennem læringsplatformen. Skoleledernes reproduktion af logikker fra det bureaukratiske felt genererer en række dilemmaer knyttet til praksisfeltet.
Downloads
Referencer
Andersen, L. B., Boye, S., & Laursen, R. (2014). Baggrundsnotat: Folkeskolelærernes motivation og opfattelse af arbejdstidsreglerne [Background note: Primary school teachers' motivation and perception of working time rules]. LEAP Ledelsesadfærd og performance.
Andersen, L. B., Boye, S., & Laursen, R. (2018). Building Support? The Importance of Verbal Rewards for Employee Perceptions of Governance Initiatives. International Public Management Journal, 21(1), 1-32. https://doi.org/10.1080/10967494.2017.1329761
Beskæftigelsesministeriet. (2013). Lov 409: Lov om forlængelse og fornyelse af kollektive overenskomster og aftaler for visse grupper af ansatte på det offentlige område. Beskæftigelsesministeriet/Danish Ministry of Employment Retrieved from https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2013/409
Biesta, G. (2015). What is Education For? On Good Education, Teacher Judgement, and Educational Professionalism. European Journal of Education, 50(1), 75-87. https://doi.org/10.1111/ejed.12109
Bourdieu, P. (1996). The state nobility : elite schools in the field of power. Stanford University Press.
Bourdieu, P. (1998). Practical reason : on the theory of action. Polity Press.
Bourdieu, P. (2005). Viden om viden og refleksivitet : forelæsninger på Collège de France 2000-2001 [Science de la science et réflexivité] (1. udgave ed.). Hans Reitzel.
Bourdieu, P. (2007). Den praktiske sans. Hans Reitzel.
Bourdieu, P., & Wacquant, L. J. D. (1996). Refleksiv sociologi : mål og midler [Réponse]. Hans Reitzel.
Bøgelund, M., & Nielsen, K. E. (2015). Folkeskolereformen og digitalisering (Incentive, Issue. http://detdigitaleraad.dk/wp-content/uploads/2015/04/Folkeskolereformen-og-digitalisering-inkl-7-anbefalinger-fra-Det-Digitale-Raad.pdf
Bøje, J. D., & Frederiksen, L. F. (2019). Leaders of the profession and professional leaders. School leaders making sense of themselves and their jobs. International Journal of Leadership in Education, 1-22. https://doi.org/10.1080/13603124.2019.1591515
Coupland, C., Currie, G., & Boyett, I. (2008). New Public Management and a Modernization Agenda: Implications for School Leadership. International Journal of Public Administration, 31(9), 1079-1094. https://doi.org/10.1080/01900690801945673
Courtney, S. J., & Gunter, H. M. (2015). Get off my bus! School leaders, vision work and the elimination of teachers. International Journal of Leadership in Education, 18(4), 395-417. https://doi.org/10.1080/13603124.2014.992476
De Smet, C., Bourgonjon, J., De Wever, B., Schellens, T., & Valcke, M. (2012). Researching instructional use and the technology acceptation of learning management systems by secondary school teachers. Computers & Education, 58(2), 688. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.09.013
Dewey, J. (2005). Democracy and education : an introduction to the philosophy of education. Cosimo Classics.
Dorf, H. (2018). Skolepolitik og uddannelseskvalitet i Danmark [School policy and quality of education in Denmark] (Vol. Asterisk 16). Aarhus Universitetsforlag.
EVA. (2016). Implementering af digitale læringsplatforme : de første erfaringer. Danmarks Evalueringsinstitut.
EVA. (2018). TALIS 2018 – 2. rapport: Samarbejde, skoleklima og skoleledelse https://www.eva.dk/sites/eva/files/2020-03/TALIS_2018_2.%20Rapport.pdf
Flyvbjerg, B. (2010). Five Misunderstandings About Case-Study Research. SAGE Qualitative Research Methods, 12(2), 219-245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363
Gallarotti, G. M. (2011). Soft power: what it is, why it's important, and the conditions for its effective use. Journal of Political Power, 4(1), 25-47. https://doi.org/10.1080/2158379X.2011.557886
Greve, C., & Åkerstrøm Andersen, N. (Eds.). (2007). Offentlig ledelse og styring (1. udgave ed.). Jurist- og Økonomforbundet.
Gunter, H. (2016). New public management and the reform of education : European lessons for policy and practice. Routledge.
Gunter, H., & Ribbins, P. (2003). The Field of Educational Leadership: Studying Maps and Mapping Studies. British Journal of Educational Studies, 51(3), 254-281. https://doi.org/10.1111/1467-8527.t01-1-00238
Gynther, K. (2017). Designviden og designeksperimenter som afsæt for burgerinddragende implementering af læringsplatforme i skolen. Delrapport 3 Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Alexandra Instituttet, University College Lillbælt, University College Sjælland og University College Syddanmark.
Hall, D., Gunter, H., & Bragg, J. (2013). Leadership, New Public Management and the re-modelling and regulation of teacher identities. International Journal of Leadership in Education, 16(2), 173. https://doi.org/10.1080/13603124.2012.688875
Hardy, I., & Lewis, S. (2017). The 'doublethink' of data: educational performativity and the field of schooling practices. British Journal of Sociology of Education, 38(5), 671-685. https://doi.org/10.1080/01425692.2016.1150155
Hardy, I., & Lingard, B. (2008). Teacher professional development as an effect of policy and practice: a Bourdieuian analysis. Journal of Education Policy, 23(1), 63-80. https://doi.org/10.1080/02680930701754096
Hattie, J. (2009). Visible learning : a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Holloway, J. (2019). Risky teachers: mitigating risk through high-stakes teacher evaluation in the USA. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(3), 399-411. https://doi.org/10.1080/01596306.2017.1322938
Hood, C., & Jackson, M. (1991). Administrative argument. Dartmouth.
Jakobsen, M. L. F. (2012). Kvalitativ anlyse: kodning (2. udgave. 1. oplag. ed., Vol. Samfundsvidenskabernes metoder, 1.). Hans Reitzels Forlag.
Jewitt, C., Clark, W., & Hadjithoma-Garstka, C. (2011). The use of learning platforms to organise learning in English primary and secondary schools. Learning, Media and Technology, 36(4), 335-348. https://doi.org/10.1080/17439884.2011.621955
Kjeldsen, C. C., Kristensen, M. R., & Christensen, A. A. (2020). Matematik og Natur/teknologi i 4. klasse - Resultater af TIMSS undersøgelsen 2019. Å. Unversitetsforlag. https://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/TIMSS_2019_ebog.pdf
KL. (2015). Notat - Brugerportalsinitiativet. Retrieved from http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_72252/cf_202/Offentligt_notat_om_brugerportalsinitiativet.PDF
Koch, H. (2005/1945). Hvad er demokrati? [What is democracy]. Gyldendal.
Krejsler, J. B., & Moos, L. (2021). Danish – and Nordic – School Policy: Its Anglo-American Connections and Influences. In (pp. 129-151). Cham: Springer International Publishing.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview : det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udgave. ed.). Hans Reitzel.
Laursen, R. (2020). Does the Combination of Professional Leadership and Learning Management Systems Signal the End of Democratic Schooling? Research in Educational Administration &Leadership (REAL), 5(2). https://doi.org/DOI: 10.30828/real/2020.2.2
Laursen, R. (2021). A sociological investigation of governance through a mandatory learning management system and practice in Danish primary and secondary schools. Aarhus University. https://doi.org/https://doi.org/10.7146/aul.426
Laursen, R. (forthcoming-a). Disobedience and digital and managerial capital. The strategies of teachers in handling a mandatory change of practice: The implementation of a learning management system in Danish schools.
Laursen, R. (Forthcoming-b). Struggle as a precondition for changes in educational policy: A Bourdieusian text analysis of a conflict between policymakers and the Danish Teachers' Union.
Laursen, R., & Weiss, F. (forthcoming). The role of transformational leadership during the implementation of new technology - The case of the mandatory introduction of a learning management system in Danish schools.
Lingard, B., & Christie, P. (2003). Leading theory: Bourdieu and the field of educational leadership. An introduction and overview to this special issue. International Journal of Leadership in Education, 6(4), 317-333. https://doi.org/10.1080/1360312032000150724
Lund, H. (Ed.). (2017). Time and Control in Teachers’ Work: The Erosion of Rhythms. Springer.
Mathiesen, A. (2002). Sociologiske feltanalyser. Department of Social Sciences, Roskilde University.
Mathiesen, A. (2008). Livshistoriske og feltanalytiske interviewanalyser Review-essay: Livshistorieforskningogkvalitative interview. Af Praktiske Grunde, Nr. 2.
Mathiesen, A., & Højbjerg, H. (2013). Sociologisk feltanalyse. In L. Fuglsang, P. Bitsch Olsen, & K. Rasborg (Eds.), Videnskabsteori i samfundsvidenskaberne : på tværs af fagkulturer og paradigmer (3. udgave. ed.). Samfundslitteratur.
Moos, L. (2016). Pædagogisk ledelse i en læringsmålstyret skole? (1. udgave ed.). Hans Reitzels Forlag.
Moos, L. (2017). Neo-liberal governance leads education and educational leadership astray. In Bridging educational leadership, curriculum theory and didaktik (pp. 151-180). Springer. https://pure.au.dk/ws/files/117949856/Uljens_og_Ylimaki.pdf
Moos, L. (2019). Glidninger : 'usynlige’ forandringer inden for pædagogik og uddannelser. DPU, Aarhus Universitet. http://edu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Glidninger.pdf
Moos, L., & Wubbels, T. (2018). General education. Homogenised education for the globalized world?/Allgemeinbildung. Homogenisierte Erziehung fur die globalisierte Welt? Zeitschrift fur Erziehungswissenschaft, 21(2), 241. https://doi.org/10.1007/s11618-018-0809-z
Perryman, J., Ball, S. J., Braun, A., & Maguire, M. (2017). Translating policy: governmentality and the reflective teacher. Journal of Education Policy, 32(6), 745-756. https://doi.org/10.1080/02680939.2017.1309072
Rambøll. (2014). Anvendelse af digitale læremidler effektmåling. Retrieved 30-06-2022 from https://dk.ramboll.com/-/media/files/rdk/documents/management/2014/digitale-laeremidler-rapport_september2014.pdf?la=da
Rawolle, S., & Lingard, B. (2008). The sociology of Pierre Bourdieu and researching education policy. Journal of Education Policy, 23(6), 729-741. https://doi.org/10.1080/02680930802262700
Regeringen. (2005). Verdens bedste folkeskole - vision og strategi : Regeringens debatoplæg til mødet i Globaliseringsrådet 18.-19. august 2005. København: Regeringen Retrieved from https://www.ft.dk/samling/20042/almdel/udu/bilag/133/196110.pdf
Røvik, K. A. (2007). Trender og translasjoner : ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Universitetsforlaget.
Selwyn, N. (2011). ‘It’s all about standardisation’ – Exploring the digital (re)configuration of school management and administration. Cambridge Journal of Education, 41(4), 473-488. https://doi.org/10.1080/0305764X.2011.625003
Skolelederforeningen. (2020). Skolelederforeningens undersøgelse om kvalitet i ledelse vilkår 2020. https://www.skolelederforeningen.org/media/44063/vilkaarsundersoegelse-skolelederforeningens-undersoegelse-om-kvalitet-i-ledelsesvilkaar-2020.pdf
Underwood, J. D. M., & Stiller, J. (2014). Does Knowing lead to doing in the case of learning platforms? Teachers and Teaching, 20(2), 229-246. https://doi.org/10.1080/13540602.2013.848569
UVM. (2013). Endelig Aftaletekst. Retrieved from https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf14/okt/141010-endelig-aftaletekst-7-6-2013.pdf
UVM. (2014). Læringsmålstyret undervisning i folkeskolen : vejledning (1. oplag. ed.). Undervisningsministeriet.
UVM. (2019). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. Retsinformation.dk
VIVE. (2019). Skoleledelse under folkeskolereformen.
Vaaben, N. B., R P. Pedersen, R. . (2016). Hvorfor stopper lærerne i folkeskolen? (Professionshøjskolen UCC, Issue. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/103195061/hvorfor_stopper_laererne.pdf
Willig, R. (2015). Kritikkens u-vending : en diagnose af forvandlingen fra samfundskritik til selvkritik (3. opl. ed.). Hans Reitzel.
Østergaard Møller, M., Iversen, K., & Normann Andersen, V. (2016). Review af resultatbaseret styring : resultatbaseret styring på grundskole-, beskæftigelses-og socialområdet. Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. http://www.kora.dk/media/5186743/10946_review-af-resultatbaseret-styring.pdf
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Ronni Laursen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.