Virtuel 3D simulering vs. traditionel anatomiundervisning
En kvantitativ sammenligning af læringsudbytte
DOI:
https://doi.org/10.7146/lom.v13i23.111667Nøgleord:
3D simulering, anatomiResumé
Fremskridt inden for IT-baseret medicinsk billedrekonstruktion har gjort billedbehandling i såvel 2D som 3D til en vigtig del af billeddiagnostikken. Dette stiller særlige krav til faggrupper som f.eks. radiografer. I dette projekt har vi kvantitativt målt radiografstuderendes læring af 3D-anatomi ved virtuel 3D simulering på Sectra Table og sammenlignet denne med læringsudbyttet ved traditionel anatomiundervisning. To kohorter radiografstuderende udgjorde studiepopulationen. 1. kohorte gennemgik et undervisningsforløb baseret på simulering i 3D. 2. kohorte gennemgik et forløb af tilsvarende længde med traditionel holdundervisning. De studerendes viden om 3D-anatomi blev testet før og efter intervention. Ændringer i testresultater sammenlignedes mellem de to kohorter. Studiet har ikke påvist statistisk signifikante forskelle i radiografstuderendes læringsudbytte af 3D-anatomi mellem de to undervisningsmetoder. Undersøgelsens resultater tyder dog på, at Sectra Table kan være et udmærket supplement til traditionel holdundervisning, når hensigten er, at radiografstuderende skal lære 3D-anatomi.
Downloads
Referencer
Dougherty, G. (2009). Digital image processing for medical applications. Cambridge University Press.
Fogstad L, Christiansen B. (2011) Moving the Boundaries: Peer Learning between Nursing and Physiotherapy Students. Vård i Norden 3.
Garg, A., Norman, G., Eva, K., Spero, L., Sharan, S. (2002). Is There Any Real Virtue of Virtual Reality?: The Minor Role of Multiple Orientations in Learning Anatomy from Computers. Academic Medicine, volume 77, No. 10.
Lundström, C., Rydell, T., Forsell, C., Persson, A., Ynnerman, A. (2011). Multi-touch Table System for Medical Visualization: Application to Orthopedic Surgery Planning. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, volume: 17, issue: 12.
Nielsen, O. & Springborg, A. (2005). Ind under huden, anatomi og fysiologi. 2. udg., 3 oplag Munksgaard, København.
O´Donnell AM, King A. (1999). Cognitive perspectives on peer learning. Lawrence Erlbaum Associates Inc., Mahwah, NJ.
Sectra AB, https://sectra.com/medical/product/sectra-terminals/ (lokaliseret 20.09.2018).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 4.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.