LOM#29: Motivation, agens og teknologi

01-05-2023

Redaktør: Roland Hachmann, rhac@ucsyd.dk, UCSYD

Redaktør: Maria Hvid Stenalt, mariahs@ikl.aau.dk, Aalborg Universitet

På hvilken måde understøtter digitale teknologier og teknologistøttet undervisning studerendes agens eller handlekraft? Kan man overhovedet designe et digitalt miljø, der understøtter studerendes handlekraft? På hvilken måde påvirker vores tænkning om de studerendes handlekraft de digitale miljøer, der etableres, og de digitale teknologier, der indkøbes til teknologiunderstøttet undervisning? Hvilken handlekraft har undervisere i teknologiunderstøttet undervisning? Hvad er deres motivation for at anvende digitale teknologier, og hvordan kan man øge underviseres motivation i forhold til at inddrage. Hvad sker der i et digitalt miljø, hvor de studerende ikke er motiverede til at deltage? Hvad karakteriserer et sådant miljø?

I dette temanummer af LOM er vi interesseret i bidrag, der fokuserer på relationen mellem digitale teknologier og miljøer og undervisere eller studerendes motivation eller handlekraft. Vi efterspørger forskningsartikler, der teoretisk og empirisk undersøger og forholder sig kritisk-konstruktivt til disse sammenhænge på mikro, meso eller makroniveau og særligt på de videregående uddannelser. Artikler kan både tage udgangspunkt i eksisterende forskning og cases, evalueringer af effekter og kvalitet i forhold til uddannelsesmæssige udfordringer, didaktiske nytænkninger og eksperimenter, der på forskellig vis drejer sig om motivation, agens og digitale teknologier.

Bidrag til temanummeret kunne være, men er ikke begrænset til:

  • Empiriske studier og konkrete cases med motivation, agens og teknologi som fokus
  • Teoretiske bidrag om og undersøgelser af didaktiske modeller, designs eller tilgange i forhold til motivation, agens og teknologi
  • Undersøgelser af muligheder for nye roller og positioner samt deltagelses- og interaktionsformer i teknologiunderstøttede læringsrum
  • Andre relaterede emner
  Vigtige datoer
  • Interessetilkendegivelse i form af et abstract på 100 - 200 ord indsendes senest d. 21. maj 2023 til temanummerets redaktører via e-mail.
  • Redaktionen tilkendegiver foreløbig accept/afslag senest d. 5. juni 2023
  • Manuskript (eller medieproduktion) indsendes senest d. 1. september 2023
  • Review sendes til forfatteren senest d. 1. november 2023
  • Endeligt manuskript indsendes senest d. 1. december 2023
  • Temanummeret udkommer i januar 2024

 

Om tidsskriftet LOM – se http://www.lom.dk

Læring og Medier (LOM) er et webbaseret, elektronisk tidsskrift om anvendelse af it og digitale medier til formidling, læring, kompetenceudvikling og samarbejde. Læring og Medier er samtidigt et forum for udveksling af erfaringer med brug af formidling, e-læring og e-baseret samarbejde – med udsyn til internationale tendenser og forskning, der kan støtte en kvalitetsbaseret udvikling af området på danske og skandinaviske institutioner.

Læring og Medier udkommer to gange om året, og er udelukkende tilgængeligt online. Tidsskriftet henvender sig til undervisere, studerende, forskere og udviklere ved de videregående uddannelser, samt andre, der har interesse for læring og medier.

Tidsskriftets artikler kan have et såvel praktisk som teoretisk afsæt:

  • Praktisk / anvendelsesorienteret: Beskrivelse af praktiske erfaringer samt koblingen mellem teori og praksis
  • Teoretisk / reflekterende: Fokus på e-læringsteori, pædagogik og didaktik.

Tidsskriftet er åbent for:

  • Traditionelle akademiske artikler
  • Alternative publikationsformer som video-, audio- eller multimedieproduktioner
  •  Litteraturstudier

 

Alle manuskripter skal følge disse retningslinjer:

http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/about/submissions#onlineSubmissions