Potentialer i arbejdet med elevernes tekstforståelse i udskolingens danskfag
En undersøgelse af danskdidaktiske læremidler og deres kvalitet i et multimodalt perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.155329Abstract
abstract ind her
References
Andersson-Bakken, E. & Dalland, C.P. (red.) (2021). Metoder i klasseromsforskning. Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget.
Barthes, R. (1977). Image, Music, Text. Fontana Press.
Blikstad-Balas, M. (2023). Literacy i skolen. 2. udgave. Universitetsforlaget.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver: En introduktion. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.
Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S. S. & Skyggebjerg, A. K. (red.). (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.
Bremholm, J., Hansen, R. & Slot, M. F. (2018). Når elever producerer: Elevproduktion og skolens opgavevirkelighed. I Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S. T, Hansen, T. I. & Skott, C. K. (red.), Skoleudvikling med it: Erfaringer fra tre demonstrationsskoleprojekter (s. xx-xx). Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., Bindslev, S. G., Caeli, E. N., Grønhøj, E. & Rasmussen, E. (2024). Danske elevers teknologiforståelse og skærmbrug. Resultater fra ICILS-undersøgelsen 2023. Aarhus Universitetsforlag. https://projekter.au.dk/fileadmin/projekter/ICILS/2023/ICILS_2023_-_Hovedresultater_-_A4.pdf
Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. [Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet]. https://www.ucviden.dk/da/publications/danskdidaktiske-forståelsesmåder-3
Cazden, C., Cope, B., Fairclough, N., Gee, J. & et al. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u
Cope, B. & Kalantzis, M. (2020). “Multiliteracies”: Nye literacies, ny læring. (Originalartikel udgivet 2009). Nationalt Videncenter for Læsning. https://literacy.dk/media/1045/multiliteracies-nye-literacies-ny- laering.pdf
Dansk blindesamfund. (2021). Peder blev blind på det ene øje efter fyrværkeriulykke. https://blind.dk/viden-om-synshandicap/livet-med-synshandicap/peder-blev-blind-paa-det-ene-oeje-efter-fyrvaerkeriulykke/
Elf, N., Gilje, Ø., Olin-Scheller, C. & Slotte, A. (2018). Nordisk status og forskningsperspektiver i L1: Multimodalitet i styredokumenter og klasserumsrumspraksis. I: M. Rogne & L. Waage (red.), Multimodalitet i skole- og fritidstekster (s. 71-104). Fakboglaget/Landslaget for norskundervisning.
Elf, N. (2021). Kvalitet i undervisningen – Hvad er det, og hvordan kan man arbejde med det? EMU, Danmarks læringsportal. https://emu.dk/grundskole/paedagogik-og-didaktik/dannelse-i-skolen/kvalitet-i-undervisningen-hvad-er-det-og
EMU (2022). Digital myndiggørelse. Teknologiforståelse. EMU, Danmarks læringsportal. https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/digital-myndiggoerelse
Fibiger, J. & Sørensen, U.L. (2022). Teknologisk literacy. Dafolo.
Fougt, S. S., Novovic, T. & Bundsgaard, J. (2014). Subvision – kompetenceudvikling i praksisfællesskaber. Kvan. https://www.researchgate.net/profile/Jeppe-Bundsgaard/publication/265914361_Subvision_Kompetenceudvikling_i_praksisfaellesskaber/links/5523c6bc0cf2b351d9c3345e/Subvision-Kompetenceudvikling-i-praksisfaellesskaber.pdf
Fougt, S. S. & Løvland, A. (2019). Multimodalitet i skolen. Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv. 4.-10. klasse. Dafolo.
Gissel, S. T. (2022). Didaktiske læremidler. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/laeremidler/laeremiddeltyper/didaktiske-laeremidler/
Hansen, T. I (2010). Læremiddelanalyse – multimodalitet som analysekategori. Viden om Læsning, (7), s. xx-xx. https://videnomlaesning.dk/media/1616/thomas-illum-hansen.pdf
Hansen, T. I. (2019). Perspektiver på god kvalitet i undervisningen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/hvad-er-god-undervisning-2/perspektiver-paa-god-kvalitet-i-undervisningen/
Hansen, T. I., Elf, N. Misfelt, M., Gissel, S. T. & Lindhardt, B. (2020). Kvalitet i dansk og matematik. Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Slutrapport. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2020/01/Slutrapport-Kvalitet-i-dansk-og-matematik.pdf
Hejsel, T. & Dam-Christensen, E. (2023). Din verden er sponsoreret – Et didaktisk design om elevers digitale myndiggørelse i danskfaget. Læring og Medier, 16(28). https://tidsskrift.dk/lom/article/view/136046 DOI: https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136046
Jensen, S. M. & Engell, S. (2019). Tag gaden tilbage. Gyldendal.
Jespersen, M. B., Lorentzen, R. F., Madsen, P. H., Møller, L. D. & Schou, D. V. (2024). Teknologiforståelse i dansk. Hans Reitzels Forlag.
Kress, G. (2010). Multimodality – A social semiotic approach to contemporary communication (s. 54-78 & s. 174-183). Routledge.
Kress, G., Selander, S., Säljö, R. & Wulf, C. (2021). Learning as Social Practice: Beyound Education as an Individual Enterprise. Routledge.
Krogh, E., Elf, N., Høegh, T. & Rørbech, H. (2017). Fagdidaktik i dansk. Frydenlund.
Krogstrup, H. & Kristiansen, S. (2015). Deltagende observation (2. udgave). Hans Reitzels Forlag.
Købke, C. (1838). Udsigt fra dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro [Kunstbillede]. Statens Museum for Kunst. https://open.smk.dk/artwork/image/KMS359
Luke, A. (2012). Critical literacy: Foundational Notes. Theory Into Practice, 51(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/00405841.2012.636324
Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.
Maagerø, E. & Tønnesen, E. S. (2017). Multimodal tekstkompetence. Literacy og læring. Klim.
Mills, K. A. (2023). Critical literacy and social media – for L1 language learners in the Second Machine Age. Viden om literacy, 34. https://videnomlaesning.dk/media/5645/kathy-a-mills.pdf
Mills, K. A., Unsworth, L. & Scholes, L. (2023). Literacy for Digital Futures. Mind, body, text. Routledge.
Mills, K. A. (2024). Critical Literacy and Digital Futures: Looking Ahead. Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit (s. xx-xx). Universitetsforlaget.
Møller, L. D., Kardaseciv, M. & Sørensen, R. (2021). Når literacies demokratiserer undervisningen. Viden om Literacy, 29. https://www.videnomlaesning.dk/media/3858/29_lise-dissing-moller_munib-kardasevic_rebecca-sorensen.pdf
Prætorius, L. (2021). Kodning og bearbejdning af kvalitative data. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/datakodning-analyse-og-fortolkning-af-empiriske-data/introduktion-til-analyse-og-fortolkning/kodning-og-bearbejdning-af-kvalitative-data/
Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (Herunder videoobservation). I Tanggaard, L., Brinkmann, S., Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. 97-112). Hans Reitzels Forlag.
Silverman, D. (2022). Doing Qualitative Research. (6. udgave). SAGE.
Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2020). Digitale læremidler i danskfaget. I Pædagogisk indblik, 4. https://dpu.au.dk/viden/paedagogiskindblik/digitale-laeremidler-i- danskfaget/.
Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2021). Literacy og digitalisering i skolen: et historisk perspektiv. Viden om læsning, 29: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1595811/FULLTEXT01.pdf
Tamborg, A. (2019). Digitale læringsplatforme i folkeskolen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/artikler/digitale-laeringsplatforme-i-folkeskolen/
Undrum, L. V. M. (2024). Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst. [Ph.d.afhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3168576/2024_218_Undrum_phd.pdf?sequence=1&isAllowed=y
UVM (2019). Dansk: Fælles Mål. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Dansk.pdf
UVM (2024). Beslutningsgrundlag: Ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Børne- og Undervisningsministeriet (december 2024). Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf25/jan/250114-ekspertgruppe-for-fagfornyelsens-beslutningsgrundlag.pdf
UVM (2022). Vejledning til folkeskolens prøver i dansk: 9. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf22/okt/241031-vejledning-til-folkeskolens-proever-i-dansk-i-9--klasse.pdf
UVM (2023). Vejledning til caseprøve (forsøgsprøve) i dansk i 9. og 10. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf23/aug/230816-vejledning-til-caseproeve--forsoegsproeve--i-dansk-i-9--og-10--klasse.pdf
UVM (2025, 6. februar 2025). Arbejdet med Fagfornyelsen indtræder i en ny fase. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/jan/250206-arbejdet-med-fagfornyelsen-indtraeder-i-ny-fase
van Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. Routlegde.
Vedsø, M. (2019). Når hjertet er en elpisker. Høst & Søn.
Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit. Universitetsforlaget.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.