Potentialer i arbejdet med elevernes tekstforståelse i udskolingens danskfag
En undersøgelse af danskdidaktiske læremidler og deres kvalitet i et multimodalt perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.155329Resumé
Denne artikel præsenterer et empirisk studie af, hvilke multimodale tekster der optræder i 15 udskolingsklassers danskundervisning, og hvordan de udviklede didaktiske spørgerammer til de anvendte tekster, kvalificerer elevernes kommunikationskritiske forståelse. Empirien medtager lærernes begrundelser, som peger i en retning af institutionelle krav og lærernes usikkerhed med kendskab til didaktisk rammesætning af arbejdet med multimodale tekster. Studiets analyser viser, at størstedelen af indholdet i de didaktiske spørgerammer, ikke retter stor opmærksomhed mod en kreativ og flertydig forståelse af multimodale tekster. Der undervises MED multimodale tekster, men ikke OM multimodale teksters sammensatte kommunikationspotentialer. Derved ses et potentiale i danskfagets praksis med hensyn til at arbejde mere fokuseret med elevernes kritiske stillingtagen og forståelse af forskellige tekster.
Referencer
Andersson-Bakken, E. & Dalland, C.P. (red.) (2021). Metoder i klasseromsforskning. Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget.
Barthes, R. (1977). Image, Music, Text. Fontana Press.
Blikstad-Balas, M. (2023). Literacy i skolen. 2. udgave. Universitetsforlaget.
Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver: En introduktion. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.
Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S. S. & Skyggebjerg, A. K. (red.). (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.
Bremholm, J., Hansen, R. & Slot, M. F. (2018). Når elever producerer: Elevproduktion og skolens opgavevirkelighed. I Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S. T, Hansen, T. I. & Skott, C. K. (red.), Skoleudvikling med it: Erfaringer fra tre demonstrationsskoleprojekter (s. xx-xx). Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., Bindslev, S. G., Caeli, E. N., Grønhøj, E. & Rasmussen, E. (2024). Danske elevers teknologiforståelse og skærmbrug. Resultater fra ICILS-undersøgelsen 2023. Aarhus Universitetsforlag. https://projekter.au.dk/fileadmin/projekter/ICILS/2023/ICILS_2023_-_Hovedresultater_-_A4.pdf
Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. [Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet]. https://www.ucviden.dk/da/publications/danskdidaktiske-forståelsesmåder-3
Cazden, C., Cope, B., Fairclough, N., Gee, J. & et al. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u
Cope, B. & Kalantzis, M. (2020). “Multiliteracies”: Nye literacies, ny læring. (Originalartikel udgivet 2009). Nationalt Videncenter for Læsning. https://literacy.dk/media/1045/multiliteracies-nye-literacies-ny- laering.pdf
Dansk blindesamfund. (2021). Peder blev blind på det ene øje efter fyrværkeriulykke. https://blind.dk/viden-om-synshandicap/livet-med-synshandicap/peder-blev-blind-paa-det-ene-oeje-efter-fyrvaerkeriulykke/
Elf, N., Gilje, Ø., Olin-Scheller, C. & Slotte, A. (2018). Nordisk status og forskningsperspektiver i L1: Multimodalitet i styredokumenter og klasserumsrumspraksis. I: M. Rogne & L. Waage (red.), Multimodalitet i skole- og fritidstekster (s. 71-104). Fakboglaget/Landslaget for norskundervisning.
Elf, N. (2021). Kvalitet i undervisningen – Hvad er det, og hvordan kan man arbejde med det? EMU, Danmarks læringsportal. https://emu.dk/grundskole/paedagogik-og-didaktik/dannelse-i-skolen/kvalitet-i-undervisningen-hvad-er-det-og
EMU (2022). Digital myndiggørelse. Teknologiforståelse. EMU, Danmarks læringsportal. https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/digital-myndiggoerelse
Fibiger, J. & Sørensen, U.L. (2022). Teknologisk literacy. Dafolo.
Fougt, S. S., Novovic, T. & Bundsgaard, J. (2014). Subvision – kompetenceudvikling i praksisfællesskaber. Kvan. https://www.researchgate.net/profile/Jeppe-Bundsgaard/publication/265914361_Subvision_Kompetenceudvikling_i_praksisfaellesskaber/links/5523c6bc0cf2b351d9c3345e/Subvision-Kompetenceudvikling-i-praksisfaellesskaber.pdf
Fougt, S. S. & Løvland, A. (2019). Multimodalitet i skolen. Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv. 4.-10. klasse. Dafolo.
Gissel, S. T. (2022). Didaktiske læremidler. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/laeremidler/laeremiddeltyper/didaktiske-laeremidler/
Hansen, T. I (2010). Læremiddelanalyse – multimodalitet som analysekategori. Viden om Læsning, (7), s. xx-xx. https://videnomlaesning.dk/media/1616/thomas-illum-hansen.pdf
Hansen, T. I. (2019). Perspektiver på god kvalitet i undervisningen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/hvad-er-god-undervisning-2/perspektiver-paa-god-kvalitet-i-undervisningen/
Hansen, T. I., Elf, N. Misfelt, M., Gissel, S. T. & Lindhardt, B. (2020). Kvalitet i dansk og matematik. Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Slutrapport. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2020/01/Slutrapport-Kvalitet-i-dansk-og-matematik.pdf
Hejsel, T. & Dam-Christensen, E. (2023). Din verden er sponsoreret – Et didaktisk design om elevers digitale myndiggørelse i danskfaget. Læring og Medier, 16(28). https://tidsskrift.dk/lom/article/view/136046 DOI: https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136046
Jensen, S. M. & Engell, S. (2019). Tag gaden tilbage. Gyldendal.
Jespersen, M. B., Lorentzen, R. F., Madsen, P. H., Møller, L. D. & Schou, D. V. (2024). Teknologiforståelse i dansk. Hans Reitzels Forlag.
Kress, G. (2010). Multimodality – A social semiotic approach to contemporary communication (s. 54-78 & s. 174-183). Routledge.
Kress, G., Selander, S., Säljö, R. & Wulf, C. (2021). Learning as Social Practice: Beyound Education as an Individual Enterprise. Routledge.
Krogh, E., Elf, N., Høegh, T. & Rørbech, H. (2017). Fagdidaktik i dansk. Frydenlund.
Krogstrup, H. & Kristiansen, S. (2015). Deltagende observation (2. udgave). Hans Reitzels Forlag.
Købke, C. (1838). Udsigt fra dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro [Kunstbillede]. Statens Museum for Kunst. https://open.smk.dk/artwork/image/KMS359
Luke, A. (2012). Critical literacy: Foundational Notes. Theory Into Practice, 51(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/00405841.2012.636324
Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.
Maagerø, E. & Tønnesen, E. S. (2017). Multimodal tekstkompetence. Literacy og læring. Klim.
Mills, K. A. (2023). Critical literacy and social media – for L1 language learners in the Second Machine Age. Viden om literacy, 34. https://videnomlaesning.dk/media/5645/kathy-a-mills.pdf
Mills, K. A., Unsworth, L. & Scholes, L. (2023). Literacy for Digital Futures. Mind, body, text. Routledge.
Mills, K. A. (2024). Critical Literacy and Digital Futures: Looking Ahead. Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit (s. xx-xx). Universitetsforlaget.
Møller, L. D., Kardaseciv, M. & Sørensen, R. (2021). Når literacies demokratiserer undervisningen. Viden om Literacy, 29. https://www.videnomlaesning.dk/media/3858/29_lise-dissing-moller_munib-kardasevic_rebecca-sorensen.pdf
Prætorius, L. (2021). Kodning og bearbejdning af kvalitative data. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/datakodning-analyse-og-fortolkning-af-empiriske-data/introduktion-til-analyse-og-fortolkning/kodning-og-bearbejdning-af-kvalitative-data/
Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (Herunder videoobservation). I Tanggaard, L., Brinkmann, S., Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. 97-112). Hans Reitzels Forlag.
Silverman, D. (2022). Doing Qualitative Research. (6. udgave). SAGE.
Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2020). Digitale læremidler i danskfaget. I Pædagogisk indblik, 4. https://dpu.au.dk/viden/paedagogiskindblik/digitale-laeremidler-i- danskfaget/.
Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2021). Literacy og digitalisering i skolen: et historisk perspektiv. Viden om læsning, 29: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1595811/FULLTEXT01.pdf
Tamborg, A. (2019). Digitale læringsplatforme i folkeskolen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/artikler/digitale-laeringsplatforme-i-folkeskolen/
Undrum, L. V. M. (2024). Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst. [Ph.d.afhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3168576/2024_218_Undrum_phd.pdf?sequence=1&isAllowed=y
UVM (2019). Dansk: Fælles Mål. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Dansk.pdf
UVM (2024). Beslutningsgrundlag: Ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Børne- og Undervisningsministeriet (december 2024). Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf25/jan/250114-ekspertgruppe-for-fagfornyelsens-beslutningsgrundlag.pdf
UVM (2022). Vejledning til folkeskolens prøver i dansk: 9. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf22/okt/241031-vejledning-til-folkeskolens-proever-i-dansk-i-9--klasse.pdf
UVM (2023). Vejledning til caseprøve (forsøgsprøve) i dansk i 9. og 10. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf23/aug/230816-vejledning-til-caseproeve--forsoegsproeve--i-dansk-i-9--og-10--klasse.pdf
UVM (2025, 6. februar 2025). Arbejdet med Fagfornyelsen indtræder i en ny fase. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/jan/250206-arbejdet-med-fagfornyelsen-indtraeder-i-ny-fase
van Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. Routlegde.
Vedsø, M. (2019). Når hjertet er en elpisker. Høst & Søn.
Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit. Universitetsforlaget.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne og Læremiddel.dk.
Må ikke bruges kommercielt.