Potentialer i arbejdet med elevernes tekstforståelse i udskolingens danskfag

En undersøgelse af danskdidaktiske læremidler og deres kvalitet i et multimodalt perspektiv

Forfattere

  • Tina Hejsel UC SYD

DOI:

https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.155329

Resumé

Denne artikel præsenterer et empirisk studie af, hvilke multimodale tekster der optræder i 15 udskolingsklassers danskundervisning, og hvordan de udviklede didaktiske spørgerammer til de anvendte tekster, kvalificerer elevernes kommunikationskritiske forståelse. Empirien medtager lærernes begrundelser, som peger i en retning af institutionelle krav og lærernes usikkerhed med kendskab til didaktisk rammesætning af arbejdet med multimodale tekster. Studiets analyser viser, at størstedelen af indholdet i de didaktiske spørgerammer, ikke retter stor opmærksomhed mod en kreativ og flertydig forståelse af multimodale tekster. Der undervises MED multimodale tekster, men ikke OM multimodale teksters sammensatte kommunikationspotentialer. Derved ses et potentiale i danskfagets praksis med hensyn til at arbejde mere fokuseret med elevernes kritiske stillingtagen og forståelse af forskellige tekster.  

Referencer

Andersson-Bakken, E. & Dalland, C.P. (red.) (2021). Metoder i klasseromsforskning. Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget.

Barthes, R. (1977). Image, Music, Text. Fontana Press.

Blikstad-Balas, M. (2023). Literacy i skolen. 2. udgave. Universitetsforlaget.

Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver: En introduktion. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.

Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S. S. & Skyggebjerg, A. K. (red.). (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.

Bremholm, J., Hansen, R. & Slot, M. F. (2018). Når elever producerer: Elevproduktion og skolens opgavevirkelighed. I Bundsgaard, J., Georgsen, M., Graf, S. T, Hansen, T. I. & Skott, C. K. (red.), Skoleudvikling med it: Erfaringer fra tre demonstrationsskoleprojekter (s. xx-xx). Aarhus Universitetsforlag.

Bundsgaard, J., Bindslev, S. G., Caeli, E. N., Grønhøj, E. & Rasmussen, E. (2024). Danske elevers teknologiforståelse og skærmbrug. Resultater fra ICILS-undersøgelsen 2023. Aarhus Universitetsforlag. https://projekter.au.dk/fileadmin/projekter/ICILS/2023/ICILS_2023_-_Hovedresultater_-_A4.pdf

Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. [Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet]. https://www.ucviden.dk/da/publications/danskdidaktiske-forståelsesmåder-3

Cazden, C., Cope, B., Fairclough, N., Gee, J. & et al. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1), 60. https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

Cope, B. & Kalantzis, M. (2020). “Multiliteracies”: Nye literacies, ny læring. (Originalartikel udgivet 2009). Nationalt Videncenter for Læsning. https://literacy.dk/media/1045/multiliteracies-nye-literacies-ny- laering.pdf

Dansk blindesamfund. (2021). Peder blev blind på det ene øje efter fyrværkeriulykke. https://blind.dk/viden-om-synshandicap/livet-med-synshandicap/peder-blev-blind-paa-det-ene-oeje-efter-fyrvaerkeriulykke/

Elf, N., Gilje, Ø., Olin-Scheller, C. & Slotte, A. (2018). Nordisk status og forskningsperspektiver i L1: Multimodalitet i styredokumenter og klasserumsrumspraksis. I: M. Rogne & L. Waage (red.), Multimodalitet i skole- og fritidstekster (s. 71-104). Fakboglaget/Landslaget for norskundervisning.

Elf, N. (2021). Kvalitet i undervisningen – Hvad er det, og hvordan kan man arbejde med det? EMU, Danmarks læringsportal. https://emu.dk/grundskole/paedagogik-og-didaktik/dannelse-i-skolen/kvalitet-i-undervisningen-hvad-er-det-og

EMU (2022). Digital myndiggørelse. Teknologiforståelse. EMU, Danmarks læringsportal. https://www.emu.dk/grundskole/teknologiforstaaelse/digital-myndiggoerelse

Fibiger, J. & Sørensen, U.L. (2022). Teknologisk literacy. Dafolo.

Fougt, S. S., Novovic, T. & Bundsgaard, J. (2014). Subvision – kompetenceudvikling i praksisfællesskaber. Kvan. https://www.researchgate.net/profile/Jeppe-Bundsgaard/publication/265914361_Subvision_Kompetenceudvikling_i_praksisfaellesskaber/links/5523c6bc0cf2b351d9c3345e/Subvision-Kompetenceudvikling-i-praksisfaellesskaber.pdf

Fougt, S. S. & Løvland, A. (2019). Multimodalitet i skolen. Analyse og produktion i et socialsemiotisk, scenariedidaktisk perspektiv. 4.-10. klasse. Dafolo.

Gissel, S. T. (2022). Didaktiske læremidler. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/laeremidler/laeremiddeltyper/didaktiske-laeremidler/

Hansen, T. I (2010). Læremiddelanalyse – multimodalitet som analysekategori. Viden om Læsning, (7), s. xx-xx. https://videnomlaesning.dk/media/1616/thomas-illum-hansen.pdf

Hansen, T. I. (2019). Perspektiver på god kvalitet i undervisningen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/til-praktikere/hvad-er-god-undervisning-2/perspektiver-paa-god-kvalitet-i-undervisningen/

Hansen, T. I., Elf, N. Misfelt, M., Gissel, S. T. & Lindhardt, B. (2020). Kvalitet i dansk og matematik. Et lodtrækningsforsøg med fokus på undersøgelsesorienteret dansk- og matematikundervisning. Slutrapport. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2020/01/Slutrapport-Kvalitet-i-dansk-og-matematik.pdf

Hejsel, T. & Dam-Christensen, E. (2023). Din verden er sponsoreret – Et didaktisk design om elevers digitale myndiggørelse i danskfaget. Læring og Medier, 16(28). https://tidsskrift.dk/lom/article/view/136046 DOI: https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136046

Jensen, S. M. & Engell, S. (2019). Tag gaden tilbage. Gyldendal.

Jespersen, M. B., Lorentzen, R. F., Madsen, P. H., Møller, L. D. & Schou, D. V. (2024). Teknologiforståelse i dansk. Hans Reitzels Forlag.

Kress, G. (2010). Multimodality – A social semiotic approach to contemporary communication (s. 54-78 & s. 174-183). Routledge.

Kress, G., Selander, S., Säljö, R. & Wulf, C. (2021). Learning as Social Practice: Beyound Education as an Individual Enterprise. Routledge.

Krogh, E., Elf, N., Høegh, T. & Rørbech, H. (2017). Fagdidaktik i dansk. Frydenlund.

Krogstrup, H. & Kristiansen, S. (2015). Deltagende observation (2. udgave). Hans Reitzels Forlag.

Købke, C. (1838). Udsigt fra dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro [Kunstbillede]. Statens Museum for Kunst. https://open.smk.dk/artwork/image/KMS359

Luke, A. (2012). Critical literacy: Foundational Notes. Theory Into Practice, 51(1), 4-11. https://doi.org/10.1080/00405841.2012.636324

Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.) (2015). Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. xx-xx). Hans Reitzels Forlag.

Maagerø, E. & Tønnesen, E. S. (2017). Multimodal tekstkompetence. Literacy og læring. Klim.

Mills, K. A. (2023). Critical literacy and social media – for L1 language learners in the Second Machine Age. Viden om literacy, 34. https://videnomlaesning.dk/media/5645/kathy-a-mills.pdf

Mills, K. A., Unsworth, L. & Scholes, L. (2023). Literacy for Digital Futures. Mind, body, text. Routledge.

Mills, K. A. (2024). Critical Literacy and Digital Futures: Looking Ahead. Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit (s. xx-xx). Universitetsforlaget.

Møller, L. D., Kardaseciv, M. & Sørensen, R. (2021). Når literacies demokratiserer undervisningen. Viden om Literacy, 29. https://www.videnomlaesning.dk/media/3858/29_lise-dissing-moller_munib-kardasevic_rebecca-sorensen.pdf

Prætorius, L. (2021). Kodning og bearbejdning af kvalitative data. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/datakodning-analyse-og-fortolkning-af-empiriske-data/introduktion-til-analyse-og-fortolkning/kodning-og-bearbejdning-af-kvalitative-data/

Raudaskoski, P. (2015). Observationsmetoder (Herunder videoobservation). I Tanggaard, L., Brinkmann, S., Kvalitative metoder. En grundbog (2. udgave, s. 97-112). Hans Reitzels Forlag.

Silverman, D. (2022). Doing Qualitative Research. (6. udgave). SAGE.

Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2020). Digitale læremidler i danskfaget. I Pædagogisk indblik, 4. https://dpu.au.dk/viden/paedagogiskindblik/digitale-laeremidler-i- danskfaget/.

Tannert, M. & Berthelsen, U. D. (2021). Literacy og digitalisering i skolen: et historisk perspektiv. Viden om læsning, 29: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1595811/FULLTEXT01.pdf

Tamborg, A. (2019). Digitale læringsplatforme i folkeskolen. Læremiddel.dk. https://laeremiddel.dk/viden-og-vaerktoejer/artikler/digitale-laeringsplatforme-i-folkeskolen/

Undrum, L. V. M. (2024). Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier: En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst. [Ph.d.afhandling, Universitetet i Sørøst-Norge]. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3168576/2024_218_Undrum_phd.pdf?sequence=1&isAllowed=y

UVM (2019). Dansk: Fælles Mål. Børne- og Undervisningsministeriet. https://www.emu.dk/sites/default/files/2020-09/GSK_FællesMål_Dansk.pdf

UVM (2024). Beslutningsgrundlag: Ekspertgruppe for Fagfornyelsen. Børne- og Undervisningsministeriet (december 2024). Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf25/jan/250114-ekspertgruppe-for-fagfornyelsens-beslutningsgrundlag.pdf

UVM (2022). Vejledning til folkeskolens prøver i dansk: 9. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf22/okt/241031-vejledning-til-folkeskolens-proever-i-dansk-i-9--klasse.pdf

UVM (2023). Vejledning til caseprøve (forsøgsprøve) i dansk i 9. og 10. klasse. Børne- og undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/udd/folke/pdf23/aug/230816-vejledning-til-caseproeve--forsoegsproeve--i-dansk-i-9--og-10--klasse.pdf

UVM (2025, 6. februar 2025). Arbejdet med Fagfornyelsen indtræder i en ny fase. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2025/jan/250206-arbejdet-med-fagfornyelsen-indtraeder-i-ny-fase

van Leeuwen, T. (2005). Introducing Social Semiotics. Routlegde.

Vedsø, M. (2019). Når hjertet er en elpisker. Høst & Søn.

Veum, A. & Kvåle, G. (red.) (2024). Det tekstkritiske klasserommet. Funn og erfaringer fra forskningsprojektet CritLit. Universitetsforlaget.

Downloads

Publiceret

2025-10-08

Citation/Eksport

Hejsel, T. (2025). Potentialer i arbejdet med elevernes tekstforståelse i udskolingens danskfag: En undersøgelse af danskdidaktiske læremidler og deres kvalitet i et multimodalt perspektiv . Learning Tech, 10(16). https://doi.org/10.7146/lt.v10i16.155329