Landbokultur i 2010'erne - og betydningen for pædagogisk praksis i landbrugsuddannelserne
Nøgleord:
landbrugsskoler, agricultural education, landbokultur, rural culture, identity, cultural practiceResumé
Denne artikel beskriver pædagogikken på Havredal Praktiske Landbrugsskole (HPL), som er en landbrugsuddannelse for unge elever med boglige vanskeligheder. HPL består af en række forskellige landbrugsbedrifter, og elevernes uddannelse er bygget op omkring deltagelse i driften af disse landbrug. Pædagogikken tager dermed udgangspunkt i mesterlæren. I artiklen argumenteres der for, at HPL på forskellig vis repræsenterer en landbokultur, som eleverne får mulighed for at blive en del af. Igennem empiriske eksempler illustreres, hvordan eleverne udvikler en såkaldt landbokulturel identitet, der kan udgøre et alternativ til den identitet som indlæringsvanskelig, som mange af eleverne påbegynder uddannelsen med.
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Tidsskriftet følger dansk ophavsret.