Undervisning i dansk, undervisning i danskhed - Konstruktion af forskellighed i sprogundervisning i Danmark
Resumé
Den obligatoriske sprogundervisning i Danmark handler ikke blot om at undervise i sprog - den instruerer også indvandrere i at være 'ordentlige' borgere i Danmark. Gennem et massivt fokus på det, der opfattes som værende typisk danske værdier, lærer de studerende, at den velintegrerede indvandrer er en, som er ansvarlig, selvhjulpen og selvstændig - eller, med andre ord, dansk. Undervisningen får dermed et udtalt moralsk indhold: Den ordentlige indvandrer præsenteres som en der opfører sig som en dansker.Downloads
Publiceret
2012-12-01
Citation/Eksport
Casey, S. (2012). Undervisning i dansk, undervisning i danskhed - Konstruktion af forskellighed i sprogundervisning i Danmark. Jordens Folk, 47(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/jf/article/view/20859
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Ophavsret tilfalder forfatter og tidsskriftet.