Tema 1: Design af computerspil i undervisningen: Fra indfødt spiller til reflekteret designer

  • Gunver Majgaard Syddansk Universitet
Nøgleord: universitetspædagogik, design af spil, læring

Resumé

Hvad sker der i transformationen fra indfødt spiller til professionel designer af fremtidens lærerige computerspil? – og hvordan drager vi fordel af, at de kommende designere selv har en baggrund som indfødte i spilverdenen? En gruppe af studerende deltog i et kursus, hvor de skulle programmere spil. Det var målet, at de studerende skulle omsætte noget af deres erfaring som spillere til viden om design af spil. De studerende tilegnede sig desuden et mere professionelt forhold til hvad spil er, hvordan de er opbygget, og hvad der gør dem interessante.

Artiklen tager udgangspunkt i et konkret undervisningsforløb med første semesterstuderende fra uddannelsen lærings- og oplevelsesteknologi. Der introduceres konkrete eksempler på spil, som de studerende har udviklet. Og det diskuteres hvordan og hvad de studerende har lært i designprocessen.

Sammenfattende redegør artiklen for, disse studerendes rejse fra indfødte spillere til reflekterende spildesignere. Artiklen viser desuden, at der er et meget dynamisk frugtbart forhold mellem det at spille spil og det at designe spil.

Forfatterbiografi

Gunver Majgaard, Syddansk Universitet
Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Lektor
Publiceret
2012-10-09
Citation/Eksport
Majgaard, G. (2012). Tema 1: Design af computerspil i undervisningen: Fra indfødt spiller til reflekteret designer. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 5(9). https://doi.org/10.7146/lom.v5i9.6146