Om tidsskriftet

Tidsskriftets fokus og genstandsfelt (Aim and sope)

Studier i læreruddannelse og -profession er et digitalt tilgængeligt, non profit, open access og peer review tidsskrift, der understøtter og formidler forskning i og udvikling af læreruddannelse, lærerprofession i grundskolen i Danmark og Norden.

Tidsskriftet publicerer videnskabelige artikler som enten præsenterer resultater der bygger på en tydelig empirisk metode, udgør et stringent teoretisk/begrebsmæssigt studie, eller er et metodeudviklende bidrag. Empiriske studier kan både indeholde kvalitative og/eller kvantitative tilgange. Ikke-empiriske studier skal på en systematisk måde bidrage til teori/begrebs- og/eller metodeudvikling inden for forskningsfeltet.

Ved en videnskabelig artikel forstås artikler, der præsenterer ny forskningsbaseret viden – dvs. ny erkendelse om praksis eller ny metodisk, teoretisk eller empirisk erkendelse. En videnskabelig artikel indeholder typisk en oversigt over eksisterende forskning (state of the art) som begrunder relevansen af artiklens  forskningsspørgsmål. Artiklens forskningsspørgsmål besvares på baggrund af en teoretisk afklaring, gennem anvendelsen af en tydelig og konkret metode, en tilstrækkelig præsentation af resultater og empirisk dokumentation og en diskussion af de nye indsigter i forhold til forskningsfeltet og/eller praksisfeltet. En videnskabelig artikel skal være skrevet i et klart sprog og bygge på en stringent og sammenhængende argumentation.

Tidsskriftet er etableret 2016 på initiativ af læreruddannelserne i fællesskab og udgives af Læreruddannelsens Ledernetværk (LLN).

Tidsskriftets primære målgruppe er forskere, ledere, læreruddannere, lærerstuderende og lærere i Danmark og Norden. Den sekundære målgruppe udgøres af interesserede i grundskolen, på professionshøjskoler, universiteter og i den bredere offentlighed.

Tidsskriftets redaktion arbejder for udgivelser af højt videnskabeligt niveau med integritet og troværdighed i det faglige indhold.

Studier i læreruddannelse og -profession udkommer to gange årligt. Et temanummer med call i begyndelsen af året og et nummer med artikler uden for tema i august (kaldet sommernummer).

Tidsskriftet accepterer manuskripter på dansk, norsk og svensk. På baggrund af forudgående accept fra redaktionen kan manuskripter på engelsk modtages. 

Fagfællebedømmelse (Peer review)

Indsendte manuskripter tildeles en hovedredaktør og gennemgår to uafhængige dobbelt-blinde fagfællebedømmelser af relevante forskere med phd-grad (double blind peer review).

Open Access

Dette tidsskrift tilbyder øjeblikkelig Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden.

Copyright og Creative commons licens

Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.

Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.

Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes kommercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).

DOI ifølge CrossRef

Studier i læreruddannelse og -profession accepterer CrossRefs krav om redaktionel tildeling af DOI for vores artikler og krav til forfatterne om angivelse af DOI ved referencer i deres artikler, som publiceres hos os. (se evt: http://www.doi.org/ samt http://www.crossref.org/).

Ingen betaling (APC-Article Processing Charge)

Studier i læreruddannelse og profession tager hverken gebyr for indsendelse eller redaktionsprocess. Der er med andre ord ingen APC tilknyttet.

Udgiver (Publisher)