From Tacit to Shared Knowledge
PDF (Dansk)

Keywords

Emergency medicine
Communication
Healthcare professionals
Family members
Prolonged grief disorder
Education

How to Cite

Dencker, A., & Sørensen, M. L. (2025). From Tacit to Shared Knowledge: A Model for Developing Healthcare Professionals’ Communication with Relatives and Bereaved in Acute Care. Dansk Tidsskrift for Akutmedicin, 8(1), 46–63. https://doi.org/10.7146/akut.v8i1.150157

Abstract

Baggrund: Forskning peger på, at en ud af ti efterladte udvikler forlænget sorglidelse (FSL). Til sammenligning udvikler næsten hver anden FSL, når de mister en nærtstående pludseligt – eksempelvis ved hjertestop eller uheld (49 %). Det er vist, at sundhedspersonale kan reducere antallet af efterladte med FSL ved at være proaktivt støttende og inddragende i kommunikationen. Efterladte efterspørger denne form for kommunikation, men den udfordrer sundhedspersonalet.

Formål: At udvikle og afprøve en kompetenceudviklingsmodel med henblik på at vurdere dens potentiale for at støtte sundhedspersonale i at hjælpe pårørende og efterladte på akutområdet.

Metode: To kvalitative delstudier med fokus på: 1) Rigshospitalets TraumeCenters nuværende praksis og organisering angående sundhedspersonalets kontakt med pårørende og efterladte (ni dages feltarbejde og fjorten individuelle interviews med sundhedspersonale) og 2) Udvikling og afprøvning af en model for kompetenceudvikling baseret på resultater fra delstudie 1 og Schöns begreber om refleksion ’i’ og ’over’ praksis (tre erfaringsudvekslingsmøder med i alt seks deltagere). Data fra observationer, interviews og erfaringsudvekslingsmøder blev renskrevet og kodet løbende som led i en iterativ proces.

Resultater: Mindre erfarent sundhedspersonale var oftest ansvarlig for kontakten med pårørende og efterladte og følte sig alene med opgaven, som ikke var klart defineret. Kontakten med pårørende og efterladte var derfor ikke alles præference (delstudie 1). Erfaringsudveksling mellem mere og mindre erfarent personale tydeliggjorde, hvad opgaven med pårørende og efterladte indebærer, hvordan forskellige kommunikationssituationer kan gribes an, og hvordan møderne kan styrke det kollegiale fællesskab. Møderne resulterede også i idéer til, hvordan oplæringen af mindre erfarent personale kan organiseres mere hensigtsmæssigt (delstudie 2).

Konklusion: Kompetenceudviklingsmodellen har potentiale til at styrke fælles læring og samarbejde mellem erfarent og mindre erfarent personale gennem systematisk erfaringsudveksling om gentagne og genkendelige kommunikationssituationer. En kvalitativ undersøgelse er ikke repræsentativ for alle ansatte i akut hospitalsbehandling og kan derfor ikke alene dokumentere interventionens effekt. For national implementering kræves yderligere afprøvninger, som inddrager pårørende, efterladte og læger samt eventuelt et randomiseret design. Det erfarne personales handlinger bør dokumenteres og kvalitetssikres for at sikre best practice. Endelig er der behov for strukturelle tiltag, der styrker sundhedsprofessionelles uddannelse, sikrer opfølgning over for pårørende og efterladte samt letter adgangen til relevante støttetilbud.

https://doi.org/10.7146/akut.v8i1.150157
PDF (Dansk)

References

Larsen, L., Lauritzen, L. R., & O’Connor, M. (2019). Kompliceret sorg og vedvarende sorglidelse: Begrebsmæssig adskillelse og sammenhæng. Psyke & Logos, 39(1), 15–36. DOI: 10.7146/pl.v39i1.112158

WHO. ICD-11. Prolonged Grief Disorder (2018). Tilgængelig via: https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/1183832314 (sidst besøgt 30. juni, 2025).

Onrust, S. A., & Cuijpers, P. (2006). Mood and anxiety disorders in widowhood: A systematic review. Aging & Mental Health, 10(4), 327–334. DOI: 10.1080/13607860600638529

Lundorff, M., Holmgren, H., Zachariae, R., Farver-Vestergaard, I., & O’Connor, M. (2017). Prevalence of prolonged grief disorder in adult bereavement: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 212, 138–149. DOI: 10.1016/j.jad.2017.01.030

Bonanno, G. A., & Kaltman, S. (2001). The varieties of grief experience. Clinical Psychology Review, 21(5), 705–734. DOI: 10.1016/s0272-7358(00)00062-3

Bonanno, G. A., Westphal, M., & Mancini, A. D. (2011). Resilience to Loss and Potential Trauma. Annual Review of Clinical Psychology, 7(1), 511–535. DOI: 10.1146/annurev-clinpsy-032210-104526

Djelantik, A. A. A. M. J., Smid, G. E., Mroz, A., Kleber, R. J., & Boelen, P. A. (2020). The prevalence of prolonged grief disorder in bereaved individuals following unnatural losses: Systematic review and meta regression analysis. Journal of Affective Disorders, 265, 146–156. DOI: 10.1016/j.jad.2020.01.034

Ó Coimín, D., Prizeman, G., Korn, B., Donnelly, S., & Hynes, G. (2019). Dying in acute hospitals: Voices of bereaved relatives. BMC Palliative Care, 18, 91. DOI: 10.1186/s12904-019-0464-z

Jackson, B., McPeake, J., & Johnston, B. (2019). What information and resources do carers require pre and post bereavement in the acute hospital setting? A rapid review. Current Opinion in Supportive and Palliative Care, 13(4), 328–336. DOI: 10.1097/SPC.0000000000000462

Donnelly, S., Prizeman, G., Ó Coimín, D., Korn, B., & Hynes, G. (2018). Voices that matter: End-of-life care in two acute hospitals from the perspective of bereaved relatives. BMC Palliative Care, 17(1), 117. DOI: 10.1186/s12904-018-0365-6

Rubin, M. A., Svensson, T. L., Herling, S. F., Jabre, P., & Møller, A. M. (2023). Family presence during resuscitation. Cochrane Database of Systematic Reviews, 9. DOI: 10.1002/14651858.CD013619.PUB2

Mentzelopoulos, S. D., Couper, K., Van de Voorde, P., Druwe, P., Blom, M., Perkins, G. D., et al. (2021). European Resuscitation Council guidelines 2021: Ethics of resuscitation and end of life decisions. Resuscitation, 161, 408–432. DOI: 10.1016/j.resuscitation.2021.02.017

Kentish-Barnes, N., Chevret, S., Valade, S., Jaber, S., Kerhuel, L., Guisset, O., et al. (2022). A three-step support strategy for relatives of patients dying in the intensive care unit: A cluster randomised trial. Lancet, 399(10325), 656–664. DOI: 10.1016/S0140-6736(21)02176-0

Bunin, J., Shohfi, E., Meyer, H., Ely, E. W., & Varpio, L. (2021). The burden they bear: A scoping review of physician empathy in the intensive care unit. Journal of Critical Care, 65, 156–163. DOI: 10.1016/j.jcrc.2021.05.014

Latour, J. M., Kentish-Barnes, N., Jacques, T., Wysocki, M., Azoulay, E., & Metaxa, V. (2022). Improving the intensive care experience from the perspectives of different stakeholders. Critical Care, 26(1), 218. DOI: 10.1186/s13054-022-04094-x

Mason, J. (2007). Qualitative Researching (2nd ed.). Sage: London.

Tavory, I., & Timmermans, S. (2014). Abductive analysis. Theorizing Qualitative Research. The University of Chicago Press: Chicago.

Schön, D. A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. Guildford, UK: Arena.

Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. London: Routledge.

Goodwin, C. (2000). Action and embodiment within situated human interaction. Journal of Pragmatics, 32(10), 1489–1522.

European Parliament & Council. (2016). Regulation (EU) 2016/679... on the protection of natural persons... Official Journal of the European Union, L 119, 1–88. Tilgængelig fra: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj/eng [Lokaliseret 01.03.2025].

World Medical Association. (2024). WMA Declaration of Helsinki – Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. Tilgængelig fra: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki/ [Lokaliseret 01-03-2025].

Spradley, J. P. (1979). The Ethnographic Interview. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

Kelly, L. A., Johnson, K. L., Bay, R. C., & Todd, M. (2021). Key elements of the critical care work environment associated with burnout and compassion satisfaction. American Journal of Critical Care, 30(2), 113–120. DOI: 10.4037/ajcc2021775

Chirico, F., Afolabi, A. A., Ilesanmi, O. S., Nucera, G., Ferrari, G., Sacco, A., et al. (2021). Prevalence, risk factors and prevention of burnout syndrome among healthcare workers: An umbrella review of systematic reviews and meta-analyses. Journal of Health and Social Sciences, 6(4), 465–491. DOI: 10.19204/2021/prvI3

Chuang, C. H., Tseng, P. C., Lin, C. Y., Lin, K. H., & Chen, Y. Y. (2016). Burnout in the intensive care unit professionals: A systematic review. Medicine, 95(50), e5629. DOI: 10.1097/MD.0000000000005629

Ammentorp, J., Chiswell, M., & Martin, P. (2022). Translating knowledge into practice for communication skills training for health care professionals. Patient Education and Counseling, 105(11), 3334–3338. DOI: 10.1016/j.pec.2022.08.004

Gebhardt, C., Mehnert-Theuerkauf, A., Hartung, T., Zimmermann, A., Glaesmer, H., & Götze, H. (2021). COMSKIL: A communication skills training program for medical students. GMS Journal for Medical Education, 38, Doc83. DOI: 10.3205/zma00147

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Annemarie Dencker, Margrethe Lomholt Sørensen