Vejledning af psykisk sårbare studerende i klinisk praksis
Vejledningsstrategier og vejledningsmetoder til studerende med særlige læringsforudsætninger
Resumé
Denne artikels formål har været at bidrage med resultaterne fra et aktionsforskningsprojektet med henblik på at udvikle en anderledes vejledningsdidaktik, der i højere grad kan understøtte studerende med ADHD/depression i klinisk undervisning. Aktionsforskningsprojektet har været et samarbejde mellem Via UC Program for professionsdidaktik og Aarhus Kommune: Sundhed og omsorg.
Resultaterne fra projektet pegede på, at vejledningen til studerende med ADHD/depression kunne kvalificeres på flere måder. Dels ved at vejlederne fik mere viden om, hvilke kognitive forstyrrelser studerende med ADHD/depression kunne være præget af. Dels ved at vejlederne fik mere indsigt, i hvilke udfordringer og vejledningsbehov studerende med ADHD/depression oplevede at have i den kliniske del af uddannelsen. Dels ved at vejlederne gennem vejledningsdidaktiske overvejelser blev bedre til at vejlede den enkelte studerende ud fra deres specielle læringsforudsætninger, således at vejledningen blev mere studentercentreret. Vejledningen blev mere individuelt tilpasset, når vejlederne lavede en didaktisk analyse med fokus på at undersøge de studerendes læringsforudsætninger. Vejlederne oplevede, at de studerende profeterede af vejlederens forskellig brug af vejledningsmetoder som f.eks. 9H-skemaet og mindmap, der styrker den studerendes struktur og opgaveløsning.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når manuskriptet er publiceret i Sundhedsprofessionelle studier anses det for at være ejet af tidsskriftet. Jvf lov om ophavsret.
Hvis der på et senere tidspunkt ønskes publicering i et andet tidsskrift kan forfatterne søge om tilladelse hertil.