Studerende som medudviklere i sundhedsvæsenet - fordrer ambivalenstolerance
Resumé
Denne artikel diskuterer udfordringer og modsætninger, forbundet med samfundspolitiske krav til sundhedsprofessionsuddannelsernes fremtidige håndtering af patient-/borgercentrerede, tværprofessionelle og tværsektorielle forløb i sundhedsvæsenet.
I studieforløbet 'InterTværs' samarbejder studerende patient-/borgercentreret på tværs af sundhedsvæsnet for at styrke deres tværprofessionelle kompetencer.
Baseret på to etnografiske ph.d. studier, der med kritisk teori som teoretisk ramme følger studieforløbet InterTværs, viser artiklen, hvordan professionsuddannelser gennem projekter som “InterTværs” har potentiale til at gøre studerende til med-skabere af et sammenhængende sundhedsvæsenet. På en og samme tid vises feltets ambivalens for denne udvikling. Med empiriske data som udgangspunkt kortlægges udviklingen af nye tværprofessionelle praksisfællesskaber på tværs af professioner, enheder og sektorer.
I artikel vises, hvordan vejledere og studerendes i fællesskab manøvrerer i de mange modsætninger, der opstår mellem traditionel mono-professionalisme og den ’nye’ tværprofessionelisme.
Artiklens hovedbudskab er, at den manglende monoprofessionelle ambivalenstolerance for tværprofessionelisme, udgør en hindring for udvikling af et sammenhængende patientcentreret sundhedsvæsen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Når manuskriptet er publiceret i Sundhedsprofessionelle studier anses det for at være ejet af tidsskriftet. Jvf lov om ophavsret.
Hvis der på et senere tidspunkt ønskes publicering i et andet tidsskrift kan forfatterne søge om tilladelse hertil.