Dannende undervisning - en begrebsafklaring
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27706Nøgleord:
Almen didaktik, undervisningsbegreb, dannelse, faglighed, strukturmodel, taksonomiResumé
Denne begrebsartikel søger at bestemme fænomenet undervisning, identificere didaktiske opgaver og udvikle en taksonomi for dannende undervisning. For at bidrage med en ny tilgang introduceres til Sünkels fænomenologisk funderede undervisningsbegreb. Dette synes dog at overse indholdsbegrebets dobbelthed, som der plæderes for ved hjælp af Pranges pædagogiske pegehandling. Det er imidlertid ikke kun læreren, der peger, men også den lærende. Gennem en ny model for didaktikkens indre struktur identificeres de centrale analytiske momenter for undervisning. I kontrast til kendte angelsaksiske taksonomier udvikles til sidst et bud på en deskriptiv taksonomi for dannende undervisning. Den trækker på Klafkis elementarteori og Wagenscheins bud på videnstrin for dannende faglighed.
Referencer
Buck, G. (1967/1969). Lernen und Erfahrung - Zum Begriff der didaktischen Induktion (2. verbesserte Auflage ed.). Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
Diederich, J. (1988). Didaktisches Denken: Eine Einführung in Anspruch und Aufgabe, Möglichkeiten und Grenzen der Allgemeinen Didaktik. Weinheim: Juventa.
Glöckel, H. (1989/2003). Vom Unterricht. Lehrbuch der Allgemeinen Didaktik (4., durchgesehene und ergänzte Auflage ed.). Bad Heilbrunn/Obb.: Verlag Julius Klinkhardt.
Graf, S. T. (2006). Kvalificeret indholdsvalg. In J. H. Lund & T. N. Rasmussen (Eds.), Almen Didaktik – i læreruddannelse og lærerarbejde (pp. 175-208). Århus: Kvan.
Graf, S. T. (2012a). Læremidler og almendidaktik – historiske og fænomenologiske ræsonnementer for en ny strukturmodel. In S. T. Graf, J. J. Hansen, & T. I. Hansen (Eds.), Læremidler i didaktikken - didaktikken i læremidler (pp. 61-88). Århus: Klim i samarbejde med Læremiddel.dk.
Graf, S. T. (2012b). Læremidler og almendidaktiske modeller – en ny didaktisk strukturmodel. In S. T. Graf, J. J. Hansen, & T. I. Hansen (Eds.), Læremidler i didaktikken - didaktikken i læremidler (pp. 89-114). Århus: Klim i samarbejde med Læremiddel.dk.
Graf, S. T. (2012c). Wolfgang Klafkis dannelsesteori - præsenteret og udfordret. In C. Madsen (Ed.), Grundbog i pædagogik til lærerfaget (Vol. 1. udgave, pp. 37-79). Århus: Klim.
Graf, S. T. (2013). Det eksemplariske princip i didaktikken: en historisk-systematisk undersøgelse af Martin Wagenscheins, Wolfgang Klafkis, Oskar Negts, lærekunstdidaktikkens og Günter Bucks konceptioner af eksemplarisk belæring og læring. (Ph.D.), Syddansk Universitet, Odense.
Gruschka, A. (2002). Didaktik. Das Kreuz mit der Vermittlung. Elf Einsprüche gegen den didaktischen Betrieb. Wetzlar: Büchse der Pandora.
Hermann, S. (2007). Magt & oplysning. Folkeskolen 1950-2006. København: Unge Pædagoger.
Holm Sørensen, B., & Tweddell Levinsen, K. (2013). Digitale medier - eleverne som didaktiske designere. Kvan, 33(95), 67-79.
Jank, W., & Meyer, H. (2006). Didaktiske modeller. Grundbog i didaktik (1. udgave ed.). Kbh.: Gyldendal.
Klafki, W. (1959/1964). Das pädagogische Problem des Elementaren und die Theorie der kategorialen Bildung. Weinheim: Julius Beltz.
Klafki, W. (2001). Dannelsesteori og didaktik. Nye studier. Århus: Klim.
Menck, P. (2001). The formation of conscience: a lost topic of Didaktik. Journal of Curriculum Studies, 33/3, 261-275.
Nielsen, F. V. (1994/2006). Almen Musikdidaktik (2. reviderede og bearbejdede udgave (1998) ed.). Kbh.: Akademisk.
Prange, K. (2005). Die Zeigestruktur der Erziehung: Grundriss der operativen Pädagogik. Paderborn: Schöningh.
Roth, H. (1957/1976). Pädagogische Psychologie des Lehrens und Lernens (15. Auflage ed.). Hannover: Hermann Schrödel Verlag KG.
Sünkel, W. (1996). Phänomenologie des Unterrichts. Grundriss der theoretischen Didaktik. Weinheim/München: Juventa Verlag.
Tallis, R. (2010). Michelangelo's finger: an exploration of everyday transcendence. London: Atlantic.
Wagenschein, M. (1956/1982). Zum Begriff des Exemplarischen Lehrens Verstehen lehren. Genetisch - Sokratisch - Exemplarisch (7., durchgesehende Auflage ed.). Weinheim, Basel: Beltz Verlag.
Wagenschein, M. (2015). Dannende faglighed. Tekster om det eksemplariske, genetiske og sokratiske undervisningsprincip (J. P. Christiansen, Trans.). København: Forlaget Unge Pædagoger.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.