Om undervisning af første og anden orden

Forfattere

  • Tina Bering Keiding Aarhus Universitet
  • Hanne Balsby Thingholm Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27691

Nøgleord:

Didaktik, Undervisning, Læring, Systemteori

Resumé

Artiklen beskriver og diskuterer undervisningsbegrebet, sådan som det tager sig ud med afsæt i Niklas Luhmanns sociologiske systemteori. Formålet med artiklen er at vise, hvorledes det systemteoretiske blik giver mulighed for at reflektere over nogle af de didaktiske usandsynligheder, som underviseren håndterer i dagligdagen, men som ikke skrives tydeligt frem i andre didaktiske positioner.

Undervisningsbegrebet kobles til tre centrale didaktiske temaer: Første tema omhandler spørgsmålene om undervisningens hensigt. Andet tema omhandler iagttagelse af elevens læring. Tredje tema omhandler det, vi med afsæt i systemteorien vil kalde andenordensundervisning eller undervisning om undervisning og læring.

Forfatterbiografier

Tina Bering Keiding, Aarhus Universitet

Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier, lektor

Hanne Balsby Thingholm, Aarhus Universitet

Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier, adjunkt

Referencer

Bachmann, K. E. (2005). Læreplanens differens. Formidling af læreplanen til skolepraksis. (Ph.D.), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.

Bateson, G. (2000). Steps to an Ecology of Mind. Chicago: Chicago University Press.

Bauer, M., Borg, K., & Broady, D. (1986). Den skjulte læreplan : skolen socialiserer men hvordan?. Hvornår blev den skjulte læreplan skjult?. København: Unge Pædagoger.

Dewey, J. (1996). Demokrati og uddannele. København: Chr. Eilers.

Gaudig, H. (1971). Det frie åndsarbeids metode. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (Vol. V). Oslo: Fabritius & sønner.

Gregersen, C., & Mikkelsen, S. S. (2007). Ingen arme, ingen kager. København: Unge pædagoger.

Hattie, J. (Ed.) (2013). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.
Hattie, J., & Yates, G. (2014). Synlig læring og læringens anatomi Frederikshavn: Dafolo.

Heimann, P. (1962). Didaktik als Theorie und Lehre. I K. Reich & H. Thomas (red.), Paul Heimann. Didaktik als Unterreichtwissenschaft (s. 142-167). Stuttgart: Ernst Klett.

Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnostisering, evaluering og udvikling af undervisning. Frederikshavn: Dafolo.

Hopmann, S. (2007). Restrained Teaching: the common core of Didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109-124.

Hopmann, S. (u.å). Didaktikkens didaktik. Institut für Bildungswissenschaft, Universität Wien, Wien.

Kade, J. (1997). Vermittelbar/Nicht-Vermittelbar: Vermitteln: Aneignen. Im Prozeß der Systembildung des Pädagogischen. I N. Luhmann & D. Lenzen (red.), Bildung und Weiterbildung im Erziehungssystem (s. 30-80). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Keiding, T. B. (2005). Hvorfra min verden går. Et Lumann-inspireret bidrag til didaktikken Ph.d. Afhandling, Retrieved from http://vbn.aau.dk/files/432147/Phd_5_8791543010.pdf

Keiding, T. B. (2007). Luhmann og reformpædagogik - om at afskrive eller genbeskrive reformpædagogikkens grundsatser. I L. Qvortrup & M. Paulsen (red.), Luhmann og dannelse (s. 177-202). København: Unge Pædagoger.

Keiding, T. B., Laursen, E., & Johansen, L. Ø. (2003). IT og Bateson : et læringsteoretisk perspektiv. I H. Mathiasen (red.), IT og læringsperspektiver: Alinea.

Keiding, T. B., & Laursen, E. (2005). Interaktion og Læring. Gregory Batesons bidrag. København: Unge Pædagoger.

Keiding, T. B., & Qvortrup, A. (2014). Systemteori og didaktik. København: Hans Reitzel.

Keiding, T. B., & Wiberg, M. (2013). Handlingsorienteret didaktik. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.), Læringsteori og didaktik (s. 332-352). København: Hans Reitzel.

Key, E. (1971). Barnets århundre. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (s. 53-62). Oslo: Fabritius

Laursen, P. F., & Kristensen, H. J. (red.). (2017). Didaktikhåndbogen. København: Hans Reitzel.

Luhmann, N. (1986). Systeme verstehen Systeme. I N. Luhmann & K. E. Schorr (red.), Zwischen Intransparenz und Verstehen. Fragen an die Pädagogik (s. 72-117). Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Luhmann, N. (1995). Begyndelser og Slutninger. Betragtninger over forskellene. I J. C. Jacobsen (Ed.), Autopoiesis II – udvalgte tekster af Niklas Luhmann (s. 232-243). København: Politisk revy.

Luhmann, N. (2000). Sociale systemer. København: Hans Reitzel.

Luhmann, N. (2006). Samfundets uddannelsessystem. København: Hans Reitzel.

Luhmann, N. (2012). Theory of Society. Volume 1. Standford: Standford University Press.

Midtsundstad, J. H. (2010). En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler. (Ph.D.), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.

Oelkers, J. (2005). Reformpädagogik: Eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa.

Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik : mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzel.

Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2013). Systemteoretiske læringteorier. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.),Læringsteori og didaktik (s. 224-250): Hans Reitzel.

Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2016). The Mistake to Mistake Learning Theory with Didactics. I G. Christensen, M. Hansbøl, A. Qvortrup, & M. Wiberg (red.), On the Definition of Learning. Odense: Syddansk Universitetsforlag.

Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2017). Didaktik som iagttagelse af undervisning og læring. Frederiskhavn: Dafolo.

Qvortrup, A., & Wiberg, M. (red.). (2013). Læringsteori og Didaktik. København: Hans Reitzels.

Thingholm, H. B., Reimer, D., Keiding, T. B., Due, J., & Smith, E. (2016). Navigating in Higher Education. Aarhus Universitet: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Retrieved from Aarhus: http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/162

Weinstein, C. E., Bråten, I., & Andreassen, R. (2013). Læringsstrategier og selvreguleret læring: Teoretisk beskrivelse, kortlægning og undervisning I R. Andreassen, H. Bjerresgaard, I. Bråten, J. Hattie, M. Hermansen, T. N. Hopfenbeck, P. O. Kirkegard, C. Madsen, H. Timperley, C. E. Weinstein, & T. S. Wille (red.), Feedback og vurdering for læring (s. 145-174). Frederikshavn: Dafolo.

Downloads

Publiceret

2017-04-26

Citation/Eksport

Keiding, T. B., & Thingholm, H. B. (2017). Om undervisning af første og anden orden. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 2(1), 30–46. https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27691

Nummer

Sektion

Artikler inden for tema