Om undervisning af første og anden orden
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27691Nøgleord:
Didaktik, Undervisning, Læring, SystemteoriResumé
Artiklen beskriver og diskuterer undervisningsbegrebet, sådan som det tager sig ud med afsæt i Niklas Luhmanns sociologiske systemteori. Formålet med artiklen er at vise, hvorledes det systemteoretiske blik giver mulighed for at reflektere over nogle af de didaktiske usandsynligheder, som underviseren håndterer i dagligdagen, men som ikke skrives tydeligt frem i andre didaktiske positioner.
Undervisningsbegrebet kobles til tre centrale didaktiske temaer: Første tema omhandler spørgsmålene om undervisningens hensigt. Andet tema omhandler iagttagelse af elevens læring. Tredje tema omhandler det, vi med afsæt i systemteorien vil kalde andenordensundervisning eller undervisning om undervisning og læring.
Referencer
Bateson, G. (2000). Steps to an Ecology of Mind. Chicago: Chicago University Press.
Bauer, M., Borg, K., & Broady, D. (1986). Den skjulte læreplan : skolen socialiserer men hvordan?. Hvornår blev den skjulte læreplan skjult?. København: Unge Pædagoger.
Dewey, J. (1996). Demokrati og uddannele. København: Chr. Eilers.
Gaudig, H. (1971). Det frie åndsarbeids metode. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (Vol. V). Oslo: Fabritius & sønner.
Gregersen, C., & Mikkelsen, S. S. (2007). Ingen arme, ingen kager. København: Unge pædagoger.
Hattie, J. (Ed.) (2013). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.
Hattie, J., & Yates, G. (2014). Synlig læring og læringens anatomi Frederikshavn: Dafolo.
Heimann, P. (1962). Didaktik als Theorie und Lehre. I K. Reich & H. Thomas (red.), Paul Heimann. Didaktik als Unterreichtwissenschaft (s. 142-167). Stuttgart: Ernst Klett.
Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnostisering, evaluering og udvikling af undervisning. Frederikshavn: Dafolo.
Hopmann, S. (2007). Restrained Teaching: the common core of Didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109-124.
Hopmann, S. (u.å). Didaktikkens didaktik. Institut für Bildungswissenschaft, Universität Wien, Wien.
Kade, J. (1997). Vermittelbar/Nicht-Vermittelbar: Vermitteln: Aneignen. Im Prozeß der Systembildung des Pädagogischen. I N. Luhmann & D. Lenzen (red.), Bildung und Weiterbildung im Erziehungssystem (s. 30-80). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Keiding, T. B. (2005). Hvorfra min verden går. Et Lumann-inspireret bidrag til didaktikken Ph.d. Afhandling, Retrieved from http://vbn.aau.dk/files/432147/Phd_5_8791543010.pdf
Keiding, T. B. (2007). Luhmann og reformpædagogik - om at afskrive eller genbeskrive reformpædagogikkens grundsatser. I L. Qvortrup & M. Paulsen (red.), Luhmann og dannelse (s. 177-202). København: Unge Pædagoger.
Keiding, T. B., Laursen, E., & Johansen, L. Ø. (2003). IT og Bateson : et læringsteoretisk perspektiv. I H. Mathiasen (red.), IT og læringsperspektiver: Alinea.
Keiding, T. B., & Laursen, E. (2005). Interaktion og Læring. Gregory Batesons bidrag. København: Unge Pædagoger.
Keiding, T. B., & Qvortrup, A. (2014). Systemteori og didaktik. København: Hans Reitzel.
Keiding, T. B., & Wiberg, M. (2013). Handlingsorienteret didaktik. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.), Læringsteori og didaktik (s. 332-352). København: Hans Reitzel.
Key, E. (1971). Barnets århundre. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (s. 53-62). Oslo: Fabritius
Laursen, P. F., & Kristensen, H. J. (red.). (2017). Didaktikhåndbogen. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (1986). Systeme verstehen Systeme. I N. Luhmann & K. E. Schorr (red.), Zwischen Intransparenz und Verstehen. Fragen an die Pädagogik (s. 72-117). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Luhmann, N. (1995). Begyndelser og Slutninger. Betragtninger over forskellene. I J. C. Jacobsen (Ed.), Autopoiesis II – udvalgte tekster af Niklas Luhmann (s. 232-243). København: Politisk revy.
Luhmann, N. (2000). Sociale systemer. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (2006). Samfundets uddannelsessystem. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (2012). Theory of Society. Volume 1. Standford: Standford University Press.
Midtsundstad, J. H. (2010). En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler. (Ph.D.), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.
Oelkers, J. (2005). Reformpädagogik: Eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa.
Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik : mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzel.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2013). Systemteoretiske læringteorier. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.),Læringsteori og didaktik (s. 224-250): Hans Reitzel.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2016). The Mistake to Mistake Learning Theory with Didactics. I G. Christensen, M. Hansbøl, A. Qvortrup, & M. Wiberg (red.), On the Definition of Learning. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2017). Didaktik som iagttagelse af undervisning og læring. Frederiskhavn: Dafolo.
Qvortrup, A., & Wiberg, M. (red.). (2013). Læringsteori og Didaktik. København: Hans Reitzels.
Thingholm, H. B., Reimer, D., Keiding, T. B., Due, J., & Smith, E. (2016). Navigating in Higher Education. Aarhus Universitet: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Retrieved from Aarhus: http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/162
Weinstein, C. E., Bråten, I., & Andreassen, R. (2013). Læringsstrategier og selvreguleret læring: Teoretisk beskrivelse, kortlægning og undervisning I R. Andreassen, H. Bjerresgaard, I. Bråten, J. Hattie, M. Hermansen, T. N. Hopfenbeck, P. O. Kirkegard, C. Madsen, H. Timperley, C. E. Weinstein, & T. S. Wille (red.), Feedback og vurdering for læring (s. 145-174). Frederikshavn: Dafolo.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.