Om undervisning af første og anden orden
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v2i1.27691Nøgleord:
Didaktik, Undervisning, Læring, SystemteoriResumé
Artiklen beskriver og diskuterer undervisningsbegrebet, sådan som det tager sig ud med afsæt i Niklas Luhmanns sociologiske systemteori. Formålet med artiklen er at vise, hvorledes det systemteoretiske blik giver mulighed for at reflektere over nogle af de didaktiske usandsynligheder, som underviseren håndterer i dagligdagen, men som ikke skrives tydeligt frem i andre didaktiske positioner.
Undervisningsbegrebet kobles til tre centrale didaktiske temaer: Første tema omhandler spørgsmålene om undervisningens hensigt. Andet tema omhandler iagttagelse af elevens læring. Tredje tema omhandler det, vi med afsæt i systemteorien vil kalde andenordensundervisning eller undervisning om undervisning og læring.
Referencer
Bateson, G. (2000). Steps to an Ecology of Mind. Chicago: Chicago University Press.
Bauer, M., Borg, K., & Broady, D. (1986). Den skjulte læreplan : skolen socialiserer men hvordan?. Hvornår blev den skjulte læreplan skjult?. København: Unge Pædagoger.
Dewey, J. (1996). Demokrati og uddannele. København: Chr. Eilers.
Gaudig, H. (1971). Det frie åndsarbeids metode. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (Vol. V). Oslo: Fabritius & sønner.
Gregersen, C., & Mikkelsen, S. S. (2007). Ingen arme, ingen kager. København: Unge pædagoger.
Hattie, J. (Ed.) (2013). Synlig læring - for lærere. Frederikshavn: Dafolo.
Hattie, J., & Yates, G. (2014). Synlig læring og læringens anatomi Frederikshavn: Dafolo.
Heimann, P. (1962). Didaktik als Theorie und Lehre. I K. Reich & H. Thomas (red.), Paul Heimann. Didaktik als Unterreichtwissenschaft (s. 142-167). Stuttgart: Ernst Klett.
Helmke, A. (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet - diagnostisering, evaluering og udvikling af undervisning. Frederikshavn: Dafolo.
Hopmann, S. (2007). Restrained Teaching: the common core of Didaktik. European Educational Research Journal, 6(2), 109-124.
Hopmann, S. (u.å). Didaktikkens didaktik. Institut für Bildungswissenschaft, Universität Wien, Wien.
Kade, J. (1997). Vermittelbar/Nicht-Vermittelbar: Vermitteln: Aneignen. Im Prozeß der Systembildung des Pädagogischen. I N. Luhmann & D. Lenzen (red.), Bildung und Weiterbildung im Erziehungssystem (s. 30-80). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Keiding, T. B. (2005). Hvorfra min verden går. Et Lumann-inspireret bidrag til didaktikken Ph.d. Afhandling, Retrieved from http://vbn.aau.dk/files/432147/Phd_5_8791543010.pdf
Keiding, T. B. (2007). Luhmann og reformpædagogik - om at afskrive eller genbeskrive reformpædagogikkens grundsatser. I L. Qvortrup & M. Paulsen (red.), Luhmann og dannelse (s. 177-202). København: Unge Pædagoger.
Keiding, T. B., Laursen, E., & Johansen, L. Ø. (2003). IT og Bateson : et læringsteoretisk perspektiv. I H. Mathiasen (red.), IT og læringsperspektiver: Alinea.
Keiding, T. B., & Laursen, E. (2005). Interaktion og Læring. Gregory Batesons bidrag. København: Unge Pædagoger.
Keiding, T. B., & Qvortrup, A. (2014). Systemteori og didaktik. København: Hans Reitzel.
Keiding, T. B., & Wiberg, M. (2013). Handlingsorienteret didaktik. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.), Læringsteori og didaktik (s. 332-352). København: Hans Reitzel.
Key, E. (1971). Barnets århundre. I R. Myhre (red.), Store pedagoger i egne skifter. V. Europeisk reformpedagogikk i det 20. århundre (s. 53-62). Oslo: Fabritius
Laursen, P. F., & Kristensen, H. J. (red.). (2017). Didaktikhåndbogen. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (1986). Systeme verstehen Systeme. I N. Luhmann & K. E. Schorr (red.), Zwischen Intransparenz und Verstehen. Fragen an die Pädagogik (s. 72-117). Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Luhmann, N. (1995). Begyndelser og Slutninger. Betragtninger over forskellene. I J. C. Jacobsen (Ed.), Autopoiesis II – udvalgte tekster af Niklas Luhmann (s. 232-243). København: Politisk revy.
Luhmann, N. (2000). Sociale systemer. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (2006). Samfundets uddannelsessystem. København: Hans Reitzel.
Luhmann, N. (2012). Theory of Society. Volume 1. Standford: Standford University Press.
Midtsundstad, J. H. (2010). En skoleteoretisk ramme for sammenlignende undersøkelser. Teoretisk systematisert og empirisk anvendt på danske og norske skoler. (Ph.D.), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim.
Oelkers, J. (2005). Reformpädagogik: Eine kritische Dogmengeschichte. Weinheim: Juventa.
Oettingen, A. v. (2016). Almen didaktik : mellem normativitet og evidens. København: Hans Reitzel.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2013). Systemteoretiske læringteorier. I A. Qvortrup & M. Wiberg (red.),Læringsteori og didaktik (s. 224-250): Hans Reitzel.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2016). The Mistake to Mistake Learning Theory with Didactics. I G. Christensen, M. Hansbøl, A. Qvortrup, & M. Wiberg (red.), On the Definition of Learning. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Qvortrup, A., & Keiding, T. B. (2017). Didaktik som iagttagelse af undervisning og læring. Frederiskhavn: Dafolo.
Qvortrup, A., & Wiberg, M. (red.). (2013). Læringsteori og Didaktik. København: Hans Reitzels.
Thingholm, H. B., Reimer, D., Keiding, T. B., Due, J., & Smith, E. (2016). Navigating in Higher Education. Aarhus Universitet: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Retrieved from Aarhus: http://ebooks.au.dk/index.php/aul/catalog/book/162
Weinstein, C. E., Bråten, I., & Andreassen, R. (2013). Læringsstrategier og selvreguleret læring: Teoretisk beskrivelse, kortlægning og undervisning I R. Andreassen, H. Bjerresgaard, I. Bråten, J. Hattie, M. Hermansen, T. N. Hopfenbeck, P. O. Kirkegard, C. Madsen, H. Timperley, C. E. Weinstein, & T. S. Wille (red.), Feedback og vurdering for læring (s. 145-174). Frederikshavn: Dafolo.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).