Kvalitetssikring af læreruddannelsens Third Mission

– i samarbejde med omverden

Forfattere

  • Carsten Bendixen
  • Jens Christian Jacobsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v9i1.143365

Nøgleord:

akkreditering, Third Mission, kvalitet, samfundsresonans

Resumé

De videregående uddannelser er blevet kritiseret for kun at fokusere på uddannelse og forskning, og der er rejst krav om en Third Mission (TM): at læreanstalterne også ’bidrager til samfundet’ (Compagnucci & Spigarelli, 2020). Men hvordan vurdere TM-kvalitet? Akkreditering ser udelukkende efter kvantitativ compliance mellem indsats og effekt (Bendixen & Jacobsen, 2017; 2019; 2022). Vi vil undersøge, hvordan den kommende læreruddannelses TM kan kvalitetsbedømmes ud fra mere dynamiske kvalitetskriterier, som vi efter Pinheiro et al. (2017) har valgt at kalde for en uddannelses samfundsresonans. I denne artikel vil vi (a) gennemføre en historisk dokumentanalyse af, hvorvidt den aktuelle institutionsakkreditering 2.0 indfanger ovennævnte TM-kvaliteter, (b) beskrive TM i den ny læreruddannelse ud fra Bekendtgørelsen (BEK 374, 2023) og (c) give eksempler på, hvordan man løbende kan kvalitetsbedømme TM i den kommende læreruddannelse. Til gavn for uddannelse og aftagerfelt.

Forfatterbiografier

Carsten Bendixen

ph.d., senior konsulent

Jens Christian Jacobsen

tidl. lektor i pædagogik, KP og centerleder, KU

Downloads

Publiceret

2024-02-09

Citation/Eksport

Bendixen, C., & Jacobsen, J. C. (2024). Kvalitetssikring af læreruddannelsens Third Mission: – i samarbejde med omverden. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 9(1), 18. https://doi.org/10.7146/lup.v9i1.143365