Lærerstuderendes forestillinger om bæredygtighed og Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU)

Forfattere

  • Hanne Fie Rasmussen
  • Ane Qvortrup

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v8i1.136157

Nøgleord:

læreruddannelse, bæredygtighed, UBU, dannelse

Resumé

[DK]
Vi står midt i en Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU)-æra foranlediget af et globalt kald på uddannelse og undervisning, der bidrager til en bæredygtig omstilling. Her spiller lærere – og dermed også læreruddannelser – en central rolle. Gennem abduktive analyser af lærerstuderendes gruppesamtaler om bæredygtighed og UBU undersøges deres forståelser af bæredygtighed og forestillinger om UBU. Undersøgelsen viser, at de lærerstuderende udviser en stor vilje i forhold til at gøre en forskel, men oplever at mangle et fundament, der gør det muligt at rette deres undervisning mod UBU. Samtidig abonnerer de på forskellige forståelser af bæredygtighedsbegreb. Mange henviser til en svag fortolkning, mens andre henviser til stærkere fortolkninger. På tværs af positionerne ser vi, at mange har det til fælles, at deres udlægninger er simple og ikke så nuancerede. Artiklen må ses som et bidrag i diskussionen om, hvilken rolle bæredygtighed og UBU kan og skal spille i fremtidens læreruddannelse.

[UK]
We are in the midst of an Education for Sustainable Development (ESD) era prompted by a global call for education and training that contributes to a sustainable transition. Here, teachers – and thus also teacher education – play a central role. Through abductive analyzes of teacher students’ group discussions about sustainability and ESD, their understandings of sustainability and ideas about ESD are examined. The study shows that the teacher students show a great will in relation to making a difference, but experience a lack of a foundation that makes it possible to direct their teaching towards ESD. At the same time, they subscribe to different understandings of the concept of sustainability. Many refer to a weak interpretation, while others refer to stronger interpretations. Across the positions, we see that many have it in common that their explanations are simple and not so nuanced. This article contributes to the current discussion about what role sustainability and ESD can and must play in future teacher education.

Forfatterbiografier

Hanne Fie Rasmussen

ph.d., forsker og læreruddanner, Anvendt forskning i pædagogik og samfund og læreruddannelsen på Fyn, UCL

Ane Qvortrup

professor i almen didaktik, Institut for Kulturvidenskaber, SDU

Referencer

Arler, F., Mosgaard, M. A., & Riisgaard, H. (red.) (2015). Bæredygtighed: Værdier, regler og metoder. Aarhus Universitetsforlag.

Atmaca, Ç. (2017). Effects of contextual factors on UBU in teacher education. Discourse and Communication for Sustainable Education, 8(2), 77-93.

Bjerril, S. (2020). Lærerstuderende vil bruge kongres til at gøre kommende kolleger grønnere. Lokaliseret d. 4. august 2022 på: https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-baeredygtighed-dlf/laererstuderende-vil-bruge-kongres-til-at-gore-kommende-kolleger-gronnere/858872

Bonnett, M. (2007). Environmental education and the issue of nature. Journal of Curriculum Studies, 39(6), 707-721.

Brundtland-Kommissionen (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. FN-forbundet. Lokaliseret d. 15. December 2022 på: http://www.un-documents.net/our-common-future.pdf

Bürgener, L., & Barth, M. (2018). Sustainability competencies in teacher education. Journal of Cleaner Production, 174(1), 821-826.

Christensen, T. S., Qvortrup, A., & Teglbjærg, J. H. (Accepteret/In press). Danske gymnasieelevers ræsonnementer om bæredygtighed. POLIS - Tidsskrift for samfundsfagsdidaktik, 4.

Evans, N. S. (2019). Teacher education and education for sustainability. I: Learning to Embed Sustainability in Teacher Education (s. 7-21). Springer.

Evans, N. (2020). What Ought to Be Done to Promote Education for Sustainability in Teacher Education? Journal of Philosophy of Education, 54(4), 817-824.

Frisk, E., Larson, K. L. (2011). Educating for sustainability: competencies & practices for transformative action. Journal of Sustainability Education, 2 (marts).

Halkier, B. (2015). Fokusgrupper. I: Kvalitative metoder: En grundbog (s. 137-152). Hans Reitzels Forlag.

Hildebrandt, S. (2021). Verdensmålene i etisk og pædagogisk perspektiv. I: Højholdt, A., & Ravn-Pedersen, T. (red.), Håbets og handlingens pædagogik: undervisning i verdensmål og bæredygtighed. Hans Reitzels Forlag.

Huckle, J., & Wals, A. E. (2015). The UN Decade of Education for Sustainable Development: business as usual in the end. Environmental Education Research, 21(3), 491-505.

Hvelplund, F., & Arler, F. (2015). Demokrati og bæredygtighed: Energiområdet som case. I: Bæredygtighed: værdier, regler og metoder (s. 99-126). Aarhus Universitetsforlag.

Højholdt, A., & Ravn-Pedersen, T. (2021). Håbets og handlingens pædagogik: undervisning i verdensmål og bæredygtighed. Hans Reitzels Forlag.

Jacobsen, B., Schnack, K., Wahlgren, B. & Madsen, M. B. (1999). Videnskabsteori. Gyldendal Uddannelse.

IPCC (2021). Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A., Pirani, S. L. Connors, C., Péan, S., Berger, N., Caud, Y., Chen, L., Goldfarb, M.I. Gomis, M., Huang, K., Leitzell, E., Lonnoy, J. B. R., Matthews, T. K., Maycock, T., Waterfield, O., Yelekçi, R., Yu, & B. Zhou (red.)]. Cambridge University Press. In press, https://doi.org/10.1017/9781009157896

IPCC (2022). Climate Change 2022: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [H.-O. Pörtner, D. C. Roberts, M. Tignor, E. S. Poloczanska, K. Mintenbeck, A. Alegría, M. Craig, S. Langsdorf, S.

Löschke, V. Möller, A. Okem, B. Rama (red.)]. Cambridge University Press. In Press.

Læssøe, J. (2020). Bæredygtighedsbegrebet og uddannelse. Frydenlund Academic.

Klafki, W. (2001). Dannelsesteori og didaktik: nye studier. Forlaget Klim.

Krogh, E., Qvortrup, A., & Graf, S. T. (2022). The question of normativity: Examining educational theories to advance deliberation on challenges of introducing societal problems into education. I: Krogh, E., Qvortrup, A., & Graf, S. T. (red). Bildung, Knowledge, and Global Challenges in Education. Didaktik and Curriculum in the Anthropocene Era. Routledge.

Modulbeskrivelser UCL (2021). Studieordning Læreruddannelsen. Modulbeskrivelser 2021/2022. Lokaliseret d. 15. december 2022 på: https://esdhweb.ucl.dk/D21-1667011.pdf?ga=2.224104147.970710921.1671091403-73507818.1617909781

Mogren, A., & Gericke, N. (2017). UBU implementation at the school organisation. Environmental Education Research, 23(7), 972-992.

Næss, A. (1974). Økologi, samfunn og livsstil: utkast til en økosofi. Universitetsforlaget.

Paulsen, M. (2022). Antropocæn dannelse og bæredygtighed i gymnasiet. Lokaliseret d. 4. august 2022 på: https://emu.dk/stx/paedagogik-og-didaktik/dannelse/antropocaen-dannelse-og-baeredygtighed-i-gymnasiet?b=t431-t659-t3029

Qvortrup, A., & Christensen, T. S. (2022). Bæredygtighed og organisationsudvikling på hhx og htx. Lokaliseret d. 8. August 2022 på: https://emu.dk/verdensmaal-i-undervisningen/verdensmaal-i-ledelse-og-organisation/baeredygtighed-og?b=t5457-t5522

Qvortrup, A., & Rasmussen, H. F. (2020). Udviklinger i uddannelsessystemets hensigt – fra perfek-

tion og perfektibilitet over dannelse til entreprenørskab og bæredygtighed. I: Qvortrup, A., & Kiær, K. (red.), En moderne og aktuel didaktik. Dafolo.

Rasmussen, H. F. (2016). Bæredygtighed i uddannelsessystemet? Kandidatspeciale. Syddansk Universitet.

Rudsberg, K., & Öhman, J. (2010). Pluralism in practice–experiences from Swedish evaluation, school development and research. Environmental education research, 16(1), 95-111.

Schwartz-Shea, P., & Yanow, D. (2013). Interpretive research design: Concepts and processes. Routledge.

Scott, W., & Gough, S. (2003). Rethinking relationships between education and capacity-building: Remodelling the learning process. Applied Environmental Education and Communication, 2(4), 213-220.

Sinnes, A. T., & Straume, I. (2017). Bærekraftig utvikling, tverrfaglighet og dybdelæring: fra big ideas til store spørsmål. Acta didactica Norge – tidsskrift for fagdidaktisk forsknings-og utviklingsarbeid i Norge, 11(3). Art. 7, 22 sider.

Sterling, S. (2009). The ecological and environmental dimensions of the holistic curriculum. Education for Sustainability (s. 309-322).

Straume, I. S. (2020). What may we hope for? Education in times of climate change. Constellations, 27(3). https://doi.org/10.1111/1467-8675.12445

UN (2015) Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development. Lokaliseret d. 8. August 2022 på: https://sdgs.un.org/2030agenda

UNESCO (2015). Rethinking Education. Towards a global common good? Lokaliseret d. 8. August 2022 på: https://unevoc.unesco.org/e-forum/RethinkingEducation.pdf

Vare, P., & Scott, W. (2007). Learning for a change: Exploring the relationship between education and sustainable development. Journal of Education for Sustainable Development, 1(2), 191-198.

Wals, A. E. (2010). Between knowing what is right and knowing that is it wrong to tell others what is right: On relativism, uncertainty and democracy in environmental and sustainability education. Environmental Education Research, 16(1), 143-151.

Wals, A. E., & Benavot, A. (2017). Can we meet the sustainability challenges? The role of education and lifelong learning. European Journal of Education, 52(4), 404-413.

Wiberg, M. (2016). Dannelsesbegrebets rolle som regulativ ide i teoretisk pædagogik – Dannelsesbegrebet og den pædagogiske forskning. Studier i Pædagogisk Filosofi, 5(1), 81-95

Öhman, J., & Sund, L. (2021). A didactic model of sustainability commitment. Sustainability, 13(6), 3083

Downloads

Publiceret

21-02-2023

Citation/Eksport

Rasmussen, H. F., & Qvortrup, A. (2023). Lærerstuderendes forestillinger om bæredygtighed og Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU). Studier I læreruddannelse Og -Profession, 8(1). https://doi.org/10.7146/lup.v8i1.136157