Ej, hvorfor skal vi ud?!
Didaktisk intentionalitet i udeskole
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123523Nøgleord:
udeskole, åben skole, stedbaseret læring, didaktik, didactics, open school, outdoor education, place-based educationResumé
Artiklen præsenterer et databaseret studie, der har til formål dels at vise, hvilken didaktisk intentionalitet der ligger til grund for anvendelsen af udeskole i Danmark, og dels at validere en teoretisk kategorisering af udeskoleaktiviteter. Det empiriske grundlag består af 148 beskrivelser af udeundervisningsforløb, som er udviklet, afprøvet og beskrevet af lærere og pædagoger på 66 danske folke- og friskoler. Der er gennemført en lukket kodning med følgende tre kategorier: ’motion og bevægelse i fag’, ’sprog som ledsagelse til handling’ samt ’stedbaseret læring’. Resultatet viser en markant overvægt af kategorien sprog som ledsagelse til handling og en ens forekomst af bevægelse i undervisningen henholdsvis stedbaseret læring.
I diskussionen påpeges dels et behov for at nuancere og videreudvikle kategorien sprog som ledsagelse til handling, og dels et behov for at udvikle fagdidaktikker, som bruger stedbaseret læring til at fremme børns opmærksomhed på steder.
The Danish term ‘Udeskole’ is a broad term referring to curriculum-based teaching where the teacher on a regular base makes use of learning activities outside the classroom, in natural as well as in cultural sett ings. Since 2013 related terms like open school, various teaching, practical teaching and physical activity have been manda-tory principles for school teaching in Denmark.Based on hermeneutic content analysis this article presents an empirical investiga-tion of teachers ́ pedagogical intentionality when using udeskole. I have analyzed 148 descriptions of udeskole lectures that are designed, completed and described by teachers from 66 Danish schools. Thereby I seek to validate a theoretically founded categorization of didactical intentions in udeskole-activities named as: ‘physical activity’, ‘action-accompanied language study’ and ‘place-based learning’. A major-ity of the cases fall into the second category. These results call for a need of a further categorization of the second category, for a specifi cation of subject-specifi c out door teaching didactics as well as for place-oriented pedagogical methods
Referencer
Aberg, M.A., Pedersen, N.L., Torén, K., Svartengren, M., Backstrand, B., Johnsson, T., Cooper- Kuhn, C.M., Åberg, D.N., Nilsson, M., & Kuhn, G.H. (2009). Cardiovascular fi t-ness is associated with cognition in young adulthood. PNAS, Proceedings of the National Academy of Sciences USA, 106(49). htt ps://doi.org/10.1016/s0162- 0908(10)79746 - 4
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folke-parti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen (2013). htt ps://www.altinget.dk/misc/130607_Endelig%20aftaletekst.pdf
Barfod, K., Ejbye-Ernst, N., Mygind, L., & Bentsen, P. (2016). Increased provision of udeskole in Danish schools: An updated national population survey. Urban Forestry & Urban Green ing, 20, 277-281. htt ps://doi.org /10.1016/j.u f ug.2016.09.012
Ejbye-Ernst, N., Barfod, K., Bentsen, P. (red., 2017). Udeskoledidaktik – for lærere og pædagoger. Hans Reitz els Forlag.
Beames, S. (2015). Place Based Education Review. Pathways. The Ontario Journal of Educa-tional Research, fall, 28(1).
Bentsen, P., Jensen, F.S., Mygind, E., Barfod, K., & Randrup, T. (2010). The extent and dis-semination of udeskole in Danish schools. Urban Forestry & Urban Greening, 9(3), 235-243. htt ps://doi.org/10.1016/j.uf ug.2010.02.001
Best, J.R., & Miller, P.H. (2010). A developmental perspective on executive function. Child development, 81(6), 1641-1660. htt ps://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01499.x
Bollone, S.M., Eggersen, D., & Sartoni, R. (2014). L’insegnamento delle Scienze in Europa: Aspett i Linguistica a Confronto (Italia, Danimarca, Galles). Italiano LinguaDue, 6, 269-297. https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/4701
Bos, W., & Tarnai, C. (1999). Content analysis in empirical social research. International Journal of Educational Research, 31, 659-671. https://doi.org/10.1016/s0883-0355(99)00032-4
Bryman, A. (2013). Social Research Methods (5. udg.). Oxford University Press.
Bærenholdt, J., & Hald, M. (red., 2020). Udeskole i teori og praksis. Dafolo.
Christiansen, L.B., Lund-Cramer, P., Brondeel, R., Smedegaard, S., Holt, A.D., & Skovgaard, T. (2018). Improving children’s physical self-perception through a school-based phys-ical activity intervention: The Move for Well-being in School study. Mental Health and Physical Activity, 14, 31-38. https://doi.org/10.1016/j.mhpa.2017.12.005
Derewianka, B. (1990). Rocks in the head. Children and the Language of Geology. I: Carter, R. (red.), Knowledge about Language and the Curriculum. Hodder & Stoughton.
Dysthe, O., Bernhardt, N., & Esbjørn, L. (2012). Dialogbaseret undervisning: kunstmuseet som læringsrum. Skoletjenesten og Unge Pædagoger.
Eggersen, D.V. (2017). Danskfag i udeskole. I: Ejbye-Ernst, N., Barfod, K., & Bentsen, P. (red.), Udeskoledidaktik – for lærere og pædagoger. Hans Reitz els Forlag.
Ejbye-Ernst, N., Mygind, L., & Bentsen, P. (2016). Inspirationsguide til god udeskolepraksis målrett et skoleledere, lærere og pædagoger. htt ps://udeskole.nu/wp-content/uploads/12_3_Inspirationsguide-til-god-udeskolepraksis.pdf
Fiennes, C., Oliver, E., Dickson, K., Escobar, D., Romans, A., & Oliver, S. (2015). The exist-ing Evidence-Base about the Eff ectiveness of Outdoor Learning. Rapport. UCL Institute of Education, University College London, The Institute for Outdoor Learning. Lokalise-ret 19. maj 2020 på: htt ps://www.bendrigg.org.uk/wpcontent/uploads/2016/05/outdoor- learning-giving-evidence-revised-fi nal-report-nov-2015-etc-v21.pdf
Fägerstam, E. (2012). Space and Place. Perspectives on Outdoor Teaching and Learning. Doktoraf-handling. Linköping University Department of Behavioural Sciences and Learning.
Gruenewald, D.A. (2003a). Foundations of Place: A Multidisciplinary Framework for Place-Conscious Education. American Educational Research Journal, 40, 619-654. https://doi.org/10.3102/00028312040003619
Gruenewald, D.A. (2003b). The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place. Educa-tional Researcher, 32, 3-12. https://doi.org/10.3102/0013189x032004003
Grønningsæter, I., Hallås, O., Kristiansen, T., & Nævdal, F. (2007). Fysisk aktivitet hos 11–12-åringar i skulen. Tidsskrift for den Norske Legeforening, 22, 2927-2929.
Hartmeyer, R., & Mygind, E. (2016). A retrospective study of social relations in a Danish primary school class taught in ‘udeskole’. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 16, 78-89. https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1086659
Holt, A.-D., Smedegaard, S., Pawlowski, C.S., Skovgaard, T., & Christiansen, L.B. (2018). Pupils’ experiences of autonomy, competence and relatedness in ‘Move for Well-being in Schools’: A physical activity intervention. European Physical Education Review, 25(3), 640-658. https://doi.org/10.1177/1356336x18758353
Hyllested, T. (2007). Når læreren tager skolen ud af skolen. Ph.d.-afhandling. Danmarks Pædagogiske Universitet.
Hyllested, T. (2009). Underholdning eller undervisning? Dafolo.
Iskov, T. (2017). Didaktisk intentionalitet: Mod en udvidelse af den analytiske didaktik. Ph.d.-afhandling. Aarhus Universitet.
Jordet, A.N. (1998). Nærmiljøet som klasserom : uteskole i teori og praksis. Cappelen Akademisk Forlag.
Knudsen, L.E.D. (2016). Åben skole – paradoks og pædagogik. Unge Pædagoger, 3, 3-12.
Leth, M.A., & Bager, M. (2016). ”Hvad lærte du i den gamle by i dag? Ik’ no’et”. Historie & Samfundsfag. Skal vi prøve?1, 26-39.
Lundbye-Jensen, J., Skriver, K., Nielsen, J.B., & Roig, M. (2017). Acute Exercise Improves Motor Memory Consolidation in Preadolescent Children. Frontiers of Human Neurosci-ence, 11, 182. htt ps://doi.org/ 10.3389/fnhum.2017.00182
Maibom, I., & Christensen, M.V. (2017). At opleve, samtale og skrive sig til literacy i indsko-lingen. I: Friis, K., & Østergren-Olsen, D. (red), Literacy og Læringsmål (s. 131-141). Dafolo.
Mygind, E. (red., 2005). Udeundervisning i folkeskolen. Museum Tusculanums Forlag.Mygind, E. (2007). A Comparison between Children’s Physical Activity Levels at School and Learning in an Outdoor Environment. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 7, 161-176. htt ps://doi.org/10.1080/14729670701717580
Nielsen, G., Mygind, E., Bølling, M. et al. (2016). A quasi-experimental cross-disciplinary evaluation of the impacts of education outside the classroom on pupils’ physical activity, well-being and learning: the TEACHOUT study protocol. BMC Public Health, 16(1117). https://doi.org/10.1186/s12889-016-3780-8
Pedersen, B.K., Andersen, L.B., Bugge, A., Nielsen, G., Overgaard, K., Roos, E., & Seelen, J.v. (2016). Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i folkeskolen. Rapport. Vidensråd for Forebyggelse. Lokaliseret 19. maj 2020 på: http://www.vidensraad.dk/sites/default/fi les/vidensraad_for_forebyggelse_fysisk_aktivitet_laering_trivsel_sundhed_2016.pdf
Bentsen, P., & Jensen, F.S. (2012). The nature of udeskole: outdoor learning theory and prac-tice in Danish schools. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 12(3), 199-219. https://doi.org/10.1080/14729679.2012.699806
Bentsen, P., Schipperijn, J., & Jensen, F. S. (2013). Green Space as Classroom: Outdoor School Teachers’ Use, Preferences and Ecostrategies. Landscape Research, 38(5), 561-575. https://doi.org/10.1080/01426397.2012.690860
Rickinson, M., Dillon, J.,Teamey, K., Morris, M., Choi, M.Y., Sanders, D., Benefield, P. (2004). A Review of Research on Outdoor Learning. National Foundation for Educational Research and King’s College London.
Rose, D., & Martin, J.R. (2012). Learning to write, reading to learn: Genre, knowledge and peda-gogy in the Sydney School. Equinox.
Rydén, M.-M. (2016a). To kendte og en ukendt. I: Bock, K., Bonderup, H., Christensen, M.V., Eggersen, D.V., Gøtt sche, N.B., Holmgaard, Aa., Rydén, M.-M., Svendsen, H.B., & Tetler, S. (red.), Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.
Rydén, M.-M. (2016b). Loft til kip og andre ekspertudtryk i dansk. I: Bock, K., Bonderup, H., Christensen, M.V., Eggersen, D.V., Gøtt sche, N.B., Holmgaard, Aa., Rydén, M.-M., Svendsen, H.B., & Tetler, S. (red.), Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Hans Reitz els Forlag.Rydén, M.-M. (2016c). Loft til kip og andre ekspertudtryk i matematik. I: Bock, K., Bon-derup, H., Christensen, M.V., Eggersen, D.V., Gøtt sche, N.B., Holmgaard, Aa., Rydén, M.-M., Svendsen, H.B., & Tetler, S. (red.), Genrepædagogik – og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. Hans Reitzels Forlag.
Satt ru, L., & Bendix, J. (2016). Kreativitet i åben skole. Unge Pædagoger,3, 28-37.
Seelen, J.v. (2017). Bevægelse i skolen – hvad ved vi? I: Schulz, A., & Seelen, J.v. (red.), En skole i bevægelse. Læring, trivsel og sundhed (s. 63-96). Akademisk Forlag.
Sibley, B., & Etnier, J. (2003). The Relationship between Physical Activity and Cognition in Children: A Meta-Analysis. Pediatric Exercise Science,15(3). https://doi.org/10.1123/pes.15.3.243
Smedegaard, S. (2018). Implementering af en skolebaseret intervention til fremme af børn og unges trivsel og bevægelse: Udvikling, implementering og procesevaluering af ”Trivsel og Bevægelse i Skolen”. Ph.d.-afh andling. Lokaliseret 19. maj 2020 på: https://www.researchgate.net/publication/328601885_Implementering_af_en_skolebaseret_intervention_for_fremme_af_born_og_unges_trivsel_og_bevaegelse_udvikling_implementering_og_procesevaluering_af_’Trivsel_og_Bevaegelse_i_Skolen’
Smedegaard, S., Christiansen, L.B., Lund-Cramer, P., Bredahl, T., & Skovgaard, T. (2016). Improving the well-being of children and youths: a randomized multicomponent, school-based, physical activity intervention. BMC Public Health, 16(1127). https://doi.org/10.1186/s12889-016-3794-2
Vieira, K.A.L., & de Queiroz, G.M. (2017). Hermeneutic Content Analysis: a method of textual analysis. International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM), 2(8), 8-15.
Østergaard, H., & Gerlach, D. (2016). Æstetisk læring og kunstnerisk samskabelse som demokratisk dannelse. Unge Pædagoger, 3, 13-27.
Østergaard, W. (2017). Registerkontinuum – et værktøj til planlægning og refl eksion. I: Knudsen, S.K., & Wulff , L. (red.), Kom ind i Sproget (s. 63-86). Akademisk Forlag.
VIVE (2019). Ekstern evaluering af Projekt Udvikling af Udeskole. Lokaliseret 30. januar 2019 på: file:///C:/Users/au488728/Downloads/190114-Ekstern-evaluering-af-Projekt- Udvikling-af-Udeskole.pdfT
EACHOUT (2013-17). Lokaliseret 21. februar 2020 på: https://nexs.ku.dk/forskning/idraet- individ-samfund/forskningsclustre/cluster-1/projekter-cluster1/teachout-liste/
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).