Praksisnær undervisning

differentierede lærings- og deltagelsesmuligheder i undervisningen

Forfattere

  • Christina Højlund, Lektor VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123521

Resumé

I denne artikel beskrives praksisnær undervisning gennem Deweys erfaringsbegreb og hans forståelse af undervisning som en undersøgende og eksperimenterende tilgang til fagene, hvor eleverne får erfaringer med den praktiske virkelighed og med fagenes ’brugsværdi’ i forhold til selvstændiggørelse og livsverdenen uden for skolen. Beskrivelsen trækker også på teorier om pædagogisk entreprenørskab og på Biestas tanker om uddannelse. Baggrunden for at beskæftige sig med praksisnær undervisning er bl.a. det uddannelsespolitiske fokus på praksisfaglighed som en måde at fremme ”flere forskellige aspekter af den enkelte elevs alsidige udvikling og dannelse […] gøre flere elever mere bevidste om, at erhvervsuddannelserne også
er en mulighed for de bogligt dygtige elever med praktiske evner […], og styrke elevernes faglige udvikling og øge deres interesse for eksempelvis naturfagene og teknologi” (Regeringen, 2018).

Artiklen beskriver praksisfaglighed gennem praksisnær undervisning og udfolder en bred forståelse af praksisfaglighed, der kan bidrage til mere nuancerede blikke på undervisning.

Downloads

Publiceret

2020-12-17

Citation/Eksport

Højlund, C. (2020). Praksisnær undervisning: differentierede lærings- og deltagelsesmuligheder i undervisningen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 97–115. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123521