Køn og teknologiforståelse i folkeskolen

Forfattere

  • Pia Susanne Frederiksen, Lektor Professionshøjskolen UCN

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123520

Resumé

Der er i disse år et stort fokus på, hvordan man kan styrke elevernes teknologiforståelse i folkeskolen, og der initieres mange projekter, bl.a. det nationale forsøgsprojekt med teknologiforståelse i skolen. En bekymring er, at disse projekter ofte ikke inddrager eller tager hensyn til de kønnede problemstillinger, der kan knytte sig til feltet. Det kan bl.a. handle om elevers og læreres kønnede forventninger og fordomme, når det gælder køn og teknologi.

Denne artikel bygger på fund fra en kvalitativ caseanalyse, der er lavet i en 2. klasse. Klassen deltager i det nationale forsøgsprojekt med teknologiforståelse. Fundene viser på den ene side, hvordan traditionelle køns-koder og kønsstereotyper
reproduceres i undervisningen. På den anden side viser de også, hvordan en eksperimenterende rammesætning af undervisningen, hvor eleverne har stor indflydelse på indhold og arbejdsformer, synes at åbne mulighed for nye praksisser, identiteter og svækkede kønsstereotyper.

Downloads

Publiceret

2020-12-17

Citation/Eksport

Frederiksen, P. S. (2020). Køn og teknologiforståelse i folkeskolen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 76–96. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123520