Differentierede deltagelsesmuligheder i entreprenørskabsundervisning

Forfattere

  • Raffaele Brahe-Orlandi, Docent VIA University College

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123518

Resumé

I denne artikel fremskrives tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer ved entreprenørskabsundervisning i faget dansk, når det gælder om at fremme en differentieret undervisning med mangfoldige deltagelsesmuligheder for eleverne. Narrativerne er konstrueret med afsæt i tre elevgruppeinterviews, der blev gennemført under en omfattende designintervention i forbindelse med et ph.d.-projekt. Forud for fremskrivningen af de tre narrativer, der beskriver potentialer og udfordringer i forbindelse med elevernes læring, er gået en tematisk analyse, der førte frem til tre overordnede temaer, der hver knytter sig til elevernes oplevelse af kvaliteten af de deltagelsesmuligheder, de har haft under gennemførelsen af de
didaktiske design.

Det drejer sig om temaerne: 1. indefra motiveret deltagelse gennem handling, 2. frihed i tænkning og handling, 3. deltagelse gennem mening, autenticitet og værdiskabelse. Artiklen fremlægger og diskuterer desuden pædagogisk entreprenørskab
som begreb og didaktisk tilgang og metode i grundskolen.

Downloads

Publiceret

2020-12-17

Citation/Eksport

Brahe-Orlandi, R. (2020). Differentierede deltagelsesmuligheder i entreprenørskabsundervisning. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 34–55. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123518