Om at måle lærernes differentieringspraksis

Forfattere

  • Stefan Ting Graf, Docent UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Dorthe Carlsen, Lektor UC Syd

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123517

Resumé

Kan man måle læreres differentieringspraksis, og i så fald hvordan? Hvad kan
større kvantitative undersøgelser af læreres diff erentieringspraksis vise? Og hvorfor
er spørgsmålet om operationalisering af diff erentieringsbegrebet interessant og
vigtigt?
Ved at præsentere fi re teoretiske forståelser af undervisningsdiff erentiering
udfordres den forestilling, at der kun fi ndes ét diff erentieringsbegreb. På denne
baggrund analyseres fem danske, kvantitative spørgeskemaundersøgelser af læreres
diff erentieringspraksis med henblik på en sammenlignende opstilling. Det viser sig, at undersøgelserne måler forskellige ting, og at deres resultater ikke bare kan sammenlignes. Der er behov for en metodisk mere grundig tilgang til den slags målinger, som ofte har uddannelsespolitisk betydning. I kvantitative undersøgelser vedrører operationalisering af den afhængige variabel undersøgelsens validitet og afspejler samtidigt i høj grad et syn på, hvad didaktiske fænomener som undervisningsdifferentiering er eller bør være.

Artiklens formål er at diskutere indholdsmæssige og metodiske problemstillinger for, hvordan man kan undersøge differentieringspraksisser på et pædagogisk og dannelsesteoretisk grundlag.

Downloads

Publiceret

2020-12-17

Citation/Eksport

Graf, S. T., & Carlsen, D. (2020). Om at måle lærernes differentieringspraksis. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(2), 10–33. https://doi.org/10.7146/lup.v5i2.123517