Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk

Forfattere

  • Lise Overgaard Nielsen
  • Laura Emtoft
  • Stine Dunkan Gents
  • Helle Eeg

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121025

Nøgleord:

inklusion, fagdidaktik, danskfaget, matematikfaget

Resumé

Artiklen undersøger lærernes opfatt else af forholdet mellem inklusion og fagdidaktiske forståelser i matematik og dansk. Sammenhængen mellem inklusion og fagdidaktik er kompleks og underbelyst i forskningen, og artiklen stiller netop skarpt på, at inklusion indeholder både en fagdidaktisk og en social dimension. Analysen af datamaterialet peger på tre grundperspektiver, som beskriver lærernes måde at forstå inklusion og faglighed på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Artiklen sandsynliggør, at de lærere, der lykkes bedst med at inkludere elever med særlige behov, er de lærere, som både kan faget i dybden og i bredden, og som er i stand til at justere
undervisningen løbende.

Downloads

Publiceret

2020-06-23

Citation/Eksport

Nielsen, L. O., Emtoft, L., Gents, S. D., & Eeg, H. (2020). Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 115–134. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121025