Lærerperspektiver på inklusion i matematik og dansk
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121025Nøgleord:
inklusion, fagdidaktik, danskfaget, matematikfagetResumé
Artiklen undersøger lærernes opfatt else af forholdet mellem inklusion og fagdidaktiske forståelser i matematik og dansk. Sammenhængen mellem inklusion og fagdidaktik er kompleks og underbelyst i forskningen, og artiklen stiller netop skarpt på, at inklusion indeholder både en fagdidaktisk og en social dimension. Analysen af datamaterialet peger på tre grundperspektiver, som beskriver lærernes måde at forstå inklusion og faglighed på: det enstrengede lærerperspektiv, det nuancerede lærerperspektiv og det mangefacett erede lærerperspektiv. Artiklen sandsynliggør, at de lærere, der lykkes bedst med at inkludere elever med særlige behov, er de lærere, som både kan faget i dybden og i bredden, og som er i stand til at justere undervisningen løbende.
The article explores teachers’ understanding of inclusion in Mathematics and Danish. The relationship between inclusion and professionalism is complex, the arti-cle emphasizes that inclusion contains both a professional and a social dimension. The analysis of the data suggests three basic perspectives of teachers: the one-sided perspective, the nuanced perspective and the multifaceted perspective. The article show how teachers seem to have diff erent views of inclusion and professionalism, which might result in diff erent opportunities for student participation. Teachers, who professionally and socially succeed best in managing students with special needs, are those who are able to adjust their teaching techniques continuously.
Referencer
Adler, B. (2005). Vad är dyskalkyli? En bok om matematiksvårigheter. NU-förlaget.
Albrechtsen, T.R.S. (2016). Professionelle læringsfællesskaber – teamsamarbejde og undervisnings-udvikling. Dafolo.
Alenkær, R. (2010). Arbejdet med adfærd, kontakt og trivsel – i en inkluderende skole. Ph.d.-af-handling. Syddansk Universitet.
Amilon, A. (red.)(2015). Inkluderende skolemiljøer: Elevernes roller. SFI – Det Nationale Forsk-ningscenter for Velfærd.
Askew, M., Brown, M., Rhodes, V., Wiliam, D., & Johnson, D. (1997). Effective Teachers of Numeracy: Report of a study carried out for the Teacher Training Agency. King’s College, University of London. http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/000000385.htm
Ball, D.L., Thames, M.H., & Phelps, G. (2008). Content Knowledge for Teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. htt ps://doi.org/10.1177%2F0022487108324554
Bremer, J., Bundsgaard, J., Fougt, S.S., & Skyggebjerg, A.K. (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., & Fougt, S.S. (2017). Faglighed og scenariedidaktik. I: Hanghøj, T., Misfelt, M., Bundsgaard, J., Fougt, S.S., & Hetmar, V. (red.), Hvad er scenariedidaktik? Aarhus Universitetsforlag.
Butterworth, B. (2003). Dyscalculia Screener. NFER-Nelson. htt p://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/91016
Den Danske Regering (2013). Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen. Under-visningsministeriet.
Dreyfus H., &Dreyfus, S. (1986). Mind over machine. The power of human intuition and expertise in the era of the computer. The Free Press.
Dyssegaard, C. (2009). Inkluderende pædagogik: intentioner og virkelighedens verden: et mixed methods forskningsprojekt. Ph.d.-afh andling.DPU, Aarhus Universitet.
Emtoft, L.E. (2017). “Jeg har aldrig prøvet at være den første før” – en undersøgelse af lærere og elevers praksis med IT og dennes betydning for deltagelse og inklusion. Ph.d.-afh andling.Ros-kilde Universitet.
Engsig, T.T. (2016). Inkluderende støtt eforanstaltninger i folkeskolens almenundervisning. En undersøgelse af støtt eforanstaltningers betydning for elevers deltagelsesmuligheder, læring og oplevelse af inklusion. Ph.d.-afh andling. Aalborg Universitetsforlag.
Engström, A. (2003). Specialpedagogiska frågeställningar i matematik, en introduktion. Arbets-rapporter vid Pedagogiska institutionen, 8. Örebro Universitet. htt p://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A845486&dswid=441
Ernest, P. (2000). Why teach mathematics? I: Bramall, S., & White, J. (red.), Why Learn Maths?(s. 1-14). Bedford Way Papers.Geary, D.C. (2004). Mathematics and learning disabilities.Journal of learning disabilities, 37, 4-15. htt ps://doi.org/10.1177/00222194040370010201
Gellert, A.S., Poulsen, M., & Elbro, C. (2018). Ordblindhed. Samfundsøkonomen, (1), 22-24.
Grimsæth, G., & Holgersen, H. (2015). Nyutdannede allmennlærere og deres opplevelse av faglig kompetanse i leseopplæring generelt og av elever med lesevansker spesielt. Acta Didactica Norge – nasjonalt tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid,9(1), 1-17. htt p://dx.doi.org/10.5617/adno.2368
Halkier, B., & Jensen, I. (2008). Det sociale som performativitet. Dansk sociologi, 3(19), 49-68.
Hansen, J.J. (2012) Dansk som undervisningsfag. Perspektiver på didaktik og design. Dansklærer-foreningens Forlag.
Hansen, T.I. (2015). Dansk. Forlaget Klim.
Hedegaard-Sørensen, L., & Grumløse, S.P. (2016). Lærerfaglighed, inklusion og diff erentiering. Pædagogiske lektionsstudier. Samfundslitt eratur.
Jørgensen, A., Blankenberg, M., Skall, U., & Schjerbeck, R. (2016). Afrapportering af inklu-sionseftersynet – Den samlede afrapportering. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. htt ps://viden.sl.dk/artikler/boern-og-unge/socialt-udsatt e/afrapporte-ring-af-inklusionseftersynet-et-overblik-over-den-samlede-afrapportering/ Kampmann, J. (2017) Interview med børn. Hans Reitz els Forlag.
Knudsen, R.K., Lindberg, S., & Kampmann, J. (2009). Erfaringer med børneinterview i forsk-ningssammenhæng. 5. delrapport fra Følgeforskningen omkring Fri For Mobberi. Center i Barndoms- og Ungdomsforskning, Roskilde Universitetscenter.
Kofoed, J. (2003). Elevpli: inklusion – eksklusionsprocesser blandt børn i skolen. Ph.d.-afh and-ling. DPU, Aarhus Universitet.
Laursen, H.P. (2011). Lukket inde i et alt for lille alfabet.Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, 6(2), 35-58.
Lerman, S. (2002). Situating Research on Mathematics Teachers’ Beliefs and on Change. I: Leder, G.C., Pehkonen, E., & Törner, G. (red.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education. Kluwer Academic Publishers. htt ps://doi.org/10.1007/0-306-47958-3_14
Llinares, S. (2002). Participation and Reifi cation in Learning to Teach: The Role of Knowl-edge and Beliefs. I: Leder, G.C., Pehkonen, E., & Törner, G. (red.), Beliefs: A Hidden Vari-able in Mathematics Education. Kluwer Academic Publishers. htt ps://link.springer.com/chapter/10.1007/0-306-47958-3_12
Lloyd, G.M. (2002). Mathematics Teachers’ Beliefs and Experiences with Innovative Curric-ulum Materials. The Role of Curriculum in Teacher Development. I: Leder, G.C., Peh-konen, E., & Törner, G. (red.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education. Kluwer Academic Publishers. htt ps://doi.org/10.3126/sj.v8i0.18458
Lunde, O. (2010). Nu får jeg det til.... Om tilpasset læring i matematik. Special-pædagogisk Forlag.
Madsen, U.A. (2003). Pædagogisk etnografi. Forlaget Klim.Madsen, J., & Nielsen, L.O. (2018). Situeret fremstilling. Samfundslitt eratur.
Molbæk, M. (2016). Inkluderende klasse-og læringsledelse. DPU, Aarhus Universitet.
Ostad, S.A. (2008). Children With and Without Mathematics Diffi culties-7: Aspects of Learner Characteristics in a Developmental Perspective. Mathematical Diffi culties. Else-vier. htt p://dx.doi.org/10.1016/B978-012373629-1.50009-5
Plauborg, H. (2011). Klasseledelse og fællesskabende didaktikker: om meningsfulde læringsmuligheder og værdig deltagelse i undervisningen. Kvan – et tidsskrift for lærer-uddannelsen og folkeskolen, 31(90), 67-78.
Quvang, C. (2009). Jeg vil hellere have været i den anden båd – Narrativer om specialundervis-ning – på sporet af læring, identitet og livsduelighed: En ”fortælling” om specialpædagogikkens betydning for, hvordan tilværelsen kan opleves. Syddansk Universitet, Det Humanistiske Fakultet.
Ratner, H. (2012). Promises of refl exivity – Managing and researching inclusive Schools. Ph.d.-af-handling. Copenhagen Business School.
Rowland, T., Huckstep, P., & Thwaites, A. (2005). Elementary Teachers’ Mathematics Sub-ject Knowledge: The Knowledge Quartet and the Case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255-281. htt ps://doi.org/10.1007/s10857- 005 - 0853-5
Schmidt, M.C.S. (2015). Inklusionsbestræbelser i matematikundervisningen: En empirisk under-søgelse af matematiklæreres klasseledelse og elevers deltagelsesstrategier i folkeskolen. Ph.d.-af-handling. DPU, Aarhus Universitet.
Shulman, L.S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. htt ps://doi.org/10.3102%2F0013189X015002004
Sjöberg, G. (2006). Om det inte är dyskalkyli – vad är det då? En multimetodestudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv. Doktoravhandling i Pedagogiskt arbete Nr. 7. Umeå Universitet. htt ps://www.skolporten.se/forskning/avhandling/om-det-in-te-ar-dyskalkyli-vad-ar-det-da-bren-multimetodstudie-av-eleven-i-matematikpro-blem-ur-ett -longitudinellt-perspektiv/
Svendsen, H. (2016). Teknologibaseret læsning og skrivning i folkeskolen. Ph.d.-afh andling. DPU, Aarhus Universitet.
Svendsen, H. (2017). Inklusion i et læsevanskelighedsperspektiv.Specialpædagogik, 37(3/4), 98-105.
Tetler, S. (2000). Den inkluderende skole – fra vision til virkelighed. Gyldendal
Tetler, S. (2009). Specialpædagogiske perspektiver og deres konsekvens for praksis. I: Tetler, S. & Langager, S. (red.), Specialpædagogik i skolen: En grundbog (s. 25-34). Gyldendal.
Undervisningsministeriet (2012). Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og pri-vate grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejds-skoler (frie kostskoler) Lov nr. 379 af 28/04/2012. Undervisningsministeriet.
White, M. (2006). Narrativ teori. Hans Reitz els Forlag.
Wilson, M., & Cooney, T. J (2002).Mathematics Teacher Change and Development. The Role of Beliefs. I: Leder, G.C., Pehkonen, E., & Törner, G. (red.), Beliefs: A Hidden Variable in Mathematics Education. Kluwer Academic Publishers. htt p://dx.doi.org/10.1007/0-306-47958-3_8
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).