De må mere på banen!

Lærerens afhængighed af forældrene i den fleksible skole

Forfattere

  • Anne Hovgaard Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121023

Nøgleord:

skole-hjem-samarbejde, forældreskab, Aula, ulighed, den fleksible skole, home-school cooperation, parenting, inequality, the fl exible school, home-school communication online

Resumé

Denne artikel undersøger, hvordan politiske strømninger, bl.a. via den nye skolereform, har påvirket skolens felt og medført en øget fl eksibilitet og dermed større afhængighed mellem lærere og forældre. For at illustrere dette analyserer artiklen relationer og interaktioner mellem forældre med migrantbaggrund og lærere. Et af artiklens mål er at belyse, hvordan skolens stigende forventninger til forældres engagement og deltagelse i deres børns skolegang påvirker forældrene på forskellig vis, samt hvordan det påvirker læreres opfattelser af, hvad det vil sige at være en god skoleforælder. På baggrund af et feltarbejde på en folkeskole i København analyserer artiklen, hvordan forskellige begrænsninger i en migrantfamilies liv forhindrer dem i at fremstå som ”synlige”, ”engagerede” og ”aktive” skoleforældre, hvilket var de anerkendte måder at performe forældreskab på, set fra lærernes perspektiv. Dette bevirkede, at lærerne kunne opleve visse forældre som apatiske og fraværende på trods af lærernes begrænsede indsigt i og forståelse for forældrenes livsverden og den viden, de ressourcer og evner, som forældrene hver især besad. Artiklen belyser endvidere lærernes tvetydige position i denne problemstilling, og hvordan den
fleksible skole gjorde dem afhængige af, at forældrene ”var på”.

This article examines relationships and interactions between parents with a migrant background and teachers. One of the objectives of the article is to illustrate how school politics have aff ected the fi eld of the Danish public school, working to make it more fl exible, which have resulted in rising expectations to parental involvement and participation in their children’s schooling. This intensifi ed home-school coope-ration aff ects parents in diff erent ways, as well as it aff ects teachers’ perceptions of what an ‘appropriate school parent’ is. Based on a fi eldwork in a public school in Copenhagen, the article analyses how various constraints in the life of a migrant family prevent them from appearing as ”visible”, ”engaged” and ”active” school parents, which were the acknowledged ways of performing parenthood, seen from the teachers’ perspective. This resulted in that teachers might perceive certain parents as apathetic and absent, despite the teachers limited awareness and under-standing of these parents’ lifeworld as well as their knowledge, capabilities and abi-lities. The article also analyses the teachers’ ambiguous position in this cooperation, and how the ‘fl exible school’ made them dependent on parents being ”on the ball”.

Referencer

Akselvoll, M.Ø. (2016a). Doing Good Parenthood through Online Parental Involvement in Danish Schools.” I: Sparrman, A., Westerling, A., Lind, J., & Dannesboe, K.I. (red.), Doing Good Parenthood, (s. 89-99). Palgrave Macmillan.

Akselvoll, M.Ø. (2016b). Folkeskole, forældre, forskelle. Skole-hjem-samarbejde og forældreinvolvering i et klasseperspektiv. Ph.d.-afh andling. Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning, Roskilde Universitet.

American Anthropological Association (2012). Statement on Ethics: Principles of Professional Responsibilities. American Anthropological Association. htt p://www.aaanet.org/prof-dev/ethics/upload/Statement-on-Ethics-Principles- of-ProfessionalResponsibility.pdf.

Ball, S.J. (2003). The Teacher’s Soul and the Terrors of Performativity. Journal of Educational Policy 18(2), 215-28.

Dannesboe, K.I., Kryger, N., Palludan, C., & Ravn, B. (2012). Hvem sagde samarbejde – et hver-dagslivs studie af skole-hjem-relationer. Aarhus Universitetsforlag.

Desjarlais, R. (1996). Struggling Along. I: Jackson, M. (red.), Things as They Are – New Direc-tions in Phenomenological Anthropology (s. 70-94). Indiana University Press.

Eriksen, T.H. (2001). Øyeblikkets Tyrrani. Aschehoug.

Eriksen, T.H. (2005). Mind the Gap: Flexibility, Epistemology and the Rhetoric of New Work. Cybernetics & Human Knowing 12(1), 50-60.

Faircloth, C. (2014). Intensive Parenting and the Expansion of Parenting. I: Lee, E., Bris-tow, J., Faircloth, C., & Macvarish, J. (red.), Parenting Culture Studies, (s. 25-50). Palgrave Macmillan.

Jørgensen, A.H. (2017). Overcoming Mistrusted Masculinity: Contesting Ethnic Minority Fathers’ Involvement in Home-School Cooperation in Denmark. Gender and Education (June), 1-17.

Jørgensen, A.H. (2019). Becomings of School-Fathers – An Ethnographic Exploration of Migrant Fathers’ Experiences and Navigation of Home-School Cooperation Practices. Ph.d.-afh and-ling. DPU, Aarhus Universitet

Furedi, F. (2002). Paranoid Parenting. Why Ignoring the Experts May Be the Best for Your Child. Chicago Review Press.

Gilliam, L. (2018). Minoritetsdanske drenge i skolen. Modvilje og forskelsbehandling. Aarhus Uni-versitetsforlag.

Gulløv, J. (2015). Dømmekraft i praksis. Ph.d.-afh andling. Institut for Mennesker og Tekno-logi, Roskilde Universitet.

Ingold, T. (2000). The Perception of the Environment: Essays in Livelihood, Dwelling and Skill. Routledge.

Kjær, B., & Kryger, N. (2016). Forældresamarbejde med elever i komplicerede læringssi-tuationer. I: Christiansen, J., Mårtensson, B.D., & Pedersen, T. (red.), Specialpædagogik i læreruddannelsen. Hans Reitz els Forlag.

Knudsen, H., & Andersen, N.Å. (2013). Hyperansvar: når personligt ansvar gøres til gen-stand for styring. Dansk Sociologi 24(4), 65 - 83.

Kryger, N. (2015). Det intensiverede samarbejde mellem institution og hjem under den tredje institutionalisering af barndommen. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Tema: Institution og familie 4/15.

Matthiesen, N.C.L. (2014). Voices of the Unheard. Ph.d.-afh andling. Psykologisk Institut, Aarhus Universitet.

OECD (2015). Education Policy Outlook 2015. Making Reforms Happen. htt p://www.oecd.org/publications/education-policy-outlook-2015- 9789264225442-en.htm

Palludan, C. (2012). Skolestart – et følsomt forældresamarbejde. I: Hvem sagde samarbejde? Et hverdagslivsstudie af skole-hjem-relationer, Asterisk nr. 7 (s. 21-54). Aarhus Universitets-forlag.

Undervisningsministeriet (2014). Improving the Public School – Overview of Reform of Stan-dards in the Danish Public School (Primary and Lower Secondary Education). Undervisnings-ministeriet.

Timm, L., & S. Kristjánsdótt ir B. (2011). Uhørte stemmer. VIA Systime.

Downloads

Publiceret

23-06-2020

Citation/Eksport

Jørgensen, A. H. (2020). De må mere på banen! Lærerens afhængighed af forældrene i den fleksible skole. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 73–91. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121023