De må mere på banen!

Lærerens afhængighed af forældrene i den fleksible skole

Forfattere

  • Anne Hovgaard Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121023

Nøgleord:

skole-hjem-samarbejde, forældreskab, Aula, ulighed, den fleksible skole

Resumé

Denne artikel undersøger, hvordan politiske strømninger, bl.a. via den nye skolereform, har påvirket skolens felt og medført en øget fl eksibilitet og dermed større afhængighed mellem lærere og forældre. For at illustrere dette analyserer artiklen relationer og interaktioner mellem forældre med migrantbaggrund og lærere. Et af artiklens mål er at belyse, hvordan skolens stigende forventninger til forældres engagement og deltagelse i deres børns skolegang påvirker forældrene på forskellig vis, samt hvordan det påvirker læreres opfattelser af, hvad det vil sige at være en god skoleforælder. På baggrund af et feltarbejde på en folkeskole i København analyserer artiklen, hvordan forskellige begrænsninger i en migrantfamilies liv forhindrer dem i at fremstå som ”synlige”, ”engagerede” og ”aktive” skoleforældre, hvilket var de anerkendte måder at performe forældreskab på, set fra lærernes perspektiv. Dette bevirkede, at lærerne kunne opleve visse forældre som apatiske og fraværende på trods af lærernes begrænsede indsigt i og forståelse for forældrenes livsverden og den viden, de ressourcer og evner, som forældrene hver især besad. Artiklen belyser endvidere lærernes tvetydige position i denne problemstilling, og hvordan den
fleksible skole gjorde dem afhængige af, at forældrene ”var på”.

Downloads

Publiceret

2020-06-23

Citation/Eksport

Jørgensen, A. H. (2020). De må mere på banen! Lærerens afhængighed af forældrene i den fleksible skole. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 73–91. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121023