Responsivt forældresamarbejde i skolen

Forfattere

  • Gro Emmertsen Lund

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121010

Nøgleord:

forældresamarbejde, forældreperspektiver, diskurser, responsiv, skole- hjem-samarbejde, skoleudvikling, skolekultur, discourses, parent collaboration, parent perspectives, responsiveness, school-family collaboration, school development, school culture.

Resumé

Responsivt forældresamarbejde handler om skolens måde at møde og samarbejde med elevernes forældre på. For skolens professionelle er forældresamarbejdet en del af kerneopgaven. Undersøgelser viser dog, at samarbejdet ofte opleves svært og krævende, hvilket kan have store negative konsekvenser for de implicerede, ikke mindst familierne. Responsivt forældresamarbejde tager afsæt i de professionelles ansvar og kompetencer og lægger fokus på de forholdemåder og handlinger, hvormed de professionelle indgår i og faciliterer samarbejdsprocesser med forældrene. Artiklen redegør for, hvad responsivt forældresamarbejde betyder, og hvordan det kan se ud i praksis. Artiklen viser, hvordan de dominerende diskurser om forældresamarbejde stiller sig hindrende i vejen for et responsivt forældresamarbejde. Hermed argumenteres for et behov for en ny diskurs, som artiklen forsøger at give et bud på.

Responsive parent collaboration has to do with the ways in which schools collabo-rate with parents. For school professionals it is part of the job to collaborate with parents, however research shows that this is often perceived as diffi cult and troub-lesome. Hence, diffi cult collaboration can have many negative consequences for all parties, not least for the families. Responsive parent collaboration is based on the responsibilities and competencies of the school professionals, and thus focuses on the ways of thinking and the actions by which the professionals enter into and faci-litate cooperation with parents. The article explains what responsive parent colla-boration means, and what it might look like in practice. The article shows how fi ve dominant discourses in parent collaboration are hindering a responsive relations-hip. Hereby it is argued that a new discourse is needed, and the article off ers an image of what that might be

Referencer

Alenkær, R. (2012). Den inkluderende skole. En grundbog. Frydenlund.

Akselvoll, M.Ø. (2018). Samspil mellem skole og hjem. Aarhus Universitetsforlag.

Bakhtin, M. (1986). Speech genres and other late essays. University of Texas Press.

Børne- og Socialministeriet (2018). Bekendtgørelse af lov om social service (Serviceloven). https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=197036#id835864ac-c049-4d43-a1f3-21ae31b45377

Børne- og Undervisningsministeriet (2018). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=196651

Børne- og Undervisningsministeriet (2018). Vejledning i forvaltningsret – for skoleledere. fi le:///C:/ Us er s/ For fatt er/Downloads/191220-Vejledning-i-forvaltningsret-for-skolele-dere.pdf *** denne reference peger på en lokal fi l på forfatt erens egen pc og ikke på hvor den er hentet ***

Epstein, J. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. West v iew.

Folketingets Ombudsmands beretning, 2016.htt p://www.ombudsmanden.dk/fi nd/nyheder/alle/folkeskoler_glemmer_elevers_rett ighe-der/

Fine, M. (1994). Working the hyphens: reinventing self and other in qualitative research. I: Denzin, N., & Lincoln, Y. (red.), Handbook of Qualitative Research (s. 70-82). Sage.

Foucault, M. 1980. Two lectures. I: Gordon, C. (red.), Power/knowledge: Selected interviews and other writings 1972-1977 by Michel Foucault. Pantheon Books.

FN’s Børnekonvention af 20. nov. 1989. htt ps://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=60837

Freeman, M. (2010). Knowledge is acting: ́Working-class parents ́ intentional acts of posi-tioning within the discursive practice of involvement. International Journal of Qualitative Studies in Education, 23(2), 181-198. htt p://dx.doi.org/10.1080/09518390903081629

Dannesboe, K.I., Kryger, N., Palludan, C., & Ravn, B. (2012). Hvem sagde samarbejde? Et hver-dagslivsstudie af skole-hjem-relationer. Aarhus Universitetsforlag.

Den Europæiske Menneskerett ighedskonvention af 4. nov. 1950. htt ps://www.retsinforma-tion.dk/Forms/R0710.aspx?id=60848

Hansen-Skovmoes, P., & Rosenkvist, G. (2017). Samtaler i organisationer – veje til mening, læring og værdi i samtalepraksis. Hans Reitz els Forlag.

Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press, Colombia University.

Haslebo, G., & Haslebo, M.L. (2007). Etik i organisationer. Fra gode hensigter til bedre handlemu-ligheder. Danske Psykologisk Forlag.

Haslebo, G., & Lund, G.E. (2014). Relationsudvikling i Skolen. Dansk Psykologisk Forlag.

Haslebo, G., & Lund, G.E. (2015). Practicing Relational Thinking in Dealing with Bullying in Schools. I: Dragonas, T., Gergen, K.J., McNamee, S., & Tseliou, E. (red), Educations as Social Construction. TAOS Publications Worldshare.

Hatt ie, J.A.C. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achieve-ment. Routledge Taylor & Francis Group.

Knudsen, H. (2008a). Forældreledelse: Let ́s be careful out there! I: Sløk, C., & Villadsen, K. (red.), Velfærdsledelse: Ledelse og styring I den selvstyrende velfærdsstat (s. 69-97). Hans Reitz els Forlag.

Knudsen, H. (2008b). Har vi en aftale? (U)mulighedsbetingelser for mødet mellem folkeskole og familie. Ph.d.-afh andling. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.

Knudsen, H. (2010). Har vi en aftale? – magt og ansvar i mødet mellem folkeskole og familie. Nyt fra samfundsvidenskaberne.

Krogh, S., & Smidt, S.L. (2015). Forældresamarbejde, der virker. Dansk Psykologisk Forlag.

Lund, G.E., & Haslebo, G. (2015). Kulturudvikling i skolen – hvordan? Dansk Psykologisk Forlag.

Lund, G.E. (2015). Socialkonstruktionisme i organisationer – kort fortalt. Dansk Psykologisk Forlag.

Lund, G.E. (2017). Making exclusionary processes in schools visible. Ph.d.-afh andling. Uni-versity of Twente.

Lund, G.E. (2020a). Fravær i skolen kalder på relations- og kulturudvikling. Temanummer Frygt, Fravær og Frihed – når elever fravælger skole. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 57(1).

Lund, G.E. (2020b) (in print). Kulturudvikling – et spadestik dybere. Aktionsforskning i en folkeskole. I: Sunesen, M., Frimann, S., & Jensen, J.B. (red.), Aktionsforskning i et lærings-perspektiv (Kapitel 5). Hans Reitz els Forlag.

Lund, G.E. (2020c) (in print). Creating school harmony. I: McNamee, S., Gergen, M.M., Camargo Borges, C., & Rasera, E. (red.), The SAGE Handbook of Social Constructionist Practice. Sage Publications.

Lund, G.E., & Winslade, J.M. (2018). Responding to Interactive Troubles-Implications for School Culture. Wisdom in Education 8(1).

Madsen, A. (2012). Forældreinklusion – at gøre tynde historier tykkere. I: Alenkær, R. (red), Den inkluderende skole. En grundbog (s. 313- 339). Frydenlund.

McNamee, S., & Gergen, K.J. (1999). Relational responsibility: Resources for sustainable dialogue. Sage.

Nordahl, T. (2008). Hjem og skole. Hvordan skaber man et bedre samarbejde? Hans Reitz els Forlag.

Nielsen, N., Vigild, P., & Adolphsen, C. (2017). Rett en til uddannelse. Når børn med handikap ikke går i skole. Institut for menneskerett igheder. Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution.

Ott osen, M.H., Andersen, D., Nielsen, L.P., Lausten, M., & Stage, S.M.H. (2010). Børn og unge i Danmark - Velfærd og trivsel 2010. SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. htt ps://www.vive.dk/da/udgivelser/boern-og-unge-i-danmark-velfaerd-og-triv-sel-2010-4318/

Roman, L.G. (1996). Spectacle in the dark: youth as transgression, display, and repression. Educational Theory, 46(1), 1-22.

Socialministeriet (2010). Handikapkonventionen. htt ps://sim.dk/media/27543/fns-handicap-konvention-om-rett igheder-for-mennesker-med-handicap-paa-let-dansk.pdf

Smyth, J., & Hattam, R. (2004). Dropping out, Drifting off , Being excluded: Becoming somebody without school. Peter Lang.

Sibley, D. (1995). Geographies of exclusion: Society and diff erence in the West. Routledge.

Thastum, M. (2019). Skolefravær – udbredelse og forståelser. I: Skolens fraværende børn. Årsager og Indsatser. Dafolo Forlag.

Thomas, L. (2012). Building Student Engagement and Belonging in Higher Education at a time of change: fi nal report from the What Works? Student Retention and Success programme. Higher Education Academy. https://www.heacademy.ac.uk/system/files/what_works_fi nal_report.pdf

Undervisningsministeriet (1994). Salamanca Erklæringen og Handlingsprogrammet for Special-undervisning. http://static.uvm.dk/Publikationer/1997/salamanca.pdf

Undervisningsministeriet (2012). Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om friskoler og pri-vate grundskoler m.v. og lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejds-skoler (frie kostskoler) (Inklusionsloven). htt ps://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141611

Undervisningsministeriet (2017). Undervisningsmiljøloven. htt ps://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188636

Winslade, J., & Williams, M. (2012). Safe and Peaceful Schools. Addressing Confl ict and Elimi-nating Violence. Corwin Press.

Downloads

Publiceret

22-06-2020

Citation/Eksport

Lund, G. E. (2020). Responsivt forældresamarbejde i skolen. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 52–72. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121010