Et sløret mellemværende
– et historisk perspektiv på grænserne i skole-hjem-samarbejdet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121008Resumé
Artiklen bidrager med en historisk-pædagogisk tilgang til at forstå skole-hjem-samarbejdet
som en kompleks forhandling mellem staten, lærer og forældre, med fokus
på de rationaler og mulighedsbetingelser, der ligger til grund for, at samarbejdet
tager sig ud, som det gør i dag. Med et metodologisk fokus på problematisering,
anskuer vi skole-hjem-samarbejdet i den eksisterende forskning og viser, at samarbejdet
rummer både nutidige og historiske selvfølgeligheder og normalitetsforståelser
i relation til, hvad det vil sige at være en god forælder og leve op til ansvaret
i samarbejdet med skolen. Endvidere viser vi med udgangspunkt i to historiske
dokumenter, hvordan der sker diskursive forskydninger i, hvordan forældre og
børn bliver forstået og problematiseret af staten, og at statens indtræden i hjemmet
og vurdering af forældres evner bliver mulighedsskabende for, at grænserne
mellem hjemmet og staten sløres. På denne baggrund argumenterer vi for, at skole-
hjem-samarbejdet bærer på en dobbeltt ydighed, hvor grænserne for ansvaret og
magten mellem parterne kan fremstå slørede
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.