Et sløret mellemværende

– et historisk perspektiv på grænserne i skole-hjem-samarbejdet

Forfattere

  • Anna-Lea Byskov Andersen
  • Louise Willads Petersen
  • Bjørn Hamre

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121008

Resumé

Artiklen bidrager med en historisk-pædagogisk tilgang til at forstå skole-hjem-samarbejdet
som en kompleks forhandling mellem staten, lærer og forældre, med fokus
på de rationaler og mulighedsbetingelser, der ligger til grund for, at samarbejdet
tager sig ud, som det gør i dag. Med et metodologisk fokus på problematisering,
anskuer vi skole-hjem-samarbejdet i den eksisterende forskning og viser, at samarbejdet
rummer både nutidige og historiske selvfølgeligheder og normalitetsforståelser
i relation til, hvad det vil sige at være en god forælder og leve op til ansvaret
i samarbejdet med skolen. Endvidere viser vi med udgangspunkt i to historiske
dokumenter, hvordan der sker diskursive forskydninger i, hvordan forældre og
børn bliver forstået og problematiseret af staten, og at statens indtræden i hjemmet
og vurdering af forældres evner bliver mulighedsskabende for, at grænserne
mellem hjemmet og staten sløres. På denne baggrund argumenterer vi for, at skole-
hjem-samarbejdet bærer på en dobbeltt ydighed, hvor grænserne for ansvaret og
magten mellem parterne kan fremstå slørede

Downloads

Publiceret

2020-06-22

Citation/Eksport

Andersen, A.-L. B., Petersen, L. W., & Hamre, B. (2020). Et sløret mellemværende: – et historisk perspektiv på grænserne i skole-hjem-samarbejdet. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 10–30. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.121008