Åben skole i form af nationale fagkonkurrencer

Forfattere

  • Jacob Christensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.119661

Nøgleord:

Præstationskultur; fagkonkurrencer; åben skole; didaktik; læring

Resumé

I nationale fagkonkurrencer har skoleelever mulighed for at dyste i fag, og ofte kobles der undervisningsforløb hertil. Erhvervslivets fagpersoner inviteres ind i undervisningsforløbene, hvilket kan kombineres med, at elever besøger arbejdspladser der beskæftiger sig med fagkonkurrencens emne. Undervisningsformen eksisterede før introduktionen af åben skole, men flere fagkonkurrencer formidles som én måde, hvorpå åben skole kan praktiseres. Denne artikel  præsenterer et kvalitativt studie af en fagkonkurrence i faget madkundskab. Der fremskrives perspektiver på, hvordan åben skole forstås i denne sammenhæng, samt hvilke pædagogiske muligheder og udfordringer undervisningsformen implicerer. Der argumenteres for, at erhvervslivets arbejdsformer afspejles i kombination med en rammesætning, hvor elever kan dygtiggøre sig i særlig høj grad. Men bestemte typer af elever og lærere beneficerer af fagkonkurrencer, og pædagogikken risikerer at reproducere uhensigtsmæssige strukturer i skolen. Yderligere risikeres, at præstation i konkurrencen overskygger elevers faglige motivation og læring, samt at læreres didaktiske refleksioner ensidigt fokuseres på præstation.

Referencer

Bundsgaard, J., & Puck, M. R. (2016). Nationale test: Danske lærere og skolelederes brug, holdninger og viden. In. Retrieved from https://www.statsbiblioteket.dk/au/#/search?query=recordID:"summon_FETCH-statsbiblioteket_omp_oai_omp_ebook_statsbiblioteket_dk_publicationFormat_1243"
Chen, Y., Peng, X., & Sun, J. (2010). National undergraduate electronic design contest: A vehicle for enhancing active learning. British Journal of Educational Technology, 41(4), 660-664.
Christensen, J. H. (2019a). School subject competitions as an educational form. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 10(3), 30-46.
Christensen, J. H. (2019b). Taste as a constitutive element of meaning in food education. International Journal of Home Economics, 12(1), 9-19.
Christensen, H. J. (2017). Et videnskabeligt didaktisk perspektiv på madkundskab i skolen med projekt Madkamp som genstandsfelt. DPU, Aarhus Universitet.
Christensen, J., & Wistoft, K. (2016). Taste as a didactic approach: Enabling students to achieve learning goals. International Journal of Home Economics, 9(1), 20-34.
Christensen, S. (2015). Healthy competition and unsound comparison: reforming educational competition in Singapore. Globalisation, Societies and Education, 13(4), 553-573. doi:10.1080/14767724.2014.979769
DEG (2019) DM i Teknologi og Erhvervscase, Danske Erhvervsskoler og –Gymnasier, Hentet fra: https://deg.dk/aktuelt/fokus/dm-i-teknologi-og-erhvervscase-2018/
DMiF (2019) Hvad er DM i Fagene?, Undervisningsministeriet, Hentet fra https://skoleelever.dk/om-dm-i-fagene
Dolmans, D. H. J. M., Loyens, S. M. M., Marcq, H., & Gijbels, D. (2016). Deep and surface learning in problem-based learning: a review of the literature. Theory and Practice, 21(5), 1087-1112. doi:10.1007/s10459-015-9645-6
Fantinato, M., Lordello Chaim, M., Morandini, M., Marques Peres, S., & Fernandez Tuesta, E. (2011). Applying a Contest to Improve Learning in the Information Systems Development - An Interdisciplinary and Extracurricular Approach. Informatics in Education, 10(2), 195-n/a.
Fülöp M. (2009) Happy and unhappy competitors: What makes the difference? Psihologijske teme 18: 345-367.
Fülöp M and Takács S. (2013) The cooperative competitive citizen: What does it take? Citizenship Teaching & Learning 8: 131-156.
Galbraith, J. M. (2012). Using Student Competition Field Trips to Increase Teaching and Learning Effectiveness. Journal of Natural Resources and Life Sciences Education, 41(1), 54-58.
González-Fierro, M., Jardón, A., Santiago Martínez de la Casa, M. F., Stoelen, J. G., & Balaguer, C. (2010). Educational initiatives related with the CEABOT contest. Proceedings of SIMPAR, 15-16.
Hassan-Nejad, E., Behzadi, M. H., Shahvarani, A., & Rostamy-Malkhalifeh, M. (2015). A Comparison between Cooperation Learning Method and Traditional Teaching Method with the Aim to Improve the Ability of Solving Math Problems. Mathematics Education Trends and Research, 2015(1), 43-49. doi:10.5899/2015/metr-00077
Illeris, K. (red.) (2014b). Læring i konkurrencestaten: Kapløb eller bæredygtighed (1. udgave ed.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Jensen, k., Pedersen, K. M., & Christensen, M. (2016). Lærervejledning: Mælk og mælkeprodukter - og deres fysisk-kemiske egenskaber - DM i madkundskab 2016: Madkulturen.
Juni, M. (2017). Konkurrencens stille liv i skolen. Asterisk, 83.
Juul, K. G., & Østergaard, S. f. (2016). Ung i en præstationskultur : jagten på kontrol, tryghed og frikvarter (1. udgave ed.). Frederiksberg: Ungdomsanalyse.nu.
Knoop, H. H. (2009). Kreativitet i pædagogik og uddannelse. Kognition & pædagogik, Årg. 19, nr. 74 (2009), 58-61.
Knudsen, L. E. D. (2016a). Åben skole: på vej mod en åben skole? Unge Paedagoger, (3), 1-3.
Knudsen, L. E. D. (2016b). Åben Skole – paradoks og pædagogik. Unge Paedagoger, 2016(3), 3-12.
Lysgaard, J. G., & Simovska, V. (2015). The significance of ‘participation’ as an educational ideal in education for sustainable development and health education in schools. Environmental Education Research, 1.
Midgley, M. (2004). Beast and man: The roots of human nature: Routledge.
Madkulturen. (2013). Konceptoplæg - Madkamp 2013-2015.
Mäkelä, T., Helfenstein, S., Lerkkanen, M.-K., & Poikkeus, A.-M. (2017). Student participation in learning environment improvement: analysis of a co-design project in a Finnish upper secondary school. Learning Environments Research. doi:10.1007/s10984-017-9242-0
Mårtensson, B. D. (2015). Konkurrencestatens pædagogik: en kritik og et alternativ (1. udgave ed.). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.
Nordenbo, S. E. (2009). Pædagogisk brug af test : et systematisk review (1. udgave ed.). Kbh.: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag.
Pedersen, K. M. (2012). Sæt fokus på en fødevare - et innovativt hjemkundskabsfagligt projekt. Hjemkundskab, 2012, nr. 2, 14-16.
Pedersen, O. K. (2011). Konkurrencestaten (1. udgave ed.). Kbh.: Hans Reitzel.
Pedersen, O. K. (2015). Konkurrencestaten er et vilkår - ikke et mål. Politikken. 30. november
PC. (201p) Om Ph.D. Cup. Hentet fra: http://www.phdcup.dk/om-ph-d-cup/
Pless, M. (2015). Unges motivation i udskolingen: Et bidrag til teori og praksis om unges lyst til læring i og udenfor skolen (1. udgave ed.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
Rasmussen. (2012). Innovation og kreativitet i en kompetencemålstyret skole. Kvan, Årg. 32, nr. 92 (2012), 73-84.
Robinson, K. (2013). Kreativitet og læring (1. udgave ed.). Skødstrup: Vaerkstadt.
Rømer, T. A. (2015). Pædagogikkens to verdener (1. udgave ed.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
Schneider, T. (2004). ECMS--Educational Contest Management System for Selecting Elite Students. Electronic Journal of e-Learning, 2(2), 257-262.
SD. (2019) DM i skills. SkillsDenmark. Hentet fra: https://skillsdenmark.dk/dm-i-skills/
Sheridan, S., & Williams, P. (2007). Dimensioner av konstruktiv konkurrens : konstruktiva konkurrensformer i förskola, skola och gymnasium. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
Simovska, V. (2012). Deltagelse : et nøglebegreb, princip og strategi inden for sundhedspædagogik og sundhedsfremme. In J. M. J. Venka Simovska (Ed.), Sundhedspædagogik i sundhedsfremme (1 ed., pp. 85-107): Gad.
Skovmand, K. (2016). Uden mål og med: Forenklede Fælles Mål? (1. udgave ed.). Kbh.: Hans Reitzels Forlag.
Sørensen, M. D., & Skovgaard, A. M. (2015). Skolen som stressfaktor. Psykiatri-information, Årg. 22, nr. 2 (2015), 18-21.
Tanggaard, L., Rømer, T. A., & Brinkmann, S. (red.). (2014). Uren pædagogik 2 (1. udgave ed.). Aarhus: Klim.
Tonsberg, S., Egedal Andreasen, K., Søndergaard, D. M., & Rabøl Hansen, H. (2015). Da det blev et problem at klare sig godt i skolen : 12-tals-piger. Asterisk, Nr. 76 (2015), 11-15.
UVM (2018) Innovation og entreprenørskab. Undervisningsministeriet Hentet fra: https://www.emu.dk/modul/innovation-og-entrepren%C3%B8rskab
Yuh-Ming, C., Sheng-Huang, K. U. O., Shi-Jer, L. O. U., & Ru-Chu, S. (2012). The Construction of an Online Competitive Game-Based Learning System for Junior High School Students. TOJET : The Turkish Online Journal of Educational Technology, 11(2).
Williams, P., & Group, A. M. (2015). Vince Lombardi on Leadership: Life Lessons from a Five-Time NFL Championship Coach: Advantage Media Group.

Downloads

Publiceret

2020-06-19

Citation/Eksport

Christensen, J. (2020). Åben skole i form af nationale fagkonkurrencer. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 5(1), 157–177. https://doi.org/10.7146/lup.v5i1.119661