Et kontinuum over børn og unges deltagelsesformer
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v5i2.129127Nøgleord:
Unge, deltagelse, deltagelsesmodel, pædagogisk arbejde, medbestemmelseResumé
Resume
Denne artikel sætter fokus på, hvordan den pædagogiske facilitering af deltagelsesprocesser er stærkt definerende for børn og unges mulighed for, og deres oplevelse af, at have indflydelse på forhold, som er betydningsfulde for dem.
Artiklen præsenterer en dynamisk teori- og empiriinformeret forståelsesramme for børn og unges deltagelse: et deltagelseskontinuum. Forståelsesrammen er udformet på baggrund af et bredt empirisk arbejde med både børn og unge samt professionelle engageret i deltagelsesprojekter på mange forskellige arenaer. På den baggrund er det kapitlets hensigt at bidrage til at styrke og tydeliggøre valget af metoder og tilgange i det kontinuerlige pædagogiske arbejde med at rammesætte børn og unges deltagelsesmuligheder. Forståelsesrammen tydeliggør den store spændvidde af indsatser, som benyttes af professionelle i forskellige kontekster. Ved at fremhæve med hvilken tydelighed, eller utydelighed, deltagelsens forandringsskabende potentiale fremstår, anlægger modellen samtidig også et børn- og ungeperspektiv, som tydeliggør børn og unges egne oplevelser af, hvornår deltagelse i beslutnings- og forandringsprocesser opleves som meningsfulde for dem.
Abstract
A continuum on young people’s forms of participation
This article discusses how the pedagogical facilitation of children and young people’s participation is highly defining for their access to and perception of being able to affect conditions of importance for their everyday life. By introducing a new framework, the chapter aims to make the impact of professionally chosen methods and approaches more transparent in order to qualify pedagogical endeavors to facilitate young people’s participation.
The article presents a dynamic, empirically, and theoretically informed framework to determine young people’s forms of participation: A continuum of participation. The framework is based on extensive fieldwork with both young people and professionals engaged in work to promote young people’s access to participation in a range of contexts and arenas. It makes the multitudinous forms of participation applied by professionals to facilitate young people’s participation stand more transparent. But most importantly, the continuum adopts a young people’s perspective by visually implying when young people themselves most distinctly experience to have a voice and access to make changes through their participation, but likewise, when their participation is blurred or becomes invisible.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).